İşletme (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | ISL6111 | ||||
Ders İsmi: | Yönetim ve Örgüt Kuramları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MUSTAFA SUNDU | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. MİNE AFACAN FINDIKLI | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı örgüt teorisi alanında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını ve bu sayede gerek akademik çalışmalarındaki teorik alt yapıyı oluşturmalarını gerekse iş yaşamındaki uygulamaları akademik bir perspektif ile yorumlayarak ilgilendikleri alanda felsefi ve bütüncül bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrencilerin örgüt tasarımı ve yönetimine ilişkin anlayışlarının ve derin düşünebilme kapasitelerinin geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında öğrencilerin literatürde örgüt çalışmaları alanında yapılan araştırmalar ve geliştirilen teorileri anlaması sağlanarak, ders içinde tartışmalar ve sunumlar gerçekleştirecektir. Teorilerin tarihsel gelişimi, Klasik ve Neo-Klasik, Yönetim Bilimi Yaklaşımlarına hızlı bir bakış atarak, Modern Organizasyon Teorileri; Sistem ve durumsallık yaklaşımları, Organizasyon- teknoloji , Organizasyon- çevre ilişkilerine yönelik teoriler tartışılacaktır. Modern sonrası, çağdaş ve güncel Yaklaşımlarda çevreye uyum ve adaptasyon kuramlarına değinerek Modern sonrası teoriler tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Örgüt teorisi alanında gerekli teorik bilgiye sahip olabilme. 2) Örgüt teorileri arasında paradigma farklılıklarını anlayabilme ve birbirleriyle karşılaştırabilme. 3) Yönetsel bir bakış açısına sahip olabilme, iş yaşamındaki uygulamaları teorik bilgiler ile eşleştirebilme ve yorumlayabilme. 4) Yapılacak akademik çalışmalar ve ilgili alanda yazılması istenen doktora tezine yönelik teorik alt yapının oluşabilmesi için literatür taraması yapma yeteneğini geliştirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Örgüt Kuramları Dersine Giriş | Dersin amaç- kapsam ve işlenişine yönelik bilgilerin paylaşılması. Ders ve öğrencilerle tanışma |
2) | Görev performansı ve Organizasyon Yapısına Odaklanma: Klasik Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim | Tamer Koçel: 220-244. Sf Organizational Theory, 10-19 sf. Paylaşılan ilgili makaleler |
3) | Neo-Klasik Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim | Hawthorne Araştırmaları, sosyal sistem-Roetthlisberger, Gestalt etkisi- C. Ehrenfels, Marry P. Follet-Durum ve Uyum, C. Bernard – Otorite Kabul Teorisi, H. Simon- Sınırlı Rasyonellik Teorisi Aykut Berber: Klasik Yönetim Düşüncesi 253-350 içinde ilgili kısımlar Tamer Koçel:251- 272. S |
4) | Modern Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim Dinamikleri (I): Açık Sistem Modelleri | Kaynak Bağımlılığı Teorisi Popülasyon Ekolojisi Teorisi- Doğal Ayıklanma Kurumsallaşma Teorisi ile ilgili makaleler |
5) | Modern Örgüt Kuramının Temelleri, Ortaya Çıkış ve Gelişim Dinamikleri (II): Koşul Bağımlılık (Durumsallık Yaklaşımları) | Organizasyon yapısı – Teknoloji İlişkisi; Organizasyon yapısı- Çevre İlişkisi üzerine çalışmalar, Tartışmalar (I) Tamer Koçel: 277-333. Organizational Theory , ilgili sayfalar ve diğer kaynakla |
6) | İktisadi Örgüt Teorileri: İşlem Maliyeti Teorisi; Vekalet Teorisi | ilgili makaleleri |
7) | Proje sunumu | Akademik yayınların araştırılması |
8) | Sunum | Literatür araştırması |
9) | Proje sunumu | Metot ve uygulama |
10) | Çağdaş Örgüt Kuramları (I) Organizasyon- Çevre- Teknoloji Uyumuna yönelik Teoriler | Weick: Loose-coupled organizations Mintzberg: Çevre-Yapı Uyumu, konfigürasyonları March& Olsen: Organizational Learning under Ambiguity Argris& Senge : Öğrenen Organizasyonlar Organizational Theory, ilgili sayfalar ve diğer kaynakla |
11) | Çağdaş Organizayon Yaklaşımları ve Teorileri (II) | Larry Greiner: Örgütsel Yaşam Döngüsü Barney- Kaynak Teorisi Örgüt Kuramında Alternatif Yaklaşımlar ve Kaos Teorisi Kotter: Leading Change İlgili Makaleler |
12) | Yorumlayıcı Yaklaşımlar Örgüt Kültürü- Kültür-Strateji-Yapı ilişkisine yönelik çalışmalar | İlgili kaynaklar |
13) | Eleştirel Teori Proje Sunum | |
14) | Makale sunumu | Hazırlanan makale taslakları |
15) | Makale sunumu ve telimi | Hazırlanan makale taslakları |
Ders Notları / Kitaplar: | - Laergaard & Bindslev. 2006. Organization Theory. Oxford University Press. - Halit Keskin, Ali Ekber Akgün ve İpek Koçoğlu. 2016. Örgüt Teorisi, Nobel. - Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta - İlgili Akademik Yayınlar |
Diğer Kaynaklar: | - Laergaard & Bindslev. 2006. Organization Theory. Oxford University Press. - Halit Keskin, Ali Ekber Akgün ve İpek Koçoğlu. 2016. Örgüt Teorisi, Nobel. - Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta - İlgili Akademik Yayınlar |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, | |||||||
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |||||||
3) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |||||||
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme | |||||||
5) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme | |||||||
6) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |||||||
7) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, | |
2) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
3) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme | |
5) | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme | |
6) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |
7) | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 7 | % 40 |
Sunum | 2 | % 30 |
Projeler | 2 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 6 | 3 | 126 | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | 2 | 64 | |||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 210 |