Elektronik Teknolojisi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ELT201 | ||||
Ders İsmi: | Güç Elektroniği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ERDAL GÜRSOY | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste; yarı iletken anahtarlama elemanları, doğrultucu ve kıyıcı devre uygulamalarına yönelik bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Güç elektroniği ile ilgili temel kavramlar ve güç yari iletkenlerini tanıyabilme. Doğrultma devreleri, kıyıcı devreleri, invertor devreleri , frekans çevirici devrelerinin çalışmasını ve kullanılışı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Güç elektroniğinin temel ilkelerini ve güç dönüşüm mantığını kavrayabilme 2) Tristör grubu güç elemanlarını her yönüyle tanıma ve güç kontrolünde kullanabilme 3) Transistör grubu güç elemanlarını her yönüyle tanıma ve güç kontrolünde kullanabilme 4) Temel güç devrelerinin yapılarını ve çalışmalarını kavrayabilme 5) Uyarma ve güç devrelerini birlikte kullanarak güç dönüşümü ve kontrolü yapabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Güç elektroniğinin tanımı ve kapsamı. | |
2) | Temel güç devreleri ve güç dönüşümü mantığı. | |
3) | Temel güç elemanları, Diyot, Tristör, Triyak, GTO yapıları, çalışmaları ve kullanımı. | |
4) | Temel güç elemanları, Darlington BJT, E-Mosfet, IGBT yapıları, çalışmaları, kullanımı. | |
5) | Temel uyarma elemanlarından UJT, PUT ve Diyak yapıları, çalışmaları ve kullanımı. | |
6) | Pals üreten devreler ve bu devrelerin şebeke ile uyumlu çalıştırılması. | |
7) | PWM kare dalga üreten devrelerin yapısı ve kullanım alanları. | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Pals ve PWM sürücü devrelerinin yapısı ve kullanım alanları. | |
10) | 1Faz AC-DC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. | |
11) | 3-faz AC-DC converter circuits, their types, structures and usage. | |
12) | AC-AC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. | |
13) | DC-DC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. | |
14) | DC-AC dönüştürücü devrelerinin türleri, yapıları ve kullanımı. | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) |
Diğer Kaynaklar: | U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) Prof. Dr. Hacı Bodur, Güç Elektroniği |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Matematik ve fen bilimlerini Elektronik Teknolojisi alanında uygulama konularında yeterli bilgi ve birikime sahip olmak. | |||||||||||||||||
2) İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve uygulamalarını gerçekleştirebilme yetkinliğine sahip olmak. | |||||||||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olmak. | |||||||||||||||||
4) Temel seviyede İngilizce dil bilgisine sahip olarak mesleki alanda kullanma becerisine sahip olmak. | |||||||||||||||||
5) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak. | |||||||||||||||||
6) Elektronik alanında ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara aktarabilir ve takım çalışması yapar. | |||||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
8) Bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek. | |||||||||||||||||
9) Bağımsız çalışmada karar verebilme, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilme ve uyum sağlayabilmek. | |||||||||||||||||
10) Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı kullanmak. | |||||||||||||||||
11) Elektronik laboratuvarlarında bulunan cihazları etkin olarak kullanmak, ölçüm yoluyla veri toplamak ve arıza tespiti yapmak. | |||||||||||||||||
12) Elektronik ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirlemek ve sorunlara çözüm üretmek. | |||||||||||||||||
13) Elektronik ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak. | |||||||||||||||||
14) Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek. | |||||||||||||||||
15) Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirebilmek ve denetlemek. | |||||||||||||||||
16) Elektronik ile ilgili kavramları bilmek, Elektronik devre elemanlarını tanımak ve ilgili devrelerde kullanmak. | |||||||||||||||||
17) Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanımak ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanmak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve fen bilimlerini Elektronik Teknolojisi alanında uygulama konularında yeterli bilgi ve birikime sahip olmak. | 3 |
2) | İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve uygulamalarını gerçekleştirebilme yetkinliğine sahip olmak. | 3 |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olmak. | |
4) | Temel seviyede İngilizce dil bilgisine sahip olarak mesleki alanda kullanma becerisine sahip olmak. | 1 |
5) | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak. | |
6) | Elektronik alanında ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara aktarabilir ve takım çalışması yapar. | 2 |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek. | 1 |
8) | Bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek. | |
9) | Bağımsız çalışmada karar verebilme, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilme ve uyum sağlayabilmek. | |
10) | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı kullanmak. | |
11) | Elektronik laboratuvarlarında bulunan cihazları etkin olarak kullanmak, ölçüm yoluyla veri toplamak ve arıza tespiti yapmak. | 3 |
12) | Elektronik ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirlemek ve sorunlara çözüm üretmek. | 2 |
13) | Elektronik ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak. | |
14) | Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek. | 2 |
15) | Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirebilmek ve denetlemek. | |
16) | Elektronik ile ilgili kavramları bilmek, Elektronik devre elemanlarını tanımak ve ilgili devrelerde kullanmak. | 3 |
17) | Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanımak ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanmak. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 10 | 1 | 1 | 1 | 30 | ||
Laboratuvar | 4 | 1 | 1 | 1 | 12 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | 10 | 30 | ||
Final | 1 | 18 | 18 | 17 | 53 | ||
Toplam İş Yükü | 125 |