İşletme (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MNG046 | ||||
Ders İsmi: | Kriz Yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MELEK YURDAKUL | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencileri kurumsal ve toplumsal bağlamlarda krizleri tanımlamak, değerlendirmek ve bunlara müdahale etmek için teorik bilgi ve pratik araçlarla donatmaktır. Krize hazırlık, risk iletişimi, belirsizlik altında karar verme ve kriz sonrası toparlanma stratejileri ilkelerine odaklanmaktadır. Dersin sonunda öğrenciler, kapsamlı kriz yönetimi planları geliştirebilecek ve kriz müdahale ekiplerine etkin bir şekilde liderlik edebileceklerdir. |
Dersin İçeriği: | 1. Kriz ve risk yönetimine giriş 2. Krizlerin sınıflandırılması: doğal, teknolojik, insan kaynaklı 3. Kriz yaşam döngüsü ve tipolojileri 4. Erken uyarı sistemleri ve risk analizi 5. Paydaş yönetimi ve kriz iletişimi 6. Baskı altında liderlik ve karar verme 7. Organizasyonel esneklik ve iş sürekliliği 8. Krizler sırasında medya ve halkla ilişkiler 9. Kriz yönetiminde yasal ve etik konular 10. Vaka çalışmaları: şirket, hükümet ve küresel krizler 11. Kriz simülasyonu ve rol yapma 12. Kriz sonrası toparlanma ve öğrenme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kriz ve risk ile ilgili kuram ve kavramları anlar 2) Kriz sürecini, nedenlerini ve çözüm önerilerini analiz eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kriz Yönetimine Giriş | Mitroff (2005), Bölüm 1 |
2) | Kriz Türlerini Anlamak (Doğal, Teknolojik, İnsan Kaynaklı) | Coombs (2018), Bölüm 2 |
3) | Kriz Yaşam Döngüsü ve Kriz Tipolojileri | Coombs (2018), Bölüm 3 |
4) | Risk Analizi ve Erken Uyarı Sistemleri | OECD (2020), Bölüm II |
5) | Baskı Altında Liderlik ve Karar Verme | Mitroff (2005), Bölüm 4 |
6) | İç ve Dış Kriz İletişimi | Coombs (2018), Bölüm 5 |
7) | Kriz Sırasında Paydaş Yönetimi | Kurs LMS'sinden okumalar |
8) | Midterm Exam | |
9) | Kurumsal Esneklik ve İş Sürekliliği | |
10) | Medya ve Kamuoyu ile Kriz İletişimi | Coombs (2018), Bölüm 6 |
11) | Kriz Müdahalesinde Yasal ve Etik Konular | OECD'den seçilmiş okumalar |
12) | Kriz Yönetiminde Vaka Çalışmaları (örneğin, COVID-19, BP Petrol Sızıntısı) | LMS'de vaka paketleri |
13) | Simülasyon ve Rol Oynama: Kriz Senaryosu Atölye Çalışması | Eğitmen tarafından hazırlanan materyaller |
14) | Kriz Sonrası İyileşme ve Öğrenme | Mitroff (2005), Sonuç |
Ders Notları / Kitaplar: | Mitroff, I. I. (2005). Why Some Companies Emerge Stronger and Better from a Crisis. AMACOM. |
Diğer Kaynaklar: | Mitroff, I. I. (2005). Why Some Companies Emerge Stronger and Better from a Crisis. Coombs, W. T. (2018). Ongoing Crisis Communication. Boin, A., Hart, P., Stern, E., & Sundelius, B. (2005). The Politics of Crisis Management. OECD (2020). Good Practices for Crisis Management in the Public Sector. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | 2 | 2 | |||||||||||
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | 2 | 2 | |||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | 3 | 3 | |||||||||||
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | |||||||||||||
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | |||||||||||
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | 2 | 2 | |||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 3 | 3 | |||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | 1 | 1 | |||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 2 | 2 | |||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |
2) | İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | |
4) | Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | |
5) | Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | |
6) | Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 42 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 42 | 0 | 0 | ||||
Sunum / Seminer | 2 | 50 | 100 | ||||
Proje | 1 | 50 | 50 | ||||
Toplam İş Yükü | 150 |