İşletme (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MNG047 | ||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve Güvenliği | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MELEK YURDAKUL | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere iş ortamlarındaki sağlık ve güvenlik düzenlemelerini kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamaktır. İşyeri tehlikelerinin belirlenmesi, değerlendirilmesi ve kontrol edilmesi, proaktif bir güvenlik kültürünün teşvik edilmesi ve ulusal ve uluslararası sağlık ve güvenlik standartlarına uyumun sağlanması konularına odaklanmaktadır. Bu ders, öğrencileri çeşitli sektörlerde etkili sağlık ve güvenlik yönetim sistemleri geliştirmek ve uygulamak için gerekli bilgi ve becerilerle donatmaktadır. |
Dersin İçeriği: | 1. İş sağlığı ve güvenliğine (İSG) giriş 2. İşyeri güvenliğinin tarihsel gelişimi ve yasal çerçevesi 3. İşverenlerin, çalışanların ve güvenlik görevlilerinin rolleri ve sorumlulukları 4. Risk değerlendirme ve tehlike tanımlama teknikleri 5. Kaza önleme ve acil durum müdahale planlaması 6. Güvenlik yönetim sistemleri ve politikaları 7. Ergonomi ve işyeri tasarımı 8. İşyerinde psikolojik sağlık ve stres yönetimi 9. Güvenlik eğitimi ve iletişimi 10. Sağlık ve güvenlik alanında denetim ve sürekli iyileştirme 11. Yerel ve uluslararası iş çevrelerinden vaka çalışmaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. 2) Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar 3) Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş: Tanımlar, Önem ve Temel Kavramlar | |
2) | İş Sağlığı ve Güvenliğinin (İSG) Tarihsel Gelişimi İşyeri güvenliği yasalarının ve uluslararası standartların evrimi | |
3) | Yasal Çerçeve: Ulusal ve Uluslararası Sağlık ve Güvenlik Mevzuatı Türk İş Hukuku temelleri, ILO sözleşmeleri, AB direktifleri | Reese (2015). Bölüm 2 Türk İş Kanunu alıntıları (sağlanacaktır) |
4) | İşyeri Güvenliğinde İşveren ve Çalışanların Sorumlulukları Yasal çerçeveler kapsamında görevler, yükümlülükler ve haklar | Goetsch (2018). Bölüm 2 Seçilmiş vaka çalışmaları |
5) | Risk Değerlendirmesi ve Tehlike Tanımlama Prensipler ve teknikler: risk matrisi, iş güvenliği analizi | Reese (2015). Bölüm 4 Çalıştay çalışma sayfası: örnek risk değerlendirmeleri |
6) | Kaza Önleme ve Acil Durum Planlaması Olay incelemesi, raporlama sistemleri, acil durum prosedürleri | Hughes & Ferrett (2016). Bölüm 3 Yerel şirket güvenlik raporları (LMS aracılığıyla paylaşılır) |
7) | İşyeri Güvenlik İşaretleri, KKD ve Güvenlik Kültürü Tabela ve ekipmanlar aracılığıyla farkındalık ve uyumluluk yaratılması | Goetsch (2018). Bölüm 5 KKD videoları ve OSHA görsel kaynakları |
8) | Ara Sınav Haftası 1-7. Haftaları kapsayan yazılı sınav | |
9) | Güvenlik Yönetim Sistemleri (OHSAS 18001, ISO 45001) Güvenlik sistemlerinin yapısı, uygulanması ve denetlenmesi | Goetsch (2018). Bölüm 6 ISO 45001 özet belgesi (LMS'de paylaşılır) |
10) | Ergonomi ve İşyeri Tasarımı Kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları, iş istasyonu düzeni, insan faktörleri | Reese (2015). Bölüm 7 Ergonomik değerlendirme kontrol listeleri |
11) | İş Sağlığı: Gürültü, Hava Kalitesi ve Kimyasal Tehlikeler Yaygın işyeri maruziyetleri ve kontrol önlemleri | Hughes & Ferrett (2016). Bölüm 6 Maruz kalma limitlerine ilişkin vaka örnekleri |
12) | İşyerinde Psikolojik Sağlık ve Stres Yönetimi Tükenmişlik, iş yükü, örgütsel faktörler | Goetsch (2018). Bölüm 10 İşyerinde ruh sağlığı hakkında DSÖ bilgi formu |
13) | Güvenlik Eğitimi ve İletişim Stratejileri Etkili güvenlik eğitimi ve farkındalık programları tasarlama | Reese (2015). Bölüm 8 ILO'dan örnek eğitim modülü |
14) | Son İnceleme + Vaka Çalışmaları Gerçek olayların tartışılması ve analizi, sınava hazırlık | Önceki tüm slaytlar, sınıf içi tartışma için seçilmiş vaka çalışmaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Goetsch, D. L. (2018). Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers (8th ed.). Pearson Education. |
Diğer Kaynaklar: | Hughes, P., & Ferrett, E. (2016). Introduction to Health and Safety at Work (6th ed.). Routledge. Reese, C. D. (2015). Occupational Health and Safety Management: A Practical Approach (3rd ed.). CRC Press. International Labour Organization (ILO). (2020). Safety and Health at the Heart of the Future of Work: Building on 100 Years of Experience. European Agency for Safety and Health at Work (EU-OSHA). (2022). Occupational Safety and Health in Europe: State and Trends. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |||||||||||||
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | |||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | |||||||||||||
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | |||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |
2) | İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | |
4) | Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | |
5) | Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | |
6) | Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 42 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Toplam İş Yükü | 48 |