Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PSK5104 | ||||
Ders İsmi: | Bireysel Psikoterapi Yaklaşımları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. PERVİN TUNÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, başlıca psikoterapi kuramlarını vaka analizi temelinde incelemektir. |
Dersin İçeriği: | Psikoterapi süreçleriyle ilgili temel kavramları ve çağdaş psikoterapi yaklaşımlarının ortaya çıkışını inceler. Psikoterapi kuramlarının tarihini, gelişimsel evrelerini ve bunların özelliklerini gözden geçirerek, birbirleriyle karşılaştırmalı olarak inceler. Farklı psikoterapi yaklaşımlarının avantajları ve sınırlılıklarını tanımlama, değerlendirmesini yapar. Psikodinamik, davranışçı, bilişsel davranışçı, hümanistik ve varoluşçu gibi farklı psikoterapi yaklaşımlarını temel özellikleri ile ele alır. Her bir Kuram olgu çalışması ile incelenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsel süreçlere göre psikoterapi yaklaşımlarıyla tanışırlar. 2) Bu yaklaşımların nasıl geliştiğini ve zaman içinde nasıl değiştiğini görürler. 3) Bu terapilerde kullanılan temel tekniklerin neler olduğunu öğrenirler. 4) Bu terapilerin benzerlikleri ve farklılıklarını belirleyebilirler ve etkinlikleri hakkında bilgilenirler. 5) Vaka analizi yöntemi ile farklı psikoterapi yaklaşımlarını uygulama becerisi kazanırlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin aktarılması | yoktur |
2) | Psikoterapi Kuramlarına Giriş: Tarihçe | İlgili okumalar |
3) | Psikoterapi Nedir? | İlgili okumalar |
4) | Çok eksenli tanı sistemi Olgu sunumu Çok eksenli tanı sistemi uygulaması | İlgili okumalar |
5) | Psikanalitik terapi kuram ve teknikler | İlgili okumalar |
6) | Psikanalitik terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | İlgili okumalar |
7) | Varoluşcu terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | İlgili okumalar |
8) | Birey merkezli terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | İlgili okumalar |
9) | Vize sınavı | Bütün ders notları (bu tarihe kadar) |
10) | Davranışçı terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | İlgili okumalar |
11) | Bilişsel terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | İlgili okumalar |
12) | Bilişsel terapi kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | ilgili okumalar |
13) | Cinsiyet Rollerine Duyarlı (Feminist psikoterapi) Psikoterapiler kuram ve teknikler Kurama göre olgu çalışması | İlgili okumalar |
14) | Genel değerlendirme | Yoktur |
15) | Final sınavı | Bütün ders materyalleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Corey G.(2005) Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | Wedding, D., Corsini, R. (2012) Modern Psikoterapiler. İstanbul: Kaknüs Yayınları (Orijinal baskı, 2009). |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | ||||||||||
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | ||||||||||
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | ||||||||||
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | ||||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | ||||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | ||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||||||||||
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | ||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 2 |
2) | klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 2 |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 1 |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | 3 |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 2 |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 1 |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 1 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 3 |
9) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 1 |
10) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | 1 |
12) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 3 |
13) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 1 |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Sunum | 1 | % 35 |
Final Sözlü | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 15 |
Sunum / Seminer | 1 | 30 |
Ödevler | 1 | 50 |
Final | 1 | 60 |
Toplam İş Yükü | 197 |