Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, yapay zekâ teknolojilerinin işletme ve yönetim alanlarındaki etkilerini kavramsal ve uygulamalı düzeyde incelemektir. Öğrencilere, yapay zekânın stratejik karar verme süreçlerine entegrasyonu, veri temelli yönetim yaklaşımları, iş modellerinin dönüşümü ve etik-sosyal sorumluluk boyutları hakkında farkındalık kazandırmak hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu ders, yapay zekâ teknolojilerinin işletme ve yönetim alanındaki etkilerini teorik ve uygulamalı bir bakış açısıyla ele alır. Ders kapsamında öncelikle yapay zekânın tarihçesi, temel kavramları, makine öğrenmesi ve derin öğrenme gibi teknik alt yapılar tanıtılır. Ardından, veri temelli karar verme süreçleri, tahmine dayalı analitik uygulamalar ve yapay zekânın stratejik yönetimde nasıl kullanıldığı incelenir. Dersin ilerleyen bölümlerinde pazarlama, insan kaynakları, operasyon yönetimi ve finans gibi temel yönetim fonksiyonlarında yapay zekâ destekli uygulamalar detaylı şekilde ele alınır. Ayrıca, yapay zekânın etik, hukuki ve toplumsal etkileri de kapsamlı biçimde tartışılır. Dersin sonunda öğrencilerin, yapay zekânın iş modellerine ve girişimciliğe etkilerini analiz edebilmesi ve gelecekteki yönetim yaklaşımlarına ilişkin eleştirel bir bakış geliştirmesi beklenmektedir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yapay Zekâ Nedir?
Yapay zekânın tanımı, tarihçesi ve güncel gelişmeler
Yönetim ve işletme bağlamında YZ’ye giriş |
|
2) |
Yapay Zekânın İşletmelerde Kullanım Alanları
Pazarlama, finans, insan kaynakları, tedarik zinciri gibi alanlarda YZ uygulamaları
Temel sektör örnekleri |
|
3) |
Yapay Zekâ ve Karar Verme Süreçleri
Veri temelli karar alma
YZ destekli karar sistemlerinin yönetim üzerindeki etkileri |
|
4) |
Yapay Zekâ ile Stratejik Yönetim
Rekabet avantajı yaratma
İş modeli dönüşümleri
SWOT, PESTLE gibi analizlerde YZ destekli araçlar |
|
5) |
Pazarlama ve Müşteri Deneyiminde Yapay Zekâ
Kişiselleştirme, chatbotlar, veri analitiği
Dijital pazarlama stratejilerinde YZ kullanımı |
|
6) |
İnsan Kaynakları Yönetiminde Yapay Zekâ
Yetenek seçimi, çalışan memnuniyeti analizi
Etik sorunlar ve fırsatlar |
|
7) |
Etik, Veri Güvenliği ve Sorumlu YZ Kullanımı
Veri gizliliği, algoritmik önyargı
Kurumsal sosyal sorumluluk çerçevesinde YZ |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
İş Modellerinin Dönüşümü ve Yapay Zekâ:
Gelenekselden dijitale geçiş.
Platform ekonomileri ve otomasyonun etkisi. |
|
10) |
Yapay Zekâ ve Liderlik:
Yönetici rolleri nasıl değişiyor?
YZ ile etkili liderlik yaklaşımları. |
|
11) |
YZ Tabanlı Proje Yönetimi ve Karar Destek Sistemleri:
İşletmelerde proje yönetiminde YZ araçları.
Karar destek sistemlerine giriş. |
|
12) |
Sektörel Vaka Analizleri:
Finans, sağlık, perakende gibi sektörlerde yapay zekâ örnekleri.
Tartışma ve çözümleme |
|
13) |
Sektörel Vaka Analizleri II + Genel Değerlendirme:
Öğrenci sunumları veya grup çalışmaları.
Final öncesi tekrar ve tartışma |
|
14) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. |
|
2) |
İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. |
|
3) |
Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. |
|
4) |
Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. |
|
5) |
Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. |
|
6) |
Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. |
|
7) |
Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. |
|
8) |
Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
|
9) |
Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. |
|
10) |
Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. |
|
12) |
Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. |
|
13) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|