MED509 Physical Medicine and Rehabilitationİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MED509
Ders İsmi: Physical Medicine and Rehabilitation
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SÜREYYA BOZKURT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Bekir Durmuş Doç. Dr. Hülya Şirzai
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı:
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon stajı sırasında stajyer öğrencilere aşağıdaki yeterliklerin kazandırılabilmesi amaçlanmaktadır.
Bu staj sonunda öğrenciler;
1. Hastalardan doğru öykü alabilir.
2. Hastalarda kas iskelet sistemi ve nörolojik muayene yapabilir.
3. Kas ve iskelet sistemi semptomları ile gelen hastada anamnez ve fizik muayene bulgularını değerlendirerek, ön tanı/tanılar koyabilir.
4. Kas ve iskelet sistemi semptomları ile gelen hastanın ön tanı/tanıları doğrultusunda uygun radyolojik ve laboratuvar testleri isteyebilir.
5. Hastaların radyolojik ve laboratuvar sonuçlarını değerlendirebilir.
6. Sık görülen FTR alanı ile ilgili hastalıkların tanı ve tedavi süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde yapabilir.
7. Erişkin bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı temel tıbbi girişimleri uygulayabilir.
8. Hastalardan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenleyebilir ve kayıtlarını tutabilir.
9. FTR alanında yapılan bilimsel bir araştırmanın sonuçlarını değerlendirebilir.
10. Sağlık hizmeti sunumunda dil, din, ırk, cinsiyet ayırımı yapmaksızın etik ilkeler ve yasal çerçevesinde hekimlik sorumluluklarını yerine getirebilir.
11. Hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapabilir.
12. Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterebilir.
Dersin İçeriği: Fiziksel tıp ve rehabilitasyon dersi; fiziksel tıp ve rehabilitasyonun hedefleri, FTR ekibinin kimlerden oluştuğu ve ekibin görevleri, uğraştığı alan, FTR’de kullanılan fizik tedavi ajanları, rehabilitasyon yöntemleri, Terapötik egzersizleri ve kullanıldığı hastalıkları, Omurga Muayenesi, Postür ve Yürüme Analizi, Üst Ekstemite Ağrıları, Alt Ekstemite Ağrıları, Omurga Ağrıları, Kronik Ağrı Sendromu, FTR Modaliteleri-Yüzeyel-Derin Isıtıcılar
FTR Modaliteleri-Analjezik Akımlar, Genel Rehabilitasyon, FTR’de Kullanılan İlaçlar-Akılcı ilaç kullanımı, FTR’de Kullanılan İlaçlar-Reçete Yazımı, FTR Pratiğinde Tetkikler-Hangi hastadan hangi tetkik istenir ve Ağrı Yönetiminde Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kas-iskelet sistemi ve sinir sistemi ile ilgili anatomi ve fizyoloji bilgilerini hatırlar.
2) Etkili iletişim yollarını kullanarak aldığı anamnez, fizik muayene ve tetkikler ile kas iskelet ve sinir sistemi hastalıklarında ayırıcı tanı listesi oluşturur.
3) Gut hastalığı, romatoid artrit, spondiloartrit ve osteoporoz gibi romatizmal hastalıkları, aldığı anamnez ve fizik muayene bulguları ile ön tanı olarak akıl eder ve sevk kriterlerini açıklar.
4) Osteoartrit, disk hernisi, bel, boyun ve sırt ağrısı ile ilgili hastalıklara tanı testlerinin sonuçlarını yorumlayarak tanı koyar, risk faktörlerini açıklayarak danışmanlık ve izlemini yapar ve sıklıklarının azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar.
5) Tedavisi düzenlenmiş olan osteoartrit, bel, boyun sırt ağrısı gibi bazı kas iskelet sistem hastalıklarının birinci basamak düzeyinde izlemini yapar.
6) Fibromyalji, Tortikolis, tenosinovit gibi hastalıkların tanısını uygun tanısal testleri seçerek koyar ve tedavi prensiplerini akılcı ilaç kullanımı ilkeleri kapsamında anlatır.
7) Küçük gruplar şeklinde yapılan sunumlar veya panel düzenlemeleri ile topluma yönelik osteoporoz, omurga şekil bozuklukları ve hastalıkları ile ilgili danışmanlık hizmeti verirken dikkat edilmesi gereken prensipleri açıklar.
8) Omurga şekil bozuklukları, eklem ağrısı ve şişliği/artrit, osteoartrit, fibromiyalji, bel, boyun ve sırt ağrıları gibi hastalıkların tanı, tedavi izleminde multidisipliner yaklaşımın önemini kavrar.
9) Erişkin ve çocuk hastada görülen doğumsal ve edinsel nörolojik ve ortopedik hastalıkların rehabilitasyonun temel prensiplerini açıklar.
10) Beceri: Hastanın şikayetini dinler, ön tanısını koymak amacıyla gerekli sorgulamayı yapar.
11) Kas iskelet sistemi muayenesi (postür, yürüyüş) ve tüm eklemlerin hareket açıklığı muayenesini yapar.
12) Kas iskelet sistem muayenesinde en çok kullanılan özel testleri yapar.
13) Santral sinir sistem muayenesini yapar.
14) Periferik sinir sistem muayenesini yapar.
15) Tutum: Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanılmasının önemini kavrar.
16) Hekimlik hizmeti verirken insan ve hasta haklarını gözetir ve kişisel verilerin korunması ilkelerini benimser.
17) Sağlık, hastalık, yaşam kalitesi kavramlarını tanımlar, sağlık ve hastalığın sosyokültürel belirleyicilerini sayar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teorik Dersler: Staj Tanıtımı-FTR’ye Giriş Omurga Muayenesi Postür ve Yürüme Analizi Üst Ekstemite Ağrılar Alt Ekstemite Ağrılar Omurga Ağrıları Kronik Ağrı Sendromu FTR Modaliteleri-Yüzeyel-Derin Isıtıcılar FTR Modaliteleri-Analjezik Akımlar Egzersiz Çeşitleri Genel Rehabilitasyon FTR’de Kullanılan İlaçlar-Akılcı ilaç kullanımı FTR’de Kullanılan İlaçlar-Reçete Yazım FTR Pratiğinde Tetkikler-Hangi Hastadan Hangi Tetkik Ağrı Yönetiminde Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Doğrular-Yanlışlar I Ağrı Yönetiminde Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Doğrular-Yanlışlar II Uygulamalı Eğitim: Anamnez ve Fizik Muayene Hasta Başı Eğitim Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
2) Teorik Dersler Olgu Örnekleri I-II Sınav Uygulamalı Eğitim: Hasta Başı Eğitim Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin kaynak kitabı bulunmamaktadır. The course does not have a mandatory resource.
Diğer Kaynaklar: 1. Randall L Braddom, et al. Physical Medicine and Rehabilitation. Philadelphia: PA: Saunders/Elsevier, 2011.
2. Hasan Oğuz. Tıbbi Rehabilitasyon. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 60
Final Sözlü 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 2 40
Uygulama 2 40
Final 1 8
Toplam İş Yükü 88