Beslenme ve Diyetetik (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | BES6006 | ||||
Ders İsmi: | Yetişkin Hastalıklarının Fetal Orijinleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince maternal beslenme alışkanlıklarının ve maternal besin öğeleri alımının fetüsün büyüme ve gelişimi ile metabolik homeostazı üzerindeki etkilerini incelemek; bu etkilerin mekanizmalarını biyokimyasal, moleküler ve hücresel düzeylerde belirlemek; fetal metabolizmanın optimal fonksiyonlarının korunmasında ve yetişkinlik dönemi hastalıkların önlenmesinde maternal beslenmenin rolünü belirlemektir. |
Dersin İçeriği: | Maternal beslenmenin fetüsün büyüme ve gelişimi üzerindeki etkisi, bu etkilerin fetüsün yetişkinlik dönemindeki hastalık riskleri ile ilişkisi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gebelik fizyolojisi, endokrinolojisi ve biyokimyası ile ilgili genel bilgi edinilir 2) Fetüs gelişimi ve metabolizması ile ilgili genel bilgi edinilir. 3) Fetüsün maruz kaldığı beslenme ortamında makro ve mikro besin öğelerinin yetersiz veya fazla düzeyde alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinilir. 4) Bu süreç boyunca maternal besin öğeleri ve fetüs metabolizması arasındaki etkileşiminin biyokimyasal, moleküler ve hücresel mekanizmaları öğrenilir. 5) Maternal beslenme durumu ve besin öğeleri alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkilerinin fetüsün yetişkinlik dönemindeki hastalık riski ile ilişkisi öğrenilir. 6) Bu hastalıkların önlenmesi ve risklerinin azaltılmasında alınabilecek önlemler ve maternal beslenme ile ilişkili koruyucu mekanizmalar öğrenilir. 7) Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince optimal beslenme konusunda bilgi ve beceriler geliştirilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel bakış ve epidemiyolojik çalışmalar | |
2) | Karbonhidrat ve lipid metabolizması | |
3) | Protein ve mikro besin öğeleri metabolizması | |
4) | Epigenetik mekanizmalar | |
5) | Pre-natal hipoksi | |
6) | Hipotalamus-hipofiz-adrenal aks | |
7) | Pankreas, karaciğer ve insülin direnci | |
8) | Ara sınav | |
9) | Kardiyovasküler hastalıklar | |
10) | Obezite ve metabolik sendrom | |
11) | Böbrek hastalıkları | |
12) | Kanser | |
13) | Bilişsel fonksiyon, davranış ve nörolojik hastalıklar | |
14) | Akciğer fonksiyonu, astım ve alerjik hastalıklar | |
15) | Yaşlanma ve yaşam süresi | |
16) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Hanson,M; Gluckman,P (ed) Developmental Origins of Health and Disease, Cambridge University Press,2006 Langley-Evans, SC. Fetal Nutrition and Adult Disease: Programming of Chronic Disease Through Fetal Exposure to Undernutrition, CABI Publishing, 2004 |
Diğer Kaynaklar: | Hanson,M; Gluckman,P (ed) Developmental Origins of Health and Disease, Cambridge University Press,2006 Langley-Evans, SC. Fetal Nutrition and Adult Disease: Programming of Chronic Disease Through Fetal Exposure to Undernutrition, CABI Publishing, 2004 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | ||||||||||||||||||||
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | 1 | |||||||||||||||||||
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | ||||||||||||||||||||
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | 2 | 1 | ||||||||||||||||||
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||||||||
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | ||||||||||||||||||||
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | ||||||||||||||||||||
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | ||||||||||||||||||||
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | ||||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | |||||||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | ||||||||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | ||||||||||||||||||||
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | ||||||||||||||||||||
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | |
1) | Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | 1 |
2) | Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | |
2) | Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | 1 |
3) | Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | |
3) | Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | 2 |
4) | Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
4) | Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
5) | Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
6) | Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | |
6) | Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | 2 |
7) | Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
7) | Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | 2 |
9) | Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | 3 |
9) | Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | |
10) | Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | |
10) | Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 21 |
Sunum / Seminer | 16 | 48 |
Ödevler | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü | 195 |