PSK5104 Bireysel Psikoterapi Yaklaşımlarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)

Önizleme

Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK5104
Ders İsmi: Bireysel Psikoterapi Yaklaşımları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. PERVİN TUNÇ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Pervin Tunç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, başlıca psikoterapi kuramlarını vaka analizi temelinde incelemektir.

Dersin İçeriği: Psikoterapi süreçleriyle ilgili temel kavramları ve çağdaş psikoterapi yaklaşımlarının ortaya çıkışını inceler. Psikoterapi kuramlarının tarihini, gelişimsel evrelerini ve bunların özelliklerini gözden geçirerek, birbirleriyle karşılaştırmalı olarak inceler. Farklı psikoterapi yaklaşımlarının avantajları ve sınırlılıklarını tanımlama, değerlendirmesini yapar.
Psikodinamik, davranışçı, bilişsel davranışçı, hümanistik ve varoluşçu gibi farklı psikoterapi yaklaşımlarını temel özellikleri ile ele alır. Her bir Kuram olgu çalışması ile incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsel süreçlere göre psikoterapi yaklaşımlarıyla tanışırlar.
2) Bu yaklaşımların nasıl geliştiğini ve zaman içinde nasıl değiştiğini görürler.
3) Bu terapilerde kullanılan temel tekniklerin neler olduğunu öğrenirler.
4) Bu terapilerin benzerlikleri ve farklılıklarını belirleyebilirler ve etkinlikleri hakkında bilgilenirler.
5) Vaka analizi yöntemi ile farklı psikoterapi yaklaşımlarını uygulama becerisi kazanırlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin aktarılması yoktur
2) Psikoterapi Kuramlarına Giriş: Tarihçe İlgili okumalar
3) Psikoterapi Nedir? İlgili okumalar
4) Çok eksenli tanı sistemi Olgu sunumu Çok eksenli tanı sistemi uygulaması İlgili okumalar
5) Psikanalitik terapi kuram ve teknikler İlgili okumalar
6) Psikanalitik terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması İlgili okumalar
7) Varoluşcu terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması İlgili okumalar
8) Birey merkezli terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması İlgili okumalar
9) Vize sınavı Bütün ders notları (bu tarihe kadar)
10) Davranışçı terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması İlgili okumalar
11) Bilişsel terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması İlgili okumalar
12) Bilişsel terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması ilgili okumalar
13) Cinsiyet Rollerine Duyarlı (Feminist psikoterapi) Psikoterapiler kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması İlgili okumalar
14) Genel değerlendirme Yoktur
15) Final sınavı Bütün ders materyalleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Corey G.(2005) Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Wedding, D., Corsini, R. (2012) Modern Psikoterapiler. İstanbul: Kaknüs Yayınları (Orijinal baskı, 2009).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Sunum 1 % 35
Final Sözlü 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 15
Sunum / Seminer 1 10
Ödevler 1 10
Final 1 25
Toplam İş Yükü 102