Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders Tanıtımı: Bir işletmenin veya sektörün tarihini araştırmak,
Türk Yönetim Geleneği (1923 öncesi) - Zanaatkarlık, esnaflık, gedik, ahilik, lonca kavramları ve uygulamaları
|
|
2) |
Sanayi Devrimi ve Osmanlı Devleti’ne yansıması: Anlaşmalar ve üretim biçimlerine ve sanayilere etkisi |
|
3) |
Cumhuriyete doğru: Milli İktisat ve Türk şirketlerinin doğuşu ve yeni işçi sınıfı |
|
4) |
Cumhuriyet Dönemi Sanayi Politikaları ve Fabrikalaşma, Türk Girişimciler, Sanayideki İş Gücünün Durumu |
|
5) |
1929 Büyük Buhranı, Devletçilik, KİT’ler
|
|
6) |
Demokrat Parti ve Tarıma Dayalı Büyüme
Türkiye’ye gelen yabancı yatırımcılar
|
|
7) |
İthal İkame Politikaları ve KİT’ler, Türk yatırımcıların yurt dışına yatırımları
İşçi sınıfı
|
|
8) |
Vize Sınavı |
|
9) |
24 Ocak Kararları, Neoliberalizm ve İş Dünyasına Etkileri |
|
10) |
90’lı yıllarda Türk şirketleri ve çalışanları |
|
11) |
Farklı yönetim teknik ve uygulamalarının ülkeye transferi: Toplam Kalite Yönetimi, Yalın Yönetim, Altı Sigma, Outsourcing vs |
|
12) |
Türk Girişimciler, TÜSİAD, MÜSİAD ve diğer iş adamları dernekleri |
|
13) |
Uzun ömürlü Türk İşletmeleri |
|
14) |
1880’den günümüze Türkiye’de İşletme eğitimi |
|
15) |
Final Sınavları |
|
16) |
Final Sınavları |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Berber A. (2013). Klasik Yönetim Düşüncesi: Geleneksel ve Klasik Paradigmalarla Klasik ve Neo-Klasik Örgüt Teorileri. İstanbul: Alfa Yayınları.
Pamuk, Ş. (2012). Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Buğra, A. (2017). Devlet ve İşadamları. İstanbul: İletişim Yayınları.
|
Diğer Kaynaklar: |
Sığrı, Ü., & Ercil, Y. (2007). Türklerde yönetim gelenekleri ve Türk yönetim tarihi. IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
Güvemli, O. & Güvemli, B. (2018). Türk İşletme Tarihi Üzerine. Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, İşletme Tarihi Özel Sayısı, 5-46.
Üsdiken, B. (2004). The French, the German and the American: Higher Education for Business in Turkey, 1883-2003. New Perspectives on Turkey, 31, 5–38.
Özseven, M., & Yalçınkaya, A. (2021). Bağlam ve Aktörler: Yönetim Uygulamalarının Türk Sanayisinde Yayılımı. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
Üsdiken, B., & Erden, Z. (2001). Örnek alma, mecbur tutulma ve geçmişe bağımlılık: Türkiye'deki yönetim yazınında değişim. Amme İdaresi Dergisi, 34(4), 1-31.
Şehitoğlu, Y., & Kurt, E. (2021). Türk Savunma Sanayi Tarihi: Dönemler ve Aktörler: 1834-2020. İstanbul: Ötüken Neşriyat
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir. |
|
2) |
Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar. |
|
3) |
İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
|
4) |
İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. |
|
5) |
İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar. |
|
6) |
Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir. |
|
7) |
Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. |
|
9) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. |
|
10) |
Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır. |
|
11) |
Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
12) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. |
|
13) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
14) |
Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular. |
|
15) |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
|