Çocuk Gelişimi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM041 | ||||
Ders İsmi: | Sağlığın Değerlendirmesi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ABDULLAH GERGİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Abdullah Gergin | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere; 1. Tüm vücut sistemleri baştan ayağa değerlendirme ve anormal durumları saptayıp klinik karar verme 2. Sağlıklı/hasta bireylerin sağlık öyküsünü alma ve bunu yorumlayabilme 3. Fizik muayene yöntemlerini bilme ve uygulayabilme 4. Subjektif ve objektif bulguları bilme ve tanılayabilme 5. Aktivite, uyku, dinlenme, ruh sağlığı, çocuk ve yaşlının sağlığını geliştirme ve sağlıkla ilgili verileri saptayabilme ve kaydetme 6. Etnik ve kültürel değerlendirme ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, istemler bazında fiziksel muayene yöntemlerinin öğretilmesini ve sağlığın genel değerlendirilmesini içerir. Bu dersin içeriği; Temel Kavramları, Öznel ve Nesnel Verilerin Değerlendirilmesini, Tarih Alma; Fiziksel Muayene Yöntemleri/Araçları: Muayene, Palpasyon, Oskültasyon, Koku alma; Hayati Belirtiler, Ağrı ve Antropometrik Ölçümler; Deri ve Eklerinin Değerlendirilmesi; Baş Boyun Değerlendirmesi; Abdominal Gastrointestinal Sistem Değerlendirmesi; Kardiyovasküler ve Periferik Damar Sisteminin Değerlendirilmesi; Toraks ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi; Genito-İdrar Organlarının Değerlendirilmesi; Aktivite, Uyku ve Dinlenmenin Değerlendirilmesi; Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi; Ruh Sağlığının Değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık bakımı için sağlığı değerlendirmenin önemini benimser 2) Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları bilir. 3) Fiziksel değerlendirme için gereken hazırlıkları bilir. 4) Hasta/sağlıklı bireylerin sağlık öyküsünü alabilme becerisi kazanır. 5) Fiziksel muayene yöntemlerini ve araçlarını bilir, uygular ve yorumlar. 6) Yaşam bulgularını değerlendirebilir. 7) Bütüncül bir yaklaşımla bireyin sistemik değerlendirmesini yapabilme becerisi kazanır. 8) Hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilme ve normal olmayan durumları yorumlama becerisi kazanır. 9) Sağlığın değerlendirilmesinde kültürel farklılıkların rolünü bilir. 10) Fiziksel muayeneden elde ettiği verileri değerlendirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanımı, Sağlığı Değerlendirilmesine Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
2) | Temel Kavramlar, Subjektif ve Objektif Verileri Değerlendirme, Öykü Alma | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
3) | Fiziksel Muayene Yöntemleri/Araçları: İnspeksiyon, Palpasyon, Oskültasyon, Olfaksiyon | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir |
4) | Yaşam Bulguları, Ağrı ve Antropometrik Ölçümlerin Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
5) | Deri ve Eklerinin Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir |
6) | Baş ve Boynun Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
7) | Batın, Gastro-İntestinal Sistemi Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
8) | ARASINAV | |
9) | Kardiyovasküler ve Periferik Vasküler Sistemi Değerlendirme | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
10) | Toraks ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
11) | Genito-Üriner Organları Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
12) | Aktivite, Uyku ve Dinlenmenin Değerlendirilmesi | ğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
13) | Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
14) | Ruh Sağlığının Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Eti Aslan F. (2017) Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 2. Görgülü S (2014) Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri, İstanbul Tıp Kitapevi. 3. Weber JR, Kelley JH (2014). Health Assessment in Nursing. Fifth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins. 4. Weber JR (2014). Nurses, Handbook of Health Assessment. Ninth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins 5. Konu ile ilgili ulusal/uluslararası güncel makaleler |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan F. (2017) Evaluation of Health and Clinical Decision Making. Academician Bookstore, Ankara. 2. Görgülü S (2014) Physical examination methods for nurses, İstanbul Medicine Bookstore 3. Weber JR, Kelley JH (2014). Health Assessment in Nursing. Fifth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins. 4. Weber JR (2014). Nurses, Handbook of Health Assessment. Ninth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins 5. Current national/international articles on the subject |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. | |||||||||||||||
2) Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | |||||||||||||||
3) Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
8) Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. | |||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
10) Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. | |||||||||||||||
11) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
12) Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar | |||||||||||||||
13) Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. | |||||||||||||||
14) Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. | |||||||||||||||
15) Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. | |
2) | Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | |
3) | Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. | |
4) | Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
6) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
7) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
8) | Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
10) | Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. | |
11) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. | |
12) | Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar | |
13) | Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. | |
14) | Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. | |
15) | Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |