Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY207 | ||||
Ders İsmi: | İnsan Hakları ve Ayrımcılık | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Ezgi Ildırım | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Dersin temel amacı ayrımcılığın bireysel ve toplumsal öncüllerine ve sonuçlarına dair öğrencinin bir kazanım elde etmesi, bunun yanı sıra ayrımcılık karşıtı yasaları tanımasıdır. |
Dersin İçeriği: | İnsan Hakları ve Ayrımcılık dersi kapsamında kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramlarına ilişkin temel bilgiler aktarılacak, bu kavramların ilişkili olduğu bireysel ve toplumsal değişkenlere yer verilecektir. Ayrıca ulusal ve uluslararası düzeyde ayrımcılık ve insan hakları ile ilişkili olan yasalar ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramlarını tanımlar ve birbiri ile olan ilişkisini bilir. 2) Önyargı ve ayrımcılık ile ilişkili olan temel kuramları (sosyal kimlik, toplumsal temas, göreli yoksunluk vb.) bilir. 3) Ayrımcılığın bireysel ve toplumsal öncüllerini ve sonuçlarını tartışır. 4) Eşitlik ilkesi ve ayrımcılık karşıtı yasaları bilir. Hukuksal düzenlemelerin ayrımcılık ile mücadeledeki yerini bilir. 5) Gündelik yaşamda karşılaştığı ayrımcılık ile ilişkili durumları, bildiği kuram ve kavramlar çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. Ayrımcılığı azaltma, ayrımcılıkla mücadeleye yönelik çalışma önerileri üretebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş İnsan Haklarının Gerekliliği | --- |
2) | İnsan Haklarının Tarihçesi | --- |
3) | İnsan Haklarının Temelleri: Politik temelleri ve Kurumları İnsan Hakları ve Hukuki Süreçler | --- |
4) | Ayrımcılık: Teorik bakış | --- |
5) | Yaş temelli ayrımcılık Etnik köken, Irk temelli ayrımcılık | --- |
6) | Engellilik temelli ayrımcılık Akıl hastalığı ve ayrımcılık | --- |
7) | Toplumsal Cinsiyet temelli ayrımcılık Hak savunuculuğu nedir? Psikologların rolü nedir? | --- |
8) | Vize Sınavları | --- |
9) | Münazara I: Zootropolis film analizi: ayrımcılığın olmadığı bir dünya mümkün mü? | Zootropolis filmi |
10) | Münazara II: İklim temelli ayrımcılık var mı? İklim insan hakları sorunu mu? | --- |
11) | Münazara III: Eşitlik mi adalet mi? Her ikisinin aynı anda olması mümkün mü? Pozitif ayrımcılık gerekli mi? | --- |
12) | Münazara IV: Toplumsal cinsiyet eşitliği mümkün mü? Naturalizm vs Sosyal İnşaa | --- |
13) | Münazara V: Ayrımcılık suça neden olur mu, tüm suç ayrımcılıkta mı? Suçlu doğanlar vs. suçlu yapılanlar | --- |
14) | Münazara VI: Sosyal medya ve ayrımcılık Sosyal medya ayrımcılığı artıyor mu? Azaltıyor mu? | --- |
15) | Münazara VII: Mülteciler ve ayrımcılık; Kendi ülkelerinde yaşasınlar vs. insanın yaşama ve barınma hakkı | --- |
16) | Final Sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | - Çayır K. ve Ceyhan M.A (2012). Ayrımcılık Çok Boyutlu Yaklaşımlar. Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul - Allport G.W. (1979) Önyargının Doğası. N. Nirven (Çev.) Sakarya Üniversitesi Kültür Yayınları: Sakarya |
Diğer Kaynaklar: | - Hortaçsu N. (2007). Ben Biz Siz Hepimiz, Toplumsal Kimlik ve Gruplararası İlişkiler. İmge Kitabevi: Ankara - Demirel, T.E., Tikici, M. ve Çetin, C. (2011). Türk İş Yaşamında Ayrımcılık. Nobel Yayınları: Ankara - Çukur, C.Ş. ve Sayılan G. (2019). Uygulamalı Sosyal Psikoloji. Nobel Yayınları: Ankara |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 1 | |||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | |||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 | 2 | ||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | |||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 | 3 | 2 | |||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 | 2 | ||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 1 |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 2 |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 1 |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 2 |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 3 |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 3 |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 35 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 127 |