Mimarlık (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | MIM6001 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlık Felsefesi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | ZEHRA TONBUL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, mimarlığı düşünsel ve toplumsal bir alan olarak kurmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, mimarlığı felsefenin kavramları ve farklı felsefi yaklaşımlar üzerinden okuma çalışmasıdır. Özellikle modern ve çağdaş dünyada mimarlık düşüncesi ve felsefe arasındaki etkileşimleri tartışmaya açacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmek 2) Mimarlığı bir akademik çalışma alanı olarak inceleyebilme ve düşünceler üretme becerisi edinmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Mimarlık Felsefesi nedir? | |
2) | Semiotik | Barthes, Roland, Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi (Çev. Sema Rifat), YKY, 2008 |
3) | Aisthesis | Ranciere, Jacques, Aisthesis, Sanatın Estetik Rejiminden Sahneler (çev. Ayşe Deniz Temiz), MonoKL, 2019. Corbo Stefano. 2014. From Formalism to Weak Form : The Architecture and Philosophy of Peter Eisenman. Farnham Surrey England: Ashgate. |
4) | Poetik | Bachelard, Gaston, Mekanın Poetikası (Çev. Alp Tümertekin), İthaki, 2013. |
5) | Politik | Ranciere, Jacques, Dissensus: Politika ve Estetik Üzerine (çev. Mustafa Yalçınkaya), Ayrıntı, 2020. Lahiji Nadir. 2011. The Political Unconscious of Architecture : Re-Opening Jameson's Narrative. Farnham: Ashgate. |
6) | Etik | Okumalar: Eyal Weizman, Foucault Foucault Michel Paul Rabinow and Robert Hurley. 1994. Ethics : Subjectivity and Truth. London: Penguin Books. |
7) | Epistemoloji | |
8) | Postyapısalcılık | Okumalar: Derrida Wigley Mark. 1993. The Architecture of Deconstruction : Derrida's Haunt. MIT Press: Cambridge Mass. Tschumi Bernard. 1987. “Disjunctions.” Perspecta 108–19. Derrida Jacques. 1986. “Point De Folie — Maintenant L'architecture. Bernard Tschumi: La Case Vide — La Villette 1985.” Aa Files N12 (19860701): 65-75: 65–75. |
9) | Postyapısalcılık | Okumalar: Deleuze Frichot Hélène. 2013. Deleuze and Architecture. Edinburgh: Edinburgh University Press. |
10) | Seminer Konu Seçimi | |
11) | Seminer | |
12) | Seminer | |
13) | Seminer | |
14) | Seminer |
Ders Notları / Kitaplar: | Perez-Gomez Alberto and Stephen Parcell. 1996. Chora: Intervals in the Philosophy of Architecture. Montreal: McGill-Queen's University Press. |
Diğer Kaynaklar: | Bachelard Gaston. n.d. La Poétique De L'espace 4 Éd ed. Paris: Presses universitaires de France 1964. Bachelard, Gaston, Mekânın Poetikası (Çev. Alp Tümertekin), İthaki, 2013. Barthes, Roland, Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi (Çev. Sema Rifat), YKY, 2008 Lefebvre Henri. 1974. La Production De L'espace. Paris: Éditions Anthropos. Rancière Jacques. 2013. Aisthesis : Scenes from the Aesthetic Regime of Art. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
|||
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme | 3 | 3 | |||
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma | 2 | ||||
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi | 3 | 2 | |||
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak | 2 | 3 | |||
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme | |
2) | - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma | |
3) | - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi | |
4) | - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak | |
5) | - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 112 |
Sunum / Seminer | 3 | 9 |
Ödevler | 9 | 27 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 193 |