Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM107 | ||||
Ders İsmi: | Fizyoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MELTEM YILMAZ COŞAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Meltem YILMAZ COŞAR | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İnsan hücre, doku ve organ sistemlerinin işleyiş mekanizmalarını, organ sistemlerinin işlevlerini, sistemlerin birbirleri ile olan etkileşimini ve fonksiyonlarının düzenlendiğini değerlendirme bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders fizyolojide temel kavramlar, homeostaz, hücre zarından madde alışverişi; Uyarılabilir dokular; sinir sistemi; duyular; dolaşım sistemi; kan ve immün sistem; solunum sistemi; boşaltım sistemi; sindirim sistemi; endokrin sistem; üreme sistemi konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Homeostaz mekanizmalarını açıklayabilir, hücre membranından madde geçişini bilir, II. Uyarılabilir dokuları, aksiyon potansiyelini ve uyarılma-kasılma eşleşmesini mekanizmalarını bilir, III. Sinir sisteminin sınıflandırmalarını, sinir sisteminin fonksiyonlarını bilir ve refleks arkını açıklar, IV. Duyuların merkezi sinir sistemi ile olan bağlantısını bilir, V. Dolaşım sisteminin işlevlerini ve unsurlarını bilir, VI. Kan ve immün sistem komponentlerini ve işlevlerini bilir, VII. Solunum sisteminin fonksiyonları ve alveollerdeki gaz değişimini merkezi sinir sistemi ile olan bağlantıyı bilir, VIII. Boşaltım sisteminin tüm unsurlarını, işlevlerini, birbiri ile olan bağlantılarını bilir, IX. Sindirim sisteminin fonksiyonlarını, besin maddelerinin emilimini bilir, X. Endokrin sistemin işleyişini, hormonları ve dokulardaki etkilerini bilir, XI. Üreme sisteminin işleyişini, doğum ve laktasyonu bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin işleyişi hakkında bilgilendirme | |
2) | Dersin tanıtımı, Fizylojiye giriş ve homeostaz, hücre membranından madde alışverişi, Hücre ve dokular, endositoz ve ekzositoz | |
3) | Uyarılabilir dokular | Öğretim görevlisinin Sunumları |
4) | Sinir sistemi fizyolojisi | Öğretim görevlisinin Sunumları |
5) | Duyular | Öğretim görevlisinin sunumları |
6) | Dolaşım Sistemi fizyolojisi | Öğretim görevlisinin sunumları |
7) | Kan ve immün sistem fizyolojisi | Öğretim görevlisinin sunumları |
8) | ARA SINAV | |
9) | Solunum sistemi fizyolojisi | Öğretim görevlisi sunumları |
10) | Boşaltım sistemi fizyolojisi | Öğretim Görevlisinin sunumları |
11) | Sindirim Sistemi fizyolojisi | Öğretim görevlisi sunumları |
12) | Endokrin sistem fizyolojisi | Öğretim görevlisi sunumları |
13) | Üreme sistemi fizyolojisi | Öğretim görevlisinin sunumları |
14) | Genel tekrar | |
15) | Fİnal sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | Prof. Dr. Berrak Ç. YEĞEN, Nobel tıp kitapevi, Yüksekokullar için Fizyoloji |
Diğer Kaynaklar: | Prof. Dr. Berrak Ç. YEĞEN, Nobel tıp kitapevi, Yüksekokullar için Fizyoloji Vander İnsan Fizyolojisi |
Course Learning Outcomes | 1 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |||||||||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |||||||||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |