DKT040 Gelişim ve Öğrenme Psikolojisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Dil ve Konuşma TerapisiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Dil ve Konuşma Terapisi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DKT040
Ders İsmi: Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. SÜHEYLANUR SAL
Dersi Veren(ler): Nucan Alpüran
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gelişim ve öğrenmenin temellerini ve içeriğini anlamak. Bilişsel gelişim, ahlaki gelişimi kişilik gelişimi, davranışçı ve bilişsel yaklaşımlara göre öğrenmek ve öğrenme stilleri ve stratejilerini edinmek
Dersin İçeriği: Psikolojinin temel prensiplerine dayanan kavramları açıklamak. Öğrenci davranışını gelişim ve öğrenme psikolojisi kapsamında anlamak ve gerekli davranış düzenleme yöntemlerini ve becerisini kazanmak. Öğrencilerin mesleki ve kişilik gelişimlerine katkıda bulunmak. Gelişim psikolojisine ait bilgilerden öğrenme ve öğretmede faydalanmak. Öğrenmeye etki eden etmenleri açıklamak. Öğrenmenin temellerini açıklamak. Öğrenme kuramlarını açıklamak ve ayrıntılandırmak. Öğrenme teorilerinin birbiri ile ilişkilerini anlamaya çalışmak. Öğrenme kuramlarından öğretme ve öğrenmede yararlanmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Psikoloji kavramının anlamı, kapsamı ve işlevini açıklar. Psikoloji tarihçesi ve psikoloji bilimini yönlendiren yaklaşımları sıralar. Gelişim ve öğrenme psikolojisi bilim alanının gereği ve önemi hakkındaki görüşleri açıklar. Gelişim ve öğrenme psikolojisinde kullanılan yöntemlerin neler olduğunu açıklar. Gelişim ve öğrenme psikolojisinde kullanılan araştırma tekniklerini sıralar.
2) Psikososyal gelişim kuramlarını tanır. Gelişim dönemlerine göre psikososyal gelişim aşamalarını açıklar.
3) Bedensel ve devinsel büyüme ile ilgili kavramları tanımlar. Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim döneminde bedensel ve devinsel gelişimi açıklar. Cinsiyet farklılıklarına göre bedensel ve devinsel gelişim farklılıklarını ayırt eder. Cinsel gelişimde erkek ve kızlarda görüler belirtileri tanıtır. Öğretim sürecinde bedensel ve devinsel gelişime ilişkin sorumluluklarını sıralar.
4) Öğrenme Psikolojisi Kavramını açıklar Davranışçı yaklaşıma göre öğrenmenin oluşum sürecini açıklar. Davranışçı kuramcıların yaklaşım farkları ve benzerliklerini tartışır. Davranışçı öğrenme kuramının temel ilkelerini sıralar. Önceki yaşantıların davranış ve öğrenme üzerindeki etkilerini açıklar.
5) Sosyal Öğrenme Kuramı Sosyal öğrenme kuramını kavrar. Model ve gözlemleyen ilişkisini açıklar. Kuramın temel ilkelerini sıralar. Sosyal öğrenme kuramında öğrenme süreçlerini açıklar. Sosyal öğrenme kuramı ile eğitim ilkelerini sıralar.
6) Gestalt Kuramı ile ilgili temel kavramları açıklar. Gestalt kuramı yasalarını uygulamada nasıl kullanacağını sıralar. Gestalt kuramının olumlu yönleri ve sınırlılıklarını açıklar. İnsancıl yaklaşımın temel kavramlarını, ilkeleri, olumlu yönleri ve sınırlılıklarını değerlendirir.
7) Zihinsel yapıdaki bilgi akış sürecini açıklar. Bellek türleri ve özelliklerini sıralar. Hangi tür bilgi hangi bellekte saklanır ayırt eder. Öğrenme eyleminde bilişsel süreçleri nasıl etkin kullanabileceğini açıklar. Öğrenme eksiklerinin bilişsel sürecin hangi aşamasından kaynaklandığını belirler. Yürütücü işlevleri açıklar. Bilgiyi işleme modelini tanıtır ve diğer öğrenme kuramları ile karşılaştırır.
8) Öğrenmeyi etkileyen etkenleri sıralar. Öğrenenle ilgili etmenleri sıralar. Öğrenmede; yaş, zeka, güdülenme, genel uyarılmışlık hali ve kaygı, fizyolojik durum, önceki öğrenilenlerin aktarılması kavramlarını açıklar. Öğrenmede bireysel ayrılıklar ve sonuçlarını açıklar.
9) Öğrenmenin Biyolojik Temelleri Öğrenmenin biyolojik temellerini kavrar Öğrenme kazanımlarının beyne nasıl kaydedildiğini açıklar. Düşünme, kavrama ve öğrenme beynin hangi kısımları arasında gerçekleşir açıklar.
10) Öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları açıklar. Öğrenmenin niteliğinin ayırdına varır. Doğuştan getirilen ve öğrenilmiş davranışları birbirinden ayırır.
11) Kişiliği tanımlar. Kişilik gelişimi hakkında farklı kuramsal görüşleri kavrar, kişilik gelişimi açından değerlendirmeler yapar. Kişilik gelişimi kuramlarının eğitsel süreçlerle ilişkisini değerlendirir. Ahlak gelişimi kuramları çerçevesinde ahlak gelişimi sürecini açıklar. Sağlıklı bir ahlak gelişiminin gereklerini bilimsel olarak sıralar.
12) Bilişsel gelişim ve dil gelişimi ile ilgili terimleri açıklar. Piaget’in bilişsel gelişim kuramını açıklar. Dil gelişimi ile ilgili farklı görüşleri tartışır. Gelişim ilkelerinin, çocukların bilişsel ve dil gelişimini sağlamada etkisini değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenmede Bilişsel Yaklaşımlar yok
1) Psikoloji Kavramının Temeli ve Tarihi Gelişimi yok
2) Gelişim İlkeleri ve Dönemleri yok
3) Fiziksel Gelişim yok
4) Sosyal-Duygusal Gelişim yok
5) Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi yok
6) Kişilik Gelişimi ve Sosyal Gelişim yok
7) Öğrenme ve Öğretme ile ilgili Temel Kavramlar yok
8) Öğrenme Psikolojisi Kavramı yok
9) Öğrenme Etkenleri yok
10) Öğrenmenin Biyolojik Temelleri yok
11) Gestalt Kuramı yok
12) Sosyal Öğrenme Teorisi yok
13) Öğrenmede Davranışsal Yaklaşımlar yok
14) Öğrenmede Bilişsel Yaklaşımlar yok
14) Öğrenmede Bilişsel Yaklaşımlar yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yoktur
Diğer Kaynaklar: Kolektif Yazarlı. (2019) Gelişim Psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Ed. Uğur Gürgan.

Dander, MJ., Gardiner HW. (1999). Child and Adolescent Development. Minnesota: İmge Y.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir.
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır.
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır.
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar.
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir.
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır.
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır.
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar.
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 50
Final Pratik 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ödevler 14 14 14 14 588
Ara Sınavlar 1 1 1 1 3
Final 1 1 1 1 3
Toplam İş Yükü 594