UNI370 Gender Studiesİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI370
Ders İsmi: Cinsiyet Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEYNEP BANU DALAMAN
Dersi Veren(ler): Zeynep Banu Dalaman
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin hedefleri, öğrencilerin toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki teorik temeller ve temel kavramlar hakkındaki bilgilerini geliştirmeye, farklı bağlamlarda toplumsal cinsiyet rollerini ve ayrımcılığı incelemeye, toplumsal cinsiyet ile diğer sosyal faktörler arasındaki etkileşimi analiz etmeye ve toplumsal cinsiyetle ilgili konuları ve bunların toplumsal etkilerini analiz etmek için eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. Bu ders aracılığıyla öğrenciler, modern toplumdaki toplumsal cinsiyet dinamiklerinin karmaşıklıkları hakkında değerli içgörüler kazanacak ve çeşitli disiplinler arasında toplumsal cinsiyetle ilgili konulara eleştirel olarak yaklaşma yeteneği geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği: Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları dersi, öğrencilere toplumsal cinsiyet çalışmaları ve güncel önemi hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlayan geniş bir konu yelpazesi sunmaktadır. Ders içeriği, toplumsal cinsiyet kavramları, rolleri, stereotipleri, ayrımcılık, feminizm, şiddet ve toplumsal cinsiyetin medya, eğitim, aile, iş ve siyaset gibi çeşitli sosyal alanlarla kesişimini içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki temel kavramları ve teorileri tanımlayabilecek ve açıklayabileceklerdir.
2) Çeşitli sosyal bağlamlarda toplumsal cinsiyet rollerini ve stereotiplerini belirleyebilecek ve analiz edebileceklerdir.
3) Feminizmin tarihsel gelişimini ve farklı dalgalarını anlayabileceklerdir.
4) Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve ayrımcılık biçimlerini tanıyabilecek ve eleştirel olarak analiz edebileceklerdir.
5) Medya ve eğitim materyallerinde toplumsal cinsiyet temsilini değerlendirebileceklerdir.
6) Aile yapılarında ve kişilerarası ilişkilerde toplumsal cinsiyet dinamiklerini analiz edebileceklerdir.
7) İşgücü piyasasında ve işyerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini değerlendirebileceklerdir.
8) Siyasi katılımda toplumsal cinsiyet eşitliğinin zorluklarını ve önemini kavrayabileceklerdir.
9) Güncel toplumsal cinsiyet konularında bilgiye dayalı perspektifler geliştirebilecek ve ifade edebileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Toplumsal Cinsiyet Nedir? Teorik Çerçeve.
3) Toplumsal Cinsiyet Rolleri / Kalıp Yargılar
4) Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı: Temel Kavramlar
5) Feminizm ve Dalgaları
6) Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddet
7) Arkadaşlık ve Flört İlişkileri
8) Vize
9) Toplumsal Cinsiyet ve Medya
10) Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet
11) Toplumsal Cinsiyet ve Aile
12) Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Emek
13) İş Yaşamında Toplumsal Cinsiyet
14) Siyasi Katılım ve Toplumsal Cinsiyet

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Ayata, A. & Gölgeloğlu, Ö. (2011) Siyaset ve Katılım. Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay, 64-82.
• Büker, S. (200(). Toplumsal cinsiyet eşitliği. https://ceidizler.ceid.org.tr/dosya/Medyada-Toplumsal-Cinsiyet-Esitligi.pdf
• Dalaman, Z. B. (2020). Kadın hareketinde feminist alternatif medyanın rolü: Türkiye ve Tunus örnekleri (Doctoral dissertation, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
• Dalaman, Z. B. (2021). Toplumsal Cinsiyet ve Siyasi Temsil, Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk Cilt 2, Onikilevha, 329-361.
• Dalaman, Z. B., & Demirtaş, M. (2022). Türkiye’de Dizi Sektöründe Dijital Aktivizm Bağlamında Değişen Çalışma Koşulları. Electronic Turkish Studies, 17(6).
• Doğancı, H. K., & Tuncay, T. (2020). Tarihsel Süreçte Kadının Aile içindeki Konumunun Feminist Sosyal Hizmet Yaklaşımı Temelinde Değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1324-1351. https://doi.org/10.33417/tsh.687922
• Ecevit, Y. (2021). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Temel Kavramları. 2021. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/kokdener/142391/toplumsal-cinsiyet-esitliginin-temel-kavramlaripdf.pdf
• Gümüşoğlu, F. (2008). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(4), 39-50.
• Koçak, Y. Ç., & Can, H. Ö. (2019). Flört şiddeti: Tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. Turkiye klinikleri obstetric-women's health and diseases nursing-special topics, 5(3), 43-53.
• Pekel, E. (2019). Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Kadının Çalışma Hayatındaki Konumu. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 5(1).
• Saraç, S. (2013). Toplumsal cinsiyet. Toplumsal cinsiyet ve yansımaları, 27-32.
Diğer Kaynaklar: • Richardson, D. (2015). Conceptualising gender. Introducing gender and women's studies, 4.
• Council of Europe. (2016). Gender Equality Glossary. https://edoc.coe.int/en/gender-equality/6947-gender-equality-glossary.html
• Keane, Erin. (2014, July 22). 10 questions Taylor Swift could have asked herself before picking a fight with Nicki Minaj. Salon.

• UN OHCHR. Gender stereotyping OHCHR and women’s human rights and gender equality. https://www.ohchr.org/en/women/gender-stereotyping
• What are Gender Roles and Stereotypes? https://www.youtube.com/watch?v=FuLbyz0Jp08

• Paksoy, S., & Kiliç, S. B. (2016). Analysis of Gender Discrimination with Respect to The Socio-Economic Perspective. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 59-76.
• Cusacks, S. ve Pusey, L. (2013). CEDAW and the rights to non-discrimination and equality. Melbourne Journal of International Law, 14(1), 1-34.
• Mohajan, H. (2022). Four Waves of Feminism: A Blessing for Global Humanity.
• Dalaman, Z. B. (2023). New Women Identities Created by Feminist Alternative Media: Inspecting Türkiye. IntechOpen.
• Council of Europe. (2019). Gender Matters: a manual on addressing gender-based violence affecting young people. https://www.coe.int/en/web/campaign-free-to-speak-safe-to-learn/-/gender-matters-a-manual-on-addressing-gender-based-violence-affecting-young-people-2007-reprint-2013-
• Russo, N. F., & Pirlott, A. (2006). Gender‐based violence: concepts, methods, and findings. Annals of the New York academy of sciences, 1087(1), 178-205.

• Baumgarte, R. (2002). Cross-gender friendship: The troublesome relationship. Inappropriate relationships: The unconventional, the disapproved, and the forbidden, 103-124.

• Wood, J. T. (1994). Gendered media: The influence of media on views of gender. Gendered lives: Communication, gender, and culture, 9, 231-244.
• Sharda, A. (2014). Media and gender stereotyping: The need for media literacy. International Research Journal of Social Sciences, 3(8), 43-49.
• Dawar, T. & Anand, S. (2017). Gender bias in textbooks across the world. International Journal of Applied Home Science, 4, 224-235.
• Flynn, S. I. (2011). Family gender roles. Sociology Reference Guide: Gender Roles and Equality, 64-76.

• UN. (2012). Promoting gender equality and women’s economic empowerment on the road to sustainable development: Good practice from the UNECE region: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/publications/gender/PromotingGenderEqualityBro chure_EN_web.pdf
• Frader, L. L. (2020). Gender and labor in world history. A companion to global gender history, 27-42.
• Purcell, D., MacArthur, K. R., & Samblanet, S. (2010). Gender and the glass ceiling at work. Sociology Compass, 4(9), 705-717.
• World Economic Forum. (2023). 5 charts showing workforce gender gaps. https://www.weforum.org/agenda/2023/04/workforce-gender-gap-crisis/#:~:text=An%20analysis%20of%20102%20countries,Image%3A%20World%20Economic%20Forum.
• Bari, F. (2005, November). Women’s political participation: Issues and Challenges. In United Nations Division for the Advancement of Women Expert Group Meeting: Enhancing Participation of Women in Development through an Enabling Environment for Achieving Gender Equality and the Advancement of Women. Bangkok (Vol. 393).
• UN Türkiye (2023). According to the UN Women - IPU "Women in Politics 2023" Map: Women's participation in politics is still far from equality.: https://turkiye.un.org/en/224322-according-un-women-ipu-women-politics-2023-map-womens-participation-politics-still-far#:~:text=According%20to%20the%20%22Women%20in,%25%20in%202021%20to%2022.7%25.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur.
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur.
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır.
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır.
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur.
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur.
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur.
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır.
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır.
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur.
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 18
Ara Sınavlar 1 32
Final 1 47
Toplam İş Yükü 125