Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EEE046 | ||||
Ders İsmi: | Elektromanyetik Alanlar ve Dalgalar | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. INDRIT MYDERRİZİ | ||||
Dersi Veren(ler): | SAEED HATAMZADEH | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Elektromanyetik Alanlar ve Dalgalar dersi, öğrencilere elektromanyetik dalgaların çeşitli ortamlardaki yayılımı konusunda sağlam bir anlayış kazandırmak ve öğrencilerin dalga yayılımına ilişkin çeşitli parametreler ve matematiksel modeller hakkında derin bilgi sahibi olmalarına ve bunlar hakkında doğru yorumlara sahip olmalarına yardımcı olmak için gereklidir. İlgili kavramlar aynı zamanda öğrencinin anten gibi diğer ilgili dersleri alabilmesi için de öğrenilmesi gereken önemli ve hayati öneme sahiptir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilere elektromanyetik dalga yayılımının çeşitli kavramlarını tanıtır. Gibi konuları kapsar zamanla değişen elektromanyetik alanlar, Faraday yasası; yer değiştirme akımı, nokta ve integral formda Maxwell denklemleri; boş uzayda dalga yayılımı, dielektrikler ve iyi iletkenler, yüzey etkisi; Poynting vektörü ve güç hususları; dalga polarizasyonu; düzgün düzlem dalgaların dik ve eğik geliş açılarında yansıması; duran dalga oranı. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Zamanla değişen elektromanyetik alanlar, yer değiştirme akımı ve Maxwell denklemlerinin nokta ve integral formları hakkında iyi bir anlayışa sahip olurlar. 2) Kısmi diferansiyel denklemler (vektörel ve skaler formlarda) aracılığıyla çeşitli ortamlarda dalga yayılımını modelleyebilirler, İstenilen alanları bulmak için matematiksel modelleri çözmenin yanı sıra. 3) Poynting vektörünü hesaplayabilir ve bir elektromanyetik dalganın güç akışını belirleyebilirler. 4) Dalga polarizasyonu, deri etkisi vb. gibi önemli kavramlara aşina olurlar. 5) Çeşitli geliş açılarındaki arayüzlerden dalga yansıması hakkında iyi bilgiye sahip olurlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Zamanla Değişen Elektromanyetik Alanlar, Faraday Yasası, Zamanla Değişen Manyetik Alanda Hareketli İletkenler ve Devreler | |
1) | Zamanla Değişen Elektromanyetik Alanlar, Faraday Yasası, Zamanla Değişen Manyetik Alanda Hareketli İletkenler ve Devreler | |
2) | Yer Değiştirme Akımı, Nokta ve İntegral Formlarda Maxwell Denklemleri | |
3) | Serbest Uzayda Dalga Yayılımı | |
4) | Dielektriklerde Dalga Yayılımı | |
5) | Poynting Vektörü ve Güç Hususları | |
6) | İyi İletkenlerde Yayılım, Cilt Etkisi | |
7) | Dalga Polarizasyonu | |
8) | Arasınav | |
9) | Düzgün Düzlem Dalgaların Normal Gelişte Yansıması | |
10) | Duran Dalga Oranı | |
11) | Çoklu Arayüzlerden Dalga Yansıması | |
12) | Genel Yönlerde Düzlem Dalga Yayılımı | |
13) | Eğik Gelme Açılarında Düzlem Dalga Yansıması | |
14) | Eğik Gelme Açılarında Düzlem Dalga Yansıması |
Ders Notları / Kitaplar: | William H. Hayt, Jr. and John A. Buck, "Engineering Electromagnetics", Sixth Edition, McGraw-Hill, 2001. |
Diğer Kaynaklar: | David K. Cheng, "Field and Wave Electromagnetics", Second Edition, Addison-Wesley, 1989. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
Final | 1 | 25 | 25 | ||||
Toplam İş Yükü | 118 |