YBS105 Yapay Zekaya Girişİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yönetim Bilişim SistemleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yönetim Bilişim Sistemleri

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS105
Ders İsmi: Yapay Zekaya Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Şebnem Özdemir
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere yapay zekanın temel kavramlarını, tekniklerini ve uygulama alanlarını tanıtarak; problem çözme, öğrenme, karar verme ve algoritma geliştirme gibi yapay zeka yöntemlerini yönetim bilişim sistemleri bağlamında kullanabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste, yapay zekanın tanımı, tarihçesi ve temel kavramlarıyla giriş yapılır. Yapay zekanın yönetim bilişim sistemleriyle olan ilişkisi ele alınarak, özellikle karar verme süreçlerine katkısı üzerinde durulur. Arama algoritmaları (genişlik öncelikli, derinlik öncelikli, sezgisel arama) ve bilgi temsili yöntemleri (önerme ve yüklem mantığı) gibi temel teknikler incelenir. Uzman sistemler ve karar destek sistemleri kapsamında, yapay zekanın işletmelerde nasıl kullanıldığı örneklerle açıklanır. Ayrıca makine öğrenmesi kavramına giriş yapılır; denetimli ve denetimsiz öğrenme yöntemleri tanıtılır. Karar ağaçları, k-en yakın komşu (k-NN), naive Bayes gibi temel algoritmaların yanında yapay sinir ağlarının temelleri de işlenir. Doğal dil işleme (NLP) teknolojileri tanıtılır ve chatbotlar, öneri sistemleri gibi güncel uygulamalar incelenir. Dersin ilerleyen bölümlerinde yapay zekanın etik yönü, önyargı, kararların şeffaflığı ve toplumsal etkileri tartışılır. Son olarak, öğrencilerin küçük ölçekli bir yapay zeka uygulaması geliştirmesi beklenir; böylece öğrendikleri teorik bilgileri pratikle pekiştirme imkânı bulurlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, yapay zekanın temel kavramlarını, tarihçesini ve yaklaşım biçimlerini kavrayarak, bu bilgileri yönetim bilişim sistemleri bağlamında değerlendirebilecek bilgiye sahip olurlar. Arama algoritmaları, bilgi temsili ve mantık gibi temel yapay zeka yöntemlerini tanıyıp uygun problemler üzerinde uygulayabilirler. Uzman sistemler ve karar destek sistemlerinin yapısını anlayarak, bu sistemlerin iş süreçlerinde nasıl kullanılabileceğini açıklarlar. Öğrenciler ayrıca makine öğrenmesinin temel ilkelerini öğrenir; karar ağaçları, k-en yakın komşu ve naive Bayes gibi algoritmaları analiz edebilirler. Yapay sinir ağlarının ve doğal dil işleme tekniklerinin temel prensiplerini kavrar ve bunların pratikteki kullanım alanlarını açıklayabilirler. Ders kapsamında yapay zekanın etik, sosyal ve hukuki etkileri hakkında farkındalık geliştirerek, yapay zeka uygulamalarının sorumluluk bilinciyle değerlendirilmesini sağlarlar. Son olarak, gerçek dünya problemleri için basit düzeyde yapay zeka tabanlı çözümler tasarlayıp geliştirerek uygulamalı becerilerini pekiştirirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: -

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100