Mimarlık (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | MIM6009 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlık ve Teknoloji Tartışmaları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ARZU ERDEM | ||||
Dersi Veren(ler): | Sarper Takkeci, Arzu Erdem | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, bilgi ve hesaplama teknolojilerine tarihsel, toplumsal çerçeveden eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, ayrıca, bilgi teknolojileri ve hesaplama alanındaki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı hedeflemektedir. Bahsi geçen kavramlarla ilişkili olarak genişleyen hibrit uygulamalara, yaratıcı pratiklere dair eleştirel bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Genelde ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojiye ilişkin epistemolojik ve toplumsal analizler yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerini odağına almaktadır. Ders kapsamında, bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarımızdaki bağlantılı dönüşümlere yanıt veren kuram ve uygulamalar incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Teknolojiye dair eleştirel bakış geliştirmek ve teknoloji-toplum ilişkisini incelemek 2) • Bilgi teknolojileri ve hesaplama alanına ait güncel kavramlara dair anlayış geliştirmek 3) Sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklikle ilişkili uygulama ve yaratıcı pratiklere karşı eleştirel anlayış geliştirmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş / Dersin Tanıtımı | |
2) | Teknoloji, Bilgi ve Hesaplama Teknolojileri Bir Karmaşık Bilgi Makinesi olarak Mimarlık | |
3) | Veri ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik ve Sistem Düşüncesi | Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics |
4) | Beden ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik Organizma (Siborg), Hibrid | Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city |
5) | Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Hesaplamalı Zihin Kuramı | Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor |
6) | Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Mimarlık ve Yapay Zeka Uygulamaları | Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme |
7) | Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 3 | Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings? |
8) | Çalışma: Kavram Haritası 1 | |
9) | Ağ ekseninde teknoloji tartışmaları Sayısal Otonom Topluluklar, Blokzinciri, Akıllı Ağlar | Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms |
10) | Topluluk ekseninde teknoloji tartışmaları Açık kaynak, Paylaşım Ekonomisi | Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture |
11) | Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Sanal Gerçeklik, Deneyim Makinesi | Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality |
12) | Konu: Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Karma Gerçeklik, Metaverse | Nevelsteen, Kim J.L., Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and the Metaverse |
Ders Notları / Kitaplar: | Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings? Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality |
Diğer Kaynaklar: | Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings? Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme | 3 | 3 | 3 | ||
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma | 3 | 3 | 3 | ||
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi | 2 | 2 | 2 | ||
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak | 2 | 2 | 2 | ||
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme | 3 |
2) | - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma | 3 |
3) | - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi | 3 |
4) | - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak | 2 |
5) | - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 126 |
Final | 4 | 20 |
Toplam İş Yükü | 188 |