Psikoloji (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PIY5113 | ||||
Ders İsmi: | İleri Kişilik Psikolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Öğretim Üyesi Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kişiliğin düşünce ve davranışı nasıl etkilediğini kavramaktır. Kişiliği tanımlamak, kişiliği açıklamak ve anlamak için kullanılan temel kuramları tartışmaktır. Kişiliği anlamak ve davranışı tahmin etmek amacıyla teorileri nasıl uygulayacağını öğrenmek. Kişilik Psikolojisi alanındaki araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinmektir. |
Dersin İçeriği: | Kişilik kuramları tarihselliği içinde incelenir. Kişilik gelişimi çeşitli kuramlar (Psikanalitik, davranışçı, bilişsel, hümanistik, bağlanma vb.) bağlamında incelenir. Her bir kişilik kuramının tarihsel değişimi, diğer kuramlarla karşılıklı etkileşimleri, bilimsel katkı ve kısıtlılıkları konularını içerir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencileri Kişilik Psikolojini bilimsel bir disiplin olarak tanır, diğer bilim alanları ile ilişkisini öğrenir, tarihsel süreç içinde gelişimini kavrar. 2) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler Kişilik psikolojisinin temel kavram ve kuramları hakkında bilgi sahibi olur. 3) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler kişiliğin karmaşık olduğunu; düşünceleri, davranışları ve duyguları içerdiğini öğrenir. 4) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler kişiliği açıklamak ve anlamak için çeşitli teorilerin kullanılabileceğini ve her teorinin avantaj ve dezavantajları olduğunu ve bir davranışı tam olarak anlamak için birden fazla teoriye ihtiyaç olduğunu öğrenir 5) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler davranışı farklı kuramların bakış açısıyla açıklayabilir 6) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler gelecekteki davranışları tahmin etmek için kişilik hakkındaki bilgileri kullanabilir 7) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler kişilik psikolojisinin araştırma ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur 8) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler kişilik psikolojisine özgü araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin aktarılması Kişilik Psikolojisi ve kişiliğin tanımı, | İlgili okumalar |
2) | Kişilik ve Temel Kavramlar Neden farklı kişilik kuramları vardır? | İlgili okumalar |
3) | Sigmund Freud: Psikanaliz | ilgili okumalar |
4) | Sigmund Freud: Psikanaliz | ilgili okumalar |
5) | Carl Gustav Jung: Analitik Psikoloji | ilgili okumalar |
6) | Erich Fromm-İnsancıl Psikanalitik Kuram | ilgili okumalar |
7) | Anna Freud, Erik H. Erikson, Heinz Hartmann: Ego Analitik Psikoloji Kuramı | ilgili okumalar |
8) | Vize sınavı | Bütün ders materyalleri |
9) | John Bowlby Bağlanma (Attachment) Kuramı | ilgili okumalar |
10) | Burrhus F. Skinner: Klasik ve Radikal Davranışçı Kuram | ilgili okumalar |
11) | Aaron Beck, Albert Ellis, Bilişsel Davranışçı Kuramlar | ilgili okumalar |
12) | Albert Bandura, Sosyal Bilişsel Kuram | ilgili okumalar |
13) | Rollo May-Varoluşçu Analitik Kuram | ilgili okumalar |
14) | Genel değerlendirme | yoktur |
15) | Final sınavı | Bütün ders materyalleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Çapri, B (2020) Geçmişten günümüze kişilik kuramları, Nobel Yayınevi |
Diğer Kaynaklar: | * Banu yazgan inanç, esef Ercüment (2012) Kişilik kuramları, pegem akademi • Ryckman, R. M. (2008). Theories of personality (9. baskı). California: Thomson Wadsworth. • Dumont, F. (2010). A history of personality psychology. New York: Cambridge University Press. • Ashcraft, D. (2012). Personality theories workbook (5. baskı). California: Wadsworth. * Bu derste kullanılacak temel materyaller her yıl güncellenmektedir |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. | 3 | 2 | |||||||||||||
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. | 3 | ||||||||||||||
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır. | 2 | 3 | 1 | ||||||||||||
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir. | 2 | 3 | |||||||||||||
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir. | |||||||||||||||
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler. | |||||||||||||||
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır. | 3 | 2 | |||||||||||||
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir | 2 | 2 | |||||||||||||
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
13) Psikoloji alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
14) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir | 3 | ||||||||||||||
15) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. | 3 |
2) | Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir. | 2 |
3) | Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler. | |
4) | Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. | |
5) | Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. | |
6) | Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır. | |
7) | Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir. | |
8) | Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir. | 3 |
9) | Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler. | |
10) | Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır. | |
11) | Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir | |
12) | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir | |
13) | Psikoloji alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir | |
14) | Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir | |
15) | Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 75 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü | 105 |