MIM6009 Mimarlık ve Teknoloji Tartışmalarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM6009
Ders İsmi: Mimarlık ve Teknoloji Tartışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ARZU ERDEM
Dersi Veren(ler): Sarper Takkeci, Arzu Erdem
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, bilgi ve hesaplama teknolojilerine tarihsel, toplumsal çerçeveden eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, ayrıca, bilgi teknolojileri ve hesaplama alanındaki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı hedeflemektedir. Bahsi geçen kavramlarla ilişkili olarak genişleyen hibrit uygulamalara, yaratıcı pratiklere dair eleştirel bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Genelde ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojiye ilişkin epistemolojik ve toplumsal analizler yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerini odağına almaktadır. Ders kapsamında, bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarımızdaki bağlantılı dönüşümlere yanıt veren kuram ve uygulamalar incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Teknolojiye dair eleştirel bakış geliştirmek ve teknoloji-toplum ilişkisini incelemek
2) • Bilgi teknolojileri ve hesaplama alanına ait güncel kavramlara dair anlayış geliştirmek
3) Sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklikle ilişkili uygulama ve yaratıcı pratiklere karşı eleştirel anlayış geliştirmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Dersin Tanıtımı
2) Teknoloji, Bilgi ve Hesaplama Teknolojileri Bir Karmaşık Bilgi Makinesi olarak Mimarlık
3) Veri ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik ve Sistem Düşüncesi Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
4) Beden ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik Organizma (Siborg), Hibrid Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
5) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Hesaplamalı Zihin Kuramı Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
6) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Mimarlık ve Yapay Zeka Uygulamaları Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
7) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 3 Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
8) Çalışma: Kavram Haritası 1
9) Ağ ekseninde teknoloji tartışmaları Sayısal Otonom Topluluklar, Blokzinciri, Akıllı Ağlar Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
10) Topluluk ekseninde teknoloji tartışmaları Açık kaynak, Paylaşım Ekonomisi Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
11) Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Sanal Gerçeklik, Deneyim Makinesi Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality
12) Konu: Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Karma Gerçeklik, Metaverse Nevelsteen, Kim J.L., Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and the Metaverse

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality
Diğer Kaynaklar: Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme 3 3 3
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma 3 3 3
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi 2 2 2
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak 2 2 2
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme 3
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma 3
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi 3
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak 2
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 126
Final 4 20
Toplam İş Yükü 188