ADS009 Toplum Ağız Ve Diş Sağlığıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Ağız ve Diş SağlığıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ağız ve Diş Sağlığı

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADS009
Ders İsmi: Toplum Ağız Ve Diş Sağlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. KADRİYE MERVE ALTIKAT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü. K. Merve ALTIKAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplum Ağız Diş Sağlığı Pratik Dersleri kapsamında toplumda ağız sağlığını koruyucu bilgi ve davranış oluşturarak, ağız sağlığını teşvik edici ve geliştirici programlar hakkındaki bilgi düzeylerini, bu programların uygulanabilirliğini, planlamasını, yürütülmesini ve değerlendirilmesini arttırmaktır.
Dersin İçeriği:
Bu ders; Toplumun Ağız Diş Bakım Alışkanlıklarına ve Tedavi Hizmet Kullanımına İlişkin Tutum ve Davranışının İncelenmesi ,Diş Çürüğünün ve Periodontal Hastalıkların Toplumdaki Yaygınlık ve Şiddet Değerlerinin İncelenmesi/Nedenleri,Sağlığın Yönetilmesi Kavramı /Modern Çağın Diş Hekimliği Hizmeti / Değişen Paradigma ve Bileşenleri,Sağlığın İyileştirilmesi ( Health Promotion ) - İlk Aşama Sağlık Eğitimi,Sağlık Eğitimi Teori ve Modelleri-Sağlık Eğitimi İletişim Becerileri,Topluma Yönelik Beslenme Eğitimi -Kanıta Dayalı Diş Hekimliği / Uygulama,Diş Hekiminin Toplumsal Sorumluluk Alanı/ Ağız Sağlığını İyileştirici Model Proje/Bilecik/Sonuçları,Toplum Esaslı Ağız- Diş Sağlığını Yükseltmeye Yönelik Çalışmaların Planlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi,Toplum Esaslı programlarda kullanılan fluor kullanım yöntemlerinin değerlendirilmesi, akut ve kronik toksikasyon açısından risklerinin incelenmesi,Sağlık Ekonomisi Temel Kavramları ve Diş Hekimliği Hizmetlerinde Sağlık Ekonomisi uygulamaları,Türkiye de Genel ve Ağız Diş Sağlığı Hizmetlerinde Finans Kaynakları,Bazı Ağız Hastalıkları ve Bozukluklarının (ağız kanserleri-dental travmalar -gelişimsel mine bozuklukları ) epidemiyolojisi , birincil korunma yöntemleri ve Toplum Ağız Diş Sağlığı Açısından Önemi,Özel bakım ihtiyacı olan gruplarda sağlık eğitimi örnekleri; konularını içermektedir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumdaki ağız diş hastalıklarının yaygınlık ve şiddet değerlerini ve sağlıklılık durumunu bilmek
2) Davranışsal faktörlerin ağız diş sağlığı üzerindeki etkisini bilmek ve ağız diş sağlığını koruma ve geliştirme yöntemlerini uygulamak
3) Sağlık ve hastalığı yönlendiren kültürel, çevresel ve sosyal faktörleri bilir ve hizmet sunumunda iletişim becerileri edinmek
4) Ağız sağlığı ile beslenme ilişkisini kavramak ve sağlık eğitiminde beslenme önerileri geliştirmek
5) Ağız diş sağlığının iyileştirilmesine yönelik bireye ve topluma uygulanabilecek tüm programları bilmek
6) Toplum esaslı programlarda risk gruplarının ve risk faktörlerinin belirlenmesinde kullanılabilen epidemiyolojik değerlendirme yöntemlerini bilmek
7) Sağlık ekonomisinin ve değerlendirme yöntemlerinin yerini bilmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplumun Ağız Diş Bakım Alışkanlıklarına ve Tedavi Hizmet Kullanımına İlişkin Tutum ve Davranışının İncelenmesi
2) Diş Çürüğünün ve Periodontal Hastalıkların Toplumdaki Yaygınlık ve Şiddet Değerlerinin İncelenmesi/Nedenleri
3) Sağlığın Yönetilmesi Kavramı /Modern Çağın Diş Hekimliği Hizmeti / Değişen Paradigma ve Bileşenleri
4) Sağlığın İyileştirilmesi - İlk Aşama Sağlık Eğitimi
5) Sağlık Eğitimi Teori ve Modelleri-Sağlık Eğitimi İletişim Becerileri
6) Topluma Yönelik Beslenme Eğitimi -Kanıta Dayalı Diş Hekimliği / Uygulama
7) Ağız ve Diş Sağlığı Teknisyenlerinin Toplumsal Sorumluluk Alanı
8) Toplum Esaslı Ağız- Diş Sağlığını Yükseltmeye Yönelik Çalışmaların Planlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmes
9) Toplum Esaslı programlarda kullanılan fluor kullanım yöntemlerinin değerlendirilmesi, akut ve kronik toksikasyon açısından risklerinin incelenmesi
10) Sağlık Ekonomisi Temel Kavramları ve Diş Hekimliği Hizmetlerinde Sağlık Ekonomisi uygulamaları
11) Türkiye de Genel ve Ağız Diş Sağlığı Hizmetleri
12) Sistemik Hastalıklar ve Ağız Diş Sağlığı arasındaki ilişki
13) Sistemik Hastalıklar ve Ağız Diş Sağlığı arasındaki ilişki
14) Özel bakım ihtiyacı olan gruplarda ağız ve diş sağlığı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Lecture Notes

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular.
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır.
4) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
6) Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
7) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
8) Etkili iletişim kurar,
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
16) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular.
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır.
4) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
6) Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
7) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
8) Etkili iletişim kurar,
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
16) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 28 0 0
Sunum / Seminer 1 0 0
Ödevler 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0