Sinirbilim (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | SBY6001 | ||||
Ders İsmi: | İleri Elektronörofizyoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Rutin incelemeler dışında değişik durumlarda kullanılan ileri elektrofizyolojik yöntemler, öğrencilerin önerilen kaynaklardan hazırlanarak geldiği grup seminerlerinde haftada bir saat teorik olarak tartışılacak, haftada 2 saat ise laboratuar çalışmaları ile konular pratik olarak desteklenecektir. Makale saatinde ise konu ile ilgili seçilen ortak bir makale öğrenciler tarafından ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği: | Nöromüsküler kavşak fizyolojisi, tek lif EMG, makro EMG, motor Ünite sayımı, yüzeyel EMG, egzersiz testleri ve kollizyon teknikleri ile ilgili elektrofizyolojik ilkeler, kayıt ve ölçümler, klinik kullanımları, pelvik taban incelemeleri, larenksin elektrofizyolojik değerlendirilmesi, sinire yakın kayıtlama teknikleri, intraoperatif monitorizasyon ve kalp hızı değişkenliği analizi konuları işlenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Adaylar klinik nöro-elektrofizyoloji konusunda bilgi sahibi olurlar, uygulamaları yapabilirler, seminer ve ders anlatabilirler, araştırma planlayabilr ve yenilikleri takip edebilir. 2) Bu programı bitirenler nöro-elektrofizyoloji alanında yeni proje üretebilir ve yeni projeleri değerlendirebilecek düzeyde teorik bilgi ve beceri sahibi olurlar. 3) Programı bitiren adaylar çocuk ve erişkinlerde, EEG çekilmesi ve yorumlanmasını öğrenir, EEG ile ilgili temel uygulamalar, aktivasyon yöntemleri, EEG monitarizasyonu konularında teorik ve pratik bilgilere sahip olurlar. 4) Programı bitiren adaylar sinir iletim teknikleri, iğne elektromiyografisi, tek lif EMG'si, ardısıra sinir uyarımı, uyarılmış potansiyeller ve otonomik testler konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar, bu incelemeleri gerçekleştirip değerlendirebilir ve bu konularda tek başına bir laboratuar sorumluluğu üstlenebilecek ölçüde bilgi ve beceri sahibi olurlar. 5) Adaylar nöro-elektrofizyoloji ile ilgili cihazları tanır, kullanılma endikasyonlarını bilir ve uygulayabilirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinyal kaynağı | - |
2) | Ön işleme, artifakt reddi ve düzeltme (örn. ICA) | - |
3) | Klasik analiz yöntemleri (ERP analizleri) | - |
4) | Frekans alanında analiz: Filtreler (“yapılması ve yapılmaması gerekenler”) | - |
5) | Zaman-frekans analizi – STFT, dalgacık analizi ve Hilbert dönüşümü | - |
6) | Yeni analiz yöntemleri: ritmik sinyalleri ritmik olmayan arka plan “gürültüsünden” ayırmak, sinüzoidal olmayan sinyalleri analiz etmek için teknikler | - |
7) | Çapraz frekans birleştirme (ing. CFC): tespit ve olası uyarılar | - |
8) | Ara sınav | - |
9) | Çok değişkenli analiz yöntemleri: Arka plan ve geleneksel istatistiksel yaklaşımlarla karşılaştırma | - |
10) | Makine öğrenimi dünyasından önemli teknikler (ve özellikle birkaç önemli sınıflandırıcıyı tanımak) | - |
11) | Kod çözme sorunları | - |
12) | Kodlama sorunları – sinyal örtüşmesiyle başa çıkmak için regresyon yöntemleri | - |
13) | Temsili Benzerlik Analizi | - |
14) | İleri istatistiksel yöntemler | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Electrophysiology Basics, Modern Approaches and Applications Jürgen Rettinger , Silvia Schwarz , Wolfgang Schwarz |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 2 | 2 | ||||||
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 3 | 3 | ||||||
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 1 |
2) | 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 2 |
3) | 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 3 |
4) | 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | 2 |
5) | 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 2 |
6) | 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 2 |
7) | 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 3 |
8) | 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuvar | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 192 |