MNG112 Introduction to Behavioral Scienceİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MNG112
Ders İsmi: Davranış Bilimine Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. BAHAR DİVRİK
Dersi Veren(ler): .
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bireylerin ve grupların davranışlarını anlamaya yönelik temel kavramları, teorileri ve yöntemleri tanıtır. Psikoloji, sosyoloji, antropoloji ve ekonomi gibi farklı disiplinlerden alınan bilgilerle insan davranışının bireysel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda nasıl şekillendiği incelenir. Ders kapsamında, karar verme süreçleri, motivasyon, tutum ve algılar, sosyal etkileşimler, kültürel farklılıklar ve davranış değişikliği gibi konular ele alınacaktır. Öğrenciler, hem teorik bilgileri hem de gerçek dünya örnekleri üzerinden davranışsal kavramları analiz etme ve uygulama becerisi kazanacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu ders, bireylerin ve grupların davranışlarını anlamaya yönelik temel kavramları, kuramları ve yöntemleri ele alır. Psikoloji, sosyoloji, antropoloji ve ekonomi gibi disiplinlerin katkılarıyla, bireysel ve sosyal davranışın nasıl oluştuğu incelenir. Ders kapsamında algı, tutum, motivasyon, karar verme, grup dinamikleri, kültürel farklılıklar ve davranış değişikliği gibi konular işlenir. Öğrenciler, insan davranışını bireysel ve örgütsel bağlamlarda analiz etmeyi öğrenirler. Ayrıca, davranışsal ekonomi ve öğrenme teorileri gibi modern yaklaşımlar da keşfedilir. Teorik bilgiler vaka çalışmaları ve güncel örneklerle desteklenerek uygulamaya aktarılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Davranış bilimlerinin temel kavramlarını ve kuramlarını açıklayabilecektir.
2) Bireysel ve grup davranışlarını analiz edebilecektir
3) Algı, tutum, motivasyon ve karar verme süreçlerini değerlendirebilecektir.
4) Kültürel farklılıkların bireysel ve toplumsal davranış üzerindeki etkisini açıklayabilecektir.
5) Davranışsal ekonomi kavramlarını ve insan davranışına etkilerini yorumlayabilecektir.
6) Öğrenme teorileri ışığında davranış değişim süreçlerini analiz edebilecektir.
7) Teorik bilgileri vaka çalışmaları ve gerçek dünya örneklerine uygulayabilecektir.
8) Eleştirel düşünme ve problem çözme becerileriyle insan davranışını değerlendirebilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Davranış Bilimlerine Giriş Bu hafta, davranış bilimlerinin tanımı, kapsamı ve farklı disiplinlerle ilişkisi ele alınacaktır. Davranış biliminin birey, toplum ve organizasyonlar üzerindeki etkisi tartışılacaktır. .
2) Davranış Bilimlerinin Tarihi Davranış bilimlerinin tarihsel gelişimi incelenecek, psikoloji, sosyoloji, antropoloji ve ekonomi gibi alanlardan davranış bilimine yapılan katkılar değerlendirilecektir. .
3) Bireysel Davranış: Kişilik ve Kimlik Kişilik kuramları, bireysel farklılıklar ve kimlik oluşumu konuları ele alınacak; bireysel davranışların temelleri anlaşılacaktır. .
4) Algı ve Tutumlar Bu hafta algı süreci, bireylerin dünyayı nasıl yorumladığı ve tutumların nasıl oluştuğu ve değiştiği incelenecektir. .
4) Algı ve Tutumlar Bu hafta algı süreci, bireylerin dünyayı nasıl yorumladığı ve tutumların nasıl oluştuğu ve değiştiği incelenecektir. .
5) Motivasyon Teorileri Motivasyonun psikolojik temelleri, farklı motivasyon teorileri (Maslow, Herzberg, vb.) ve bireylerin hedeflere yönelme süreçleri ele alınacaktır. .
6) Karar Verme Süreçleri Rasyonel ve sezgisel karar verme süreçleri, bilişsel önyargılar ve karar verme hataları detaylı bir şekilde tartışılacaktır. .
7) Sosyal Etkileşim ve Grup Dinamikleri Bireylerin grup içindeki davranışları, liderlik kavramı, sosyal etki ve grup içi uyum mekanizmaları ele alınacaktır. .
8) Kültürel Farklılıklar ve Davranış Farklı kültürlerin birey ve toplum davranışları üzerindeki etkileri, kültürlerarası iletişim ve kültürel zeka kavramları tartışılacaktır. .
9) Öğrenme Teorileri ve Davranış Klasik koşullanma, edimsel koşullanma ve gözlemsel öğrenme gibi davranışın nasıl öğrenildiğine dair teoriler ele alınacaktır. .
10) Örgütsel Davranış İş yerinde birey ve grup davranışı, motivasyon, liderlik ve çatışma yönetimi konuları işlenecektir. .
11) Davranışsal Ekonomi Temelleri Sezgisel düşünme, çerçeveleme etkisi, kayıp korkusu gibi bireylerin ekonomik davranışlarını etkileyen psikolojik faktörler tartışılacaktır. .
12) Davranış Değişikliği Modelleri Davranış değişikliği modelleri, alışkanlıkların nasıl değiştirilebileceği ve "nudging" (dürtüleme) teknikleri ele alınacaktır. .
13) Genel Değerlendirme ve Proje Sunumları Öğrenciler dönem boyunca öğrendikleri bilgileri proje sunumlarıyla sergileyecek ve ders genel bir değerlendirme ile kapanacaktır. .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Organizational Behaviour at work
Diğer Kaynaklar: Ivancevich, J. M., Matteson, M. T., & Konopaske, R. (1990). Organizational behavior and management.

Bennis, W. G. (1965). Theory and method in applying behavioral science to planned organizational change. The Journal of Applied Behavioral Science, 1(4), 337-360.
McKenna, E. (2020). Business psychology and organizational behaviour. Routledge.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. 3 3 3 3 3 3 3 3
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 1 1 1 1 1 1 1 1
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. 2 2 2 2 2 2 2 2
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. 2 2 2 2 2 2 2 2
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 1 1 1 1 1 1 1 1
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1 1 1 1 1 1 1 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 2 2 2 2 2 2 2 2
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. 1 1 1 1 1 1 1 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 2 2 2 2 2 2 2 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3 3 3 3 3 3 3 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. 3
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 2
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. 3
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. 3
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 2
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 2
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Toplam İş Yükü 39