İletişim Bilimleri (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | ILB6103 | ||||
Ders İsmi: | Ana Akım İletişim Kuramları | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YALÇIN KIRDAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Aybike Serttaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Derste, öğrencinin medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışabilmesi ve yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte ders kapsamında yapılan uygulamalar, haber ve diğer medya içerikleri analizleri ile öğrencilerin medya içeriklerini kitle iletişim kuramları çerçevesinde analiz etmeleri ve bu doğrultuda kendi amaçlarına uygun medya içerikleri oluşturmaları mümkün olacaktır. |
Dersin İçeriği: | İletişim kuramları, kitle iletişim kuramları, kuramsal okullar ve savundukları düşünceler ile iletişimin teorik alt yapısının ve toplum, kültür, yapısal süreçler ve medya araçları arasındaki kuramsal ilişkilerin farklı kuramsal görüşlerin ışığında ele alınarak incelendiği teorik bir derstir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kitle iletişim kuramları hakkında bilgi sahibi olması ve literatürdeki farklı teori ve yaklaşımları öğrenmesi, 2) Kitle iletişim kuramlarını gündelik medya kullanımına anlamlı bir şekilde uygulayabilecek bilgiye sahip olması 3) Medya içeriklerini eleştirel okuyabilmesi ve kritik yapabilmesi. 4) Kitle iletişim ürünlerinin ne şekilde üretildiği ve hangi etkilerde bulunduğunu öğrenmesi, |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında bilgi, kuram, paradigma, bilimsel yöntem konusunda temel tanımlamalar, okuma önerileri. | |
2) | Kitle kavramı ve kitle konusundaki tartışmalar | |
3) | Kitle iletişimi | |
4) | Chicago okulu | |
5) | Güçlü etkiler paradigması | |
6) | Sınırlı etkiler paradigması | |
7) | Güçlü etkilere geri dönüş | |
8) | Vize Sınav Haftası | |
9) | Kitle temalı kitaplar üzerinden tartışmalar | |
10) | Ana akım iletişim modelleri | |
11) | Ana akım iletişim modelleri | |
12) | Ana akım iletişim modelleri | |
13) | Final makalelerinin konu, içindekiler, yöntem bakımından tartışılması | |
14) | Final makalelerinin konu, içindekiler, yöntem bakımından tartışılması | |
15) | Final Sınav Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Denis McQuail & Sven Windahl, İletişim Modelleri Sigmund Freud, Kitle Psikolojisi ve Ego Analizi John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi Nurçay Türkoğlu, Toplumsal İletişim Merih Zıllıoğlu, İletişim Nedir? Nick Stevenson, Medya Kültürleri Jean Baudrillard, Sessiz Yığınların Gölgesinde İrfan Erdoğan & Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram |
Diğer Kaynaklar: | Denis McQuail & Sven Windahl, İletişim Modelleri Sigmund Freud, Kitle Psikolojisi ve Ego Analizi John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi Nurçay Türkoğlu, Toplumsal İletişim Merih Zıllıoğlu, İletişim Nedir? Nick Stevenson, Medya Kültürleri Jean Baudrillard, Sessiz Yığınların Gölgesinde İrfan Erdoğan & Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir | 1 | 2 | 1 | 3 | ||
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. | 3 | 2 | 2 | 1 | ||
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. | 2 | 3 | 2 | 1 | ||
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 2 | 2 | 2 | 3 | ||
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 1 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir | 1 |
2) | İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. | 2 |
3) | İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. | 2 |
4) | İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
5) | Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 2 |
6) | Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final Sözlü | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Ödevler | 1 | 60 | 60 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 30 | 60 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 50 | 50 | ||||
Final | 1 | 60 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 289 |