Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH0006 | ||||
Ders İsmi: | Yapı Fiziği | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MEHMET SARPER TAKKECİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Hasan Tunay Cengiz | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yapı fiziği uzmanlığının amacı, öğrencinin fiziksel çevre faktörlerine (ışık, renk, ısı, ses vb.) ilişkin görsel, işitsel ve ısıl konfor gereksinimlerini karşılayan mimari ortamı oluşturma bilgi ve becerisini kazanmasına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği: | İç mekanlarda fiziksel ortamın bileşenlerinin kontrolü için bilgi verilecektir: 1) Güneş radyasyonu ve enerjisinin kullanımı; ısı ve nem 2) Bina akustiğinde gürültü, ses ve sesin bileşenleri 3) Işığın miktarı ve kalitesi. Konut aydınlatma örnekleri de verilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fiziksel çevre unsurlarını tanımak ve mimari iç mekan konfor koşullarıyla ilişkisini kurmak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fiziksel çevrenin tanımı ve bileşenlerinin açıklanması; insanların çevrelerini algılamalarına ilişkin fiziksel çevre unsurları ile duyu organları arasındaki ilişki. | |
2) | Aydınlatmaya giriş; radyasyon ve ışık. Işık miktarı; ışık seviyesi ve gereksinimi. | |
3) | Işık niteliği (renk sıcaklığı; renksel geriverim; ışık akısının yönlü yapısı ve gölgelerin kalitesi; aydınlatmanın tekdüzeliği) | |
4) | Aydınlatma tekniklerinin genel kuralları ve örnekleri. | |
5) | Konut aydınlatması (yatak odası, oturma odası, banyo - ayna önü, mutfak, çocuk odası, merdivenler ve koridorlar) | |
6) | Güneş kontrolü konularına giriş. Isı ve sıcaklık. Isı transferi türleri. Nem, bağıl nem ve ısı ilişkisi. Isı ve nem kontrolünde temel prensipler. | |
7) | Ara Sınavlar | |
8) | Güneş enerjisinden yararlanmanın aktif ve pasif yöntemleri. Güneş panelleri, fotovoltaik toplayıcılar. | |
9) | Güneş ışığının yapı kabuğu ve iç mekanlara etkilerinin incelenmesi. Güneş ışığının kontrolü ve kullanımı; güneş ışığından koruma. | |
10) | Yapı akustiğine giriş. Ses ve bileşenleri. Gürültünün tanımı. Gürültü kontrolünde temel prensipler. | |
11) | Ses basıncı seviyesinin hesaplanması. Sesin doğuşu ve 1, 2 ve 3 boyutlu ortamlarda yayılması. | |
12) | Ses emilimi ve iletimi. | |
13) | Yapı kabuğunda ses yalıtımının aşamaları. |
Ders Notları / Kitaplar: | S. Szokolay, Introduction to Architectural Science: The Basis of Sustainable Design. Elsevier/Architectural Press, 2008, ISBN: 9780750687041. |
Diğer Kaynaklar: | S. Szokolay, Introduction to Architectural Science: The Basis of Sustainable Design. Elsevier/Architectural Press, 2008, ISBN: 9780750687041. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 3 | ||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 2 | ||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 2 | ||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |