UNI362 Memory and Culture in New Media Ecologyİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI362
Ders İsmi: Yeni Medya Ekolojisinde Bellek ve Kül
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FERİDE ZEYNEP GÜDER
Dersi Veren(ler): Feride Zeynep Güder
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, teknolojideki ilerlemeler ve dijital ağlardaki çağdaş toplumun kültürel dönüşümleri aracılığıyla insan belleğine odaklanmayı amaçlamaktadır. Ders, teknolojinin sosyolojik, politik, felsefi, ontolojik ve kültürel yörüngelerine odaklanan disiplinlerarası perspektifler aracılığıyla yeni medya ekolojisindeki hem teorik argümanları hem de anlatıları kucaklamak üzere tasarlanmıştır. Öğrencilerin dijital medya içerikleri, anlatı türleri, kolektif ve kişisel hafıza ve tarihi mektupların yanı sıra kovan zihin, posthümanizm, yapay zeka, kolektif travma, bağlayıcı dönüşler, mitler, nefret, iyileştirici söylemler, post-truth ve çatışan ideolojiler gibi bazı konuları analiz etmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, teknolojideki gelişmeler ve dijital ağlardaki çağdaş toplumun kültürel dönüşümleri üzerinden insan belleğini tartışmayı amaçlamaktadır. Ders, Yeni Medya Ekolojisi ve Eleştirel Bellek çalışmalarındaki teorik argümanları ve anlatıları, dijital toplum analizlerinin ana tartışmalarına ve teorik çerçevelerine odaklanan disiplinlerarası perspektifler aracılığıyla kucaklamak üzere tasarlanmıştır ve sosyal araştırmaların altında yatan temel epistemolojik, sosyolojik, politik, felsefi ve ontolojik varsayımların yanı sıra teknolojinin kültürel yörüngelerini tanımlar ve analiz eder.
Ders, dijital kültürün etkisini inceler ve teknolojinin toplum ve bellekteki rolünü eleştirel bir şekilde değerlendirir. Dijital medyanın geleneksel kimlik, topluluk, beden, siyaset ve kişisel ilişkiler kavramlarına nasıl meydan okuduğunu araştırır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi alan öğrenciler Bellek ve Dijital Devrim arasındaki ilişkileri tartışabileceklerdir.
2) Öğrenciler, teknolojinin ve ağa bağlı popüler kültürün sosyolojik, politik, felsefi ve kültürel yönleriyle bellek ve kültüre odaklanarak dijitalleşen dünyayı analiz edebileceklerdir.
3) Öğrenciler, Yeni Medya Ekolojisinde bellek ve kültür ile ilgili belirli kavramları ve terminolojileri anlayacaklardır.
4) Öğrenciler, yapay zeka ve kovan zihinler, kolektif travma, bağlayıcı dönüşler, kültürel hafıza, kültürel kimlik ve ideolojiler, somut ve somut olmayan anılar, mitler ve dijital anlatılar, medya hafızası, kin ve affetme, iyileştirici söylemler ve çatışan ideolojiler gibi dersin içeriğiyle ilgili belirli konularda okuma ve konuşma yapabilecekler.
5) Öğrenciler bellek ve kültürü eleştirel bir şekilde analiz edebilecek ve tartışabileceklerdir.
6) Öğrenciler, tarihsel materyalizm, tarih felsefesi, kefaretin rolü ve dijital medyada barışçıl söylem üzerine tartışmaları takip edebileceklerdir. Öğrenciler post-truth döneminin analizi ile presentizm ve tarihe yönelik sinik tutumlar üzerine kendi bakış açılarını geliştirebileceklerdir.
7) Öğrenciler, hafızanın fütüristik yönleriyle ilgili çeşitli konularda tartışmalar yürütebileceklerdir: Astrobiyoloji, Transhümanizm, Posthümanizm, Cyborglar, Antroposentrizm, Negantroposen, Çok gezegenli yaşam ve Cyberpunk.
8) Öğrenciler antroposentrizmden posthümanizme kadar antroposentrik yaşam hakkında konuşacaklar.
9) Öğrenciler Büyük Veri, Veri Madenciliği, Veri Yönetimi, Veri Gözetimi ve Distopya konuları üzerine okuma ve konuşma yapabilecekleri ders, dijital medya tarihi anlatılarının karanlık taraflarını da araştırıyor.
10) Öğrenciler, popüler dijital kültürün kültürel arkeolojisine ve dijital medyaya ilişkin söylemlere odaklanarak kendi yorumlarıyla eleştirel okuma becerilerini geliştirebilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı. Dijital, ağ bağlantılı, bilgi çağının yararları ve zararları nelerdir? Teknolojinin kültürel anlamının geriye dönük analizi.
2) Medya Ekolojisi Nedir? Bellek Çalışmalarına Giriş. Kolektif Hafıza ve Kolektif hafızanın ana bileşenleri ve kültürel kimlik. Dijital Çağ ve Kültüre Eleştirel Bakış. Ana Tartışmalar. Dijital Hikaye Anlatımı, Medya ve Teknolojik Determinizm: 19'uncu yüzyılın başlarındaki Sanayi Devrimi kadar geniş kapsamlı ekonomik, siyasi ve kültürel geçiş. Kentsel basılı kültürün 15. yüzyılda ortaya çıkışı, etkileşimli dijital metinlerde okuyucu ve yazarın değişen rolleri ve dijital anlatıların doğası gereği işbirliğine dayalı olması. Algoritmalar, Yapay Zekanın Geleceği. Günther Anders: Teknolojinin Rolü, Heidegger Gestell, Bernard Stiegler Teknikler Üzerine.
3) Bazı önemli anahtar terminolojilerin meta düzeyinde tartışılması: Kovan zihin, posthümanizm, yapay zeka, kolektif travma, bağlayıcı dönüşler, mitler, nefret, iyileştirici söylemler, hakikat sonrası ve çatışan ideolojiler, rekabetçi bellek, içkin özne, Sosyal Medya, Hipermedya, post-bellek, Dijital Postmodernizm, Dijital Estetik, Nörobilim, Nöropolitika, Nöropsikoloji, Tekno-iletişim, Fütürizm, Yapay Bilinç, AI, VR, XR, MR, Metaverse, Transhümanizm, Posthümanizm, Cyborglar, Antroposentrizm, Negantroposen, Cyberpunk, Büyük Veri, Veri Madenciliği, Veri Yönetimi, Dataveillance, Distopya.
4) Assman: Bireysel, Toplumsal ve Kültürel Bellek, (pdf) Medya Belleğinin Analizi, Medya Belleği: Teori ve Metodolojiler, Halbwachs'ın düşüncesi, Henri Bergson felsefesi, Annales sosyal ve entelektüel tarih okulu: tarihçiler Marc Bloch ve Lucien Febvre, Kültürel Bellek ve Erken Uygarlık: Yazı, Hatırlama ve Siyasi Tahayyül-Jan Assmann
5) Medya Hafızası, Etik ve Tanıklık, Yeni Medya Hafızası, Bellek ve Dijital Medya: Küresel Bellek Alanının Altı Dinamiği
6) Medya Belleği ve Popüler Kültür, Medya Belleği, Gazetecilik ve Gazetecilik Pratiği, İleriye Dönük Bir Bellek Aracı Olarak Gazetecilik, Arşiv, Medya, Travma
7) Vize
8) Arşiv, Medya, Travma, Öğrencilerin Dijital Medya Söylemleri Analizi ve Yeni Medya Ekolojisinde Bellek ve Kültür konulu sunum
9) Öğrencilerin Dijital Medya Söylemlerinin analizi ile Yeni Medya Ekolojisinde Bellek ve Kültür konulu sunumları
10) Öğrencilerin Yeni Medya Ekolojisinde Dijital Medya Söylemleri ve Bellek ve Kültür analizi üzerine sunumları
11) Öğrencilerin Yeni Medya Ekolojisinde Dijital Medya Söylemleri ve Bellek ve Kültür analizi üzerine sunumları
12) Öğrencilerin Yeni Medya Ekolojisinde Dijital Medya Söylemleri ve Bellek ve Kültür analizi üzerine sunumları
13) Öğrencilerin Yeni Medya Ekolojisinde Dijital Medya Söylemleri ve Bellek ve Kültür analizi üzerine sunumları
14) Öğrencilerin Yeni Medya Ekolojisinde Dijital Medya Söylemleri ve Bellek ve Kültür analizi üzerine sunumları
15) Yeni Medya Ekolojisi bağlamında Bellek ve Kültür Tartışmalarının Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Assman, Jan, Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination-Jan assman
Assman, Jan, Communicative and Cultural Memory.
Media Ecologies On Media Memory:
Halbwachs, Maurice, On Collective Memory
Critique of Cynical Reason,
Crary, Jonathan Yeryüzü Yakılıp Yıkılırken
Ranciere Distribution of the Sensible,
Jeffrey K. Olick Vered Vinitzky-Seroussi Daniel Levy, The Collective Memory Reader, Oxford,
Penley, Constance Andrew Ross, editors, Technoculture
Sahai, S. (2023). The Collective Memory. The Southeast Asian Review.
Miller, Vincent. Understanding digital culture
Simon Lindgren, Digital Media, and Society,
Grant David Bollmer, Theorizing Digital Cultures
Diğer Kaynaklar: Assman, Jan, Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination-Jan assman
Assman, Jan, Communicative and Cultural Memory.
Media Ecologies On Media Memory:
Halbwachs, Maurice, On Collective Memory
Critique of Cynical Reason,
Crary, Jonathan Yeryüzü Yakılıp Yıkılırken
Ranciere Distribution of the Sensible,
Jeffrey K. Olick Vered Vinitzky-Seroussi Daniel Levy, The Collective Memory Reader, Oxford,
Penley, Constance Andrew Ross, editors, Technoculture
Sahai, S. (2023). The Collective Memory. The Southeast Asian Review.
Miller, Vincent. Understanding digital culture
Simon Lindgren, Digital Media, and Society,
Grant David Bollmer, Theorizing Digital Cultures

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Projeler 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 52
Sunum / Seminer 16 32
Ödevler 16 32
Toplam İş Yükü 116