BES6006 Yetişkin Hastalıklarının Fetal Orijinleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES6006
Ders İsmi: Yetişkin Hastalıklarının Fetal Orijinleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince maternal beslenme alışkanlıklarının ve maternal besin öğeleri alımının fetüsün büyüme ve gelişimi ile metabolik homeostazı üzerindeki etkilerini incelemek; bu etkilerin mekanizmalarını biyokimyasal, moleküler ve hücresel düzeylerde belirlemek; fetal metabolizmanın optimal fonksiyonlarının korunmasında ve yetişkinlik dönemi hastalıkların önlenmesinde maternal beslenmenin rolünü belirlemektir.
Dersin İçeriği: Maternal beslenmenin fetüsün büyüme ve gelişimi üzerindeki etkisi, bu etkilerin fetüsün yetişkinlik dönemindeki hastalık riskleri ile ilişkisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gebelik fizyolojisi, endokrinolojisi ve biyokimyası ile ilgili genel bilgi edinilir
2) Fetüs gelişimi ve metabolizması ile ilgili genel bilgi edinilir.
3) Fetüsün maruz kaldığı beslenme ortamında makro ve mikro besin öğelerinin yetersiz veya fazla düzeyde alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinilir.
4) Bu süreç boyunca maternal besin öğeleri ve fetüs metabolizması arasındaki etkileşiminin biyokimyasal, moleküler ve hücresel mekanizmaları öğrenilir.
5) Maternal beslenme durumu ve besin öğeleri alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkilerinin fetüsün yetişkinlik dönemindeki hastalık riski ile ilişkisi öğrenilir.
6) Bu hastalıkların önlenmesi ve risklerinin azaltılmasında alınabilecek önlemler ve maternal beslenme ile ilişkili koruyucu mekanizmalar öğrenilir.
7) Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince optimal beslenme konusunda bilgi ve beceriler geliştirilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel bakış ve epidemiyolojik çalışmalar
2) Karbonhidrat ve lipid metabolizması
3) Protein ve mikro besin öğeleri metabolizması
4) Epigenetik mekanizmalar
5) Pre-natal hipoksi
6) Hipotalamus-hipofiz-adrenal aks
7) Pankreas, karaciğer ve insülin direnci
8) Ara sınav
9) Kardiyovasküler hastalıklar
10) Obezite ve metabolik sendrom
11) Böbrek hastalıkları
12) Kanser
13) Bilişsel fonksiyon, davranış ve nörolojik hastalıklar
14) Akciğer fonksiyonu, astım ve alerjik hastalıklar
15) Yaşlanma ve yaşam süresi
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hanson,M; Gluckman,P (ed) Developmental Origins of Health and Disease, Cambridge University Press,2006

Langley-Evans, SC. Fetal Nutrition and Adult Disease: Programming of Chronic Disease Through Fetal Exposure to Undernutrition, CABI Publishing, 2004
Diğer Kaynaklar: Hanson,M; Gluckman,P (ed) Developmental Origins of Health and Disease, Cambridge University Press,2006

Langley-Evans, SC. Fetal Nutrition and Adult Disease: Programming of Chronic Disease Through Fetal Exposure to Undernutrition, CABI Publishing, 2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir.
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. 1
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. 2 1
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir.
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. 1 1 1 1 1 1
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. 1 1 1 1 1 1 1
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar.
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar.
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. 1 1 1 1 1 1 1
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır.
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır.
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir.
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. 1
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. 1
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir.
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. 2
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar.
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. 2
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar.
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. 2
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. 3
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır.
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 21
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 16 48
Ara Sınavlar 1 10
Final 2 20
Toplam İş Yükü 195