Veri Bilimi (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | VB5006 | ||||
Ders İsmi: | Karar Destek Sistemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma BOZKURT UZAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | • Karar destek sistemleri altında bulunan belirli algoritmaları ve bu algoritmaların nasıl kullanıldıklarını öğrenmek, • KDS’ne ait yeni uygulamaları geliştirmek, • KDS’nin geleceğini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği: | Rasyonel karar verme ve uygun bilgi desteği, karar destek sistemlerinin (KDS) bileşenleri, veri, bilgi, veri tabanları, veri tabanı yönetim sistemleri, bilgi tabanları, veri ambarları, kural/model tabanları, uzman sistem mekanizmaları ve belirsizlik faktörleri, sistem dinamikleri ve benzetişim, grup KDS, yönetici bilgi sistemleri, kullanıcı arayüz bileşenleri tanıma ve KDS tasarlama, uygulama ve değerlendirmedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çok kriterli karar verme kavramını anlayacak ve karar verme süreçlerindeki önemini kavrayacaklar. 2) Farklı ÇKKV tekniklerini ve teorik temellerini öğrenecekler. 3) Excel kullanarak ÇKKV tekniklerini nasıl uygulayacaklarını öğrenecekler. 4) Birden fazla kriter içeren karar problemlerini analiz edebilecekler ve belirli senaryolar için uygun ÇKKV yöntemlerini belirleyebilecekler. 5) Alternatifleri çok kriterli bir yaklaşım temelinde değerlendirecekler ve önceliklendirecekler. 6) Gerçek dünya senaryolarına ÇKKV tekniklerini uygulayarak pratik problem çözme becerileri geliştirecekler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Karar Destek Sistemleri: Temel Kavramlar | Internet - Sunum |
2) | Çok Kriterli Karar Verme | Internet - Sunum |
3) | Analitik Hiyerarşi Süreci- AHP | Internet – Sunum |
4) | AHP - Uygulama | Internet – Sunum |
5) | DEMATEL | Internet – Sunum |
6) | DEMATEL - Uygulama | Internet – Sunum |
7) | TOPSIS | Internet – Sunum |
8) | MIDTERM | |
9) | TOPSIS - Uygulama | Internet – Sunum |
10) | ELECTRE - Uygulama | Internet – Sunum |
11) | VIKOR - Uygulama | Internet – Sunum |
12) | COPRAS - Uygulama | Internet – Sunum |
13) | MOORA - Uygulama | Internet – Sunum |
14) | PROMETHEE - Uygulama | Internet – Sunum |
Ders Notları / Kitaplar: | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri Yazar: Bahadır Fatih Yıldırım , Emrah Önder Yayınevi : Dora Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | Data Science and Multiple Criteria Decision Making Approaches in Finance : Applications and Methods Author: Gökhan Silahtaroglu Publisher : SPRINGER |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Veri biliminin teknik uygulamalarının kapsamını ve kullanılabilecek araçları bilir. | ||||||
2) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Uygulama sonuçlarının toplum-kültür-hukuk üzerindeki etkilerini bilir. | ||||||
3) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Uygulama süreçlerindeki matematiği ve kodu tanır | ||||||
4) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Veri bilimindeki süreçlerin çıktı ve birey üzerindeki etkilerini açıklar | ||||||
5) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Bir bütün olarak veri bilimiyle oluşan içgörü-öngörü ve uzgörüyü belli bir disiplin/vaka karşında anlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Veri biliminin teknik uygulamalarının kapsamını ve kullanılabilecek araçları bilir. | |
2) | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Uygulama sonuçlarının toplum-kültür-hukuk üzerindeki etkilerini bilir. | |
3) | Bu programı tamamlayan öğrenciler; Uygulama süreçlerindeki matematiği ve kodu tanır | |
4) | Bu programı tamamlayan öğrenciler; Veri bilimindeki süreçlerin çıktı ve birey üzerindeki etkilerini açıklar | |
5) | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Bir bütün olarak veri bilimiyle oluşan içgörü-öngörü ve uzgörüyü belli bir disiplin/vaka karşında anlar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 8 | 43 |
Final | 8 | 53 |
Toplam İş Yükü | 144 |