ILB6103 Ana Akım İletişim Kuramlarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İletişim Bilimleri (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İletişim Bilimleri (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILB6103
Ders İsmi: Ana Akım İletişim Kuramları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YALÇIN KIRDAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Aybike Serttaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Derste, öğrencinin medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışabilmesi ve yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte ders kapsamında yapılan uygulamalar, haber ve diğer medya içerikleri analizleri ile öğrencilerin medya içeriklerini kitle
iletişim kuramları çerçevesinde analiz etmeleri ve bu doğrultuda kendi amaçlarına uygun medya içerikleri oluşturmaları mümkün olacaktır.
Dersin İçeriği: İletişim kuramları, kitle iletişim kuramları, kuramsal okullar ve savundukları düşünceler ile iletişimin teorik alt yapısının ve toplum, kültür, yapısal süreçler ve medya araçları arasındaki kuramsal ilişkilerin
farklı kuramsal görüşlerin ışığında ele alınarak incelendiği teorik bir derstir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kitle iletişim kuramları hakkında bilgi sahibi olması ve literatürdeki farklı teori ve yaklaşımları öğrenmesi,
2) Kitle iletişim kuramlarını gündelik medya kullanımına anlamlı bir şekilde uygulayabilecek bilgiye sahip olması
3) Medya içeriklerini eleştirel okuyabilmesi ve kritik yapabilmesi.
4) Kitle iletişim ürünlerinin ne şekilde üretildiği ve hangi etkilerde bulunduğunu öğrenmesi,

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında bilgi, kuram, paradigma, bilimsel yöntem konusunda temel tanımlamalar, okuma önerileri.
2) Kitle kavramı ve kitle konusundaki tartışmalar
3) Kitle iletişimi
4) Chicago okulu
5) Güçlü etkiler paradigması
6) Sınırlı etkiler paradigması
7) Güçlü etkilere geri dönüş
8) Vize Sınav Haftası
9) Kitle temalı kitaplar üzerinden tartışmalar
10) Ana akım iletişim modelleri
11) Ana akım iletişim modelleri
12) Ana akım iletişim modelleri
13) Final makalelerinin konu, içindekiler, yöntem bakımından tartışılması
14) Final makalelerinin konu, içindekiler, yöntem bakımından tartışılması
15) Final Sınav Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Denis McQuail & Sven Windahl, İletişim Modelleri
Sigmund Freud, Kitle Psikolojisi ve Ego Analizi
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş
Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi
Nurçay Türkoğlu, Toplumsal İletişim
Merih Zıllıoğlu, İletişim Nedir?
Nick Stevenson, Medya Kültürleri
Jean Baudrillard, Sessiz Yığınların Gölgesinde
İrfan Erdoğan & Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram
Diğer Kaynaklar: Denis McQuail & Sven Windahl, İletişim Modelleri
Sigmund Freud, Kitle Psikolojisi ve Ego Analizi
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş
Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi
Nurçay Türkoğlu, Toplumsal İletişim
Merih Zıllıoğlu, İletişim Nedir?
Nick Stevenson, Medya Kültürleri
Jean Baudrillard, Sessiz Yığınların Gölgesinde
İrfan Erdoğan & Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir 1 2 1 3
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. 3 2 2 1
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. 2 2 1 1
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. 2 3 2 1
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2 2 2 3
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 1 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doktora Programını Tamamlayan Öğrenci, iletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara, kavramlara hakimdir 1
2) İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. 2
3) İletişim bilimleri alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanır. 2
4) İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir. 3
5) Alanın gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
6) Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final Sözlü 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Proje 1 20 20
Ödevler 1 60 60
Küçük Sınavlar 2 30 60
Ara Sınavlar 1 50 50
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 289