MIM6001 Mimarlık Felsefesiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM6001
Ders İsmi: Mimarlık Felsefesi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): ZEHRA TONBUL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, mimarlığı düşünsel ve toplumsal bir alan olarak kurmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, mimarlığı felsefenin kavramları ve farklı felsefi yaklaşımlar üzerinden okuma çalışmasıdır. Özellikle modern ve çağdaş dünyada mimarlık düşüncesi ve felsefe arasındaki etkileşimleri tartışmaya açacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmek
2) Mimarlığı bir akademik çalışma alanı olarak inceleyebilme ve düşünceler üretme becerisi edinmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Mimarlık Felsefesi nedir?
2) Semiotik Barthes, Roland, Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi (Çev. Sema Rifat), YKY, 2008
3) Aisthesis Ranciere, Jacques, Aisthesis, Sanatın Estetik Rejiminden Sahneler (çev. Ayşe Deniz Temiz), MonoKL, 2019. Corbo Stefano. 2014. From Formalism to Weak Form : The Architecture and Philosophy of Peter Eisenman. Farnham Surrey England: Ashgate.
4) Poetik Bachelard, Gaston, Mekanın Poetikası (Çev. Alp Tümertekin), İthaki, 2013.
5) Politik Ranciere, Jacques, Dissensus: Politika ve Estetik Üzerine (çev. Mustafa Yalçınkaya), Ayrıntı, 2020. Lahiji Nadir. 2011. The Political Unconscious of Architecture : Re-Opening Jameson's Narrative. Farnham: Ashgate.
6) Etik Okumalar: Eyal Weizman, Foucault Foucault Michel Paul Rabinow and Robert Hurley. 1994. Ethics : Subjectivity and Truth. London: Penguin Books.
7) Epistemoloji
8) Postyapısalcılık Okumalar: Derrida Wigley Mark. 1993. The Architecture of Deconstruction : Derrida's Haunt. MIT Press: Cambridge Mass. Tschumi Bernard. 1987. “Disjunctions.” Perspecta 108–19. Derrida Jacques. 1986. “Point De Folie — Maintenant L'architecture. Bernard Tschumi: La Case Vide — La Villette 1985.” Aa Files N12 (19860701): 65-75: 65–75.
9) Postyapısalcılık Okumalar: Deleuze Frichot Hélène. 2013. Deleuze and Architecture. Edinburgh: Edinburgh University Press.
10) Seminer Konu Seçimi
11) Seminer
12) Seminer
13) Seminer
14) Seminer

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Perez-Gomez Alberto and Stephen Parcell. 1996. Chora: Intervals in the Philosophy of Architecture. Montreal: McGill-Queen's University Press.
Diğer Kaynaklar: Bachelard Gaston. n.d. La Poétique De L'espace 4 Éd ed. Paris: Presses universitaires de France 1964.

Bachelard, Gaston, Mekânın Poetikası (Çev. Alp Tümertekin), İthaki, 2013.

Barthes, Roland, Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi (Çev. Sema Rifat), YKY, 2008

Lefebvre Henri. 1974. La Production De L'espace. Paris: Éditions Anthropos.

Rancière Jacques. 2013. Aisthesis : Scenes from the Aesthetic Regime of Art.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme 3 3
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma 2
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi 3 2
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak 2 3
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 112
Sunum / Seminer 3 9
Ödevler 9 27
Final 1 3
Toplam İş Yükü 193