Dersin Amacı: |
Bu ders ile doktora öğrencisinin dünyada ve Türkiyede kadın ruh sağlığı ve hastalıklarının durumunu bilmesi, kadın gelişimsel dönemlerine göre yaşanan psikolojik/psikiyatrik sorunları bilmesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemde anne ruh sağlığıyla ilişkili durumları bilmesi ve anne ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimleri uygulayabilecek bilgiyi edinmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Ruh sağlığı kavramı, kadın ruh sağlığının dünyada ve Türkiye’deki durumu, Ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireyin özellikleri, Tarihsel süreçte ruh sağlığı ve kadın ruh sağlığı, Psikiyatrik hastalıkların tanısal sınıflandırma sistemleri (DSM ve ICD), Dünya ruh sağlığı profili, Türkiye ruh sağlığı profili, Kadın ruh sağlığının durumuyla ilgili genel profil, Ruhsal durum değerlendirmesi ve psikiyatrik sorunu olan birey ile görüşme, Psikotik bozukluklar ve kadın, Duygudurum bozuklukları ve kadın, Anksiyete bozuklukları ve kadın, Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler-I, Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler-II, Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler-III, Kadın ve Erkek Nörofizyolojik Farklılıkları, Psikiyatrik hastaların üreme sağlığı sorunları, XI., Kadına yönelik şiddet konularını kapsamaktadır |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ruh sağlığı kavramı, kadın ruh sağlığının dünyada ve Türkiye’deki durumu |
İlgili ders notlatı |
2) |
Ruhsal durum değerlendirmesi ve psikiyatrik sorunu olan birey ile görüşme |
İlgili ders notları |
3) |
Psikotik bozukluklar ve kadın |
İlgili ders notları |
4) |
Duygudurum bozuklukları ve kadın |
ilgili ders notları |
5) |
Anksiyete bozuklukları ve kadın |
ilgili ders notları |
6) |
Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler (Gebelik dönemi ruhsal durumu etkileyen faktörler, Gebeliğe ait temel ruhsal belirtiler) |
ilgili ders notları |
7) |
Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler (Psödosiyezis (Yalancı Gebelik), Hiperemezis Gravidarum, Yardımcı üreme teknikleriyle gebelik, Küretaj) |
ilgili ders notları |
8) |
Ara Sınav |
- |
9) |
Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler (Doğum Süreci; Doğum sonrası ruhsal sorunlar, Doğum sonrası psikolojik bozukluklara neden olan etkenler, Annelik Hüznü, Doğum sonu depresyon, Doğum sonu psikoz) |
ilgili ders notları |
10) |
Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler (Doğum Süreci; Doğum sonrası ruhsal sorunlar, Doğum sonrası psikolojik bozukluklara neden olan etkenler, Annelik Hüznü, Doğum sonu depresyon, Doğum sonu psikoz) |
ilgili ders notu |
11) |
Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler (Menarş ve Menstürasyon, Premenstruel Sendrom, Menapoz dönemi, Kadın Fiziksel Hastalıklarına Psikolojik Yanıtlar, İnfertilite, Histerektomi, Meme ve jinekolojik kanserler) |
ilgili ders notları |
12) |
Kadın Ruh Sağlığını Etkileyen Dönemler (Menarş ve Menstürasyon, Premenstruel Sendrom, Menapoz dönemi, Kadın Fiziksel Hastalıklarına Psikolojik Yanıtlar, İnfertilite, Histerektomi, Meme ve jinekolojik kanserler) |
ilgili ders notu |
13) |
Anneliğin nörobiyolojisi ve psikososyal boyutu, Anne- bebek bağlanması |
ilgili ders notları |
14) |
Psikiyatrik hastalığı olan kadınların üreme sağlığı sorunları |
ilgili ders notları |
15) |
Kadına yönelik şiddet |
ilgili ders notları |
16) |
Final sınavı |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ebelik alanı ile ilgili bilgilerini sürekli geliştirir ve analiz eder, diğer disiplinlerden edindiği bilgiyi ebelik bilgisini geliştirmede kullanır. |
3 |
2) |
Anne ve çocuk sağlığı ile ilgili sorunları kavrar ve açıklar |
3 |
3) |
Ebelik bakımını etik ilkeler doğrultusunda, hümanist ve bütüncül yaklaşımla kapsamlı şekilde planlar ve uygular |
1 |
4) |
Ulusal/uluslararası alanda, ebelik ile ilgili konularda strateji, standart, politika ve uygulama planları geliştirir |
2 |
5) |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek, ebelik uygulamalarında ulusal ve uluslararası alandaki yenilikleri bakıma aktarır |
3 |
6) |
Mesleki bilgi birikimine katkı sağlayan özgün araştırmalar yapar |
1 |