Yazılım Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YAZ304
Ders İsmi: Sinir Ağları ve Makine Öğrenmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ZEHRA TÜFEKÇİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğretim Üyesi Alper Öner
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencinin


Makine Öğrenmesinin temel konseptleri,

Makine Öğrenmesinin iyi tanımlanmış problemleri,

Makine Öğrenmesi problemlerini çözecek yazılım araçları,

Olasılık teorisini kullanarak öğrenip anlamlandırabilen akıllı sistemler tasarlama,

Gerçek hayat problemleri,

Bir Makine Öğrenmesi Projesini takım halinde gerçekleştirme


hakkında bilgi kazanımı sağlamak.
Dersin İçeriği:
Makine Öğrenmesine Giriş

Denetimli Öğrenme

Veri Temsili Tasarım Kalıbı

Problem Temsili Tasarım Kalıbı

Bayesian Anlamlandırma - Karar Verme Teorisi

Maximum İhtimal Kestirimi - Regresyon

Boyutsal İndirgeme (PCA, LDA)

Kümeleme (KNN, K-Means ve GMM)

Kernel Makineleri (SVM)

Karar Ağaçları (Toplama-Arttırma)

Yapay Sinir Ağları

Bayes Ağları

Saklı Markov Modelleri

Makine Öğrenmesi Uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel bir iyi tanımlanmış derin öğrenme problemini tasarlayabilecek.
2) Makine öğrenmesi için akıllı bir sistem tasarlayabilecek.
3) Makine öğrenmesi yöntem ve algoritmalarını kullanarak iyi tanımlanmış bir problemi çözebilecek.
4) Değişik tipte problemlerin çözüm için olasılıksal yaklaşımlar kullanabilecek.
5) Makine öğrenmesi problemleri için yöntemler geliştirebilecek.
6) Makine öğrenmesinin temel methodlarını açıklayabilecek.
7) Python yazılım dili kullanarak Makine Öğrenmesi sistemleri geliştirebilecek.
8) Bir makine öğrenmesi projesinde takım halinde çalışabilecek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Makine Öğrenmesine Giriş
2) Denetimli Öğrenme
3) Veri Temsili Tasarım Kalıbı
4) Problem Temsili Tasarım Kalıbı
5) Bayesian Anlamlandırma - Karar Verme Teorisi
6) Maximum İhtimal Kestirimi - Regresyon
7) Boyutsal İndirgeme (PCA, LDA)
8) Kümeleme (KNN, K-Means ve GMM)
9) Kernel Makineleri (SVM)
10) Karar Ağaçları (Toplama-Arttırma)
11) Yapay Sinir Ağları
12) Bayes Ağları
13) Saklı Markov Modelleri
14) Makine Öğrenmesi Uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Introduction to Machine Learning, Ethem Alpaydın, MIT Press, 2016.

The Hundred-page Machine. Learning, Andriy Burkov, 2019
Diğer Kaynaklar: Machine Learning Design Patterns Solutions to Common Challenges in Data Preparation, Model Building, and MLOps by Valliappa Lakshmanan, Sara Robinson, Michael Munn, OReilly, 2020

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir.
3) Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
5) Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
6) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir.
8) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
11) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
12) Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir.
14) Yazılım alternatiflerini irdeleyerek bilgisayar tabanlı sistemlerin modellenmesi ve tasarımında, algoritma prensiplerini, matematiksel temelleri ve bilgisayar bilimleri teorisini uygulama becerisine sahiptir.
15) Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık ve ayrık matematik içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte yazılım mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar güvenliği, bilgisayar teorisi, ağ programlama ve makine öğrenmesi alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir.
3) Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
5) Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
6) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir.
8) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
11) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
12) Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir.
14) Yazılım alternatiflerini irdeleyerek bilgisayar tabanlı sistemlerin modellenmesi ve tasarımında, algoritma prensiplerini, matematiksel temelleri ve bilgisayar bilimleri teorisini uygulama becerisine sahiptir.
15) Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık ve ayrık matematik içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte yazılım mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar güvenliği, bilgisayar teorisi, ağ programlama ve makine öğrenmesi alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 20
Projeler 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar 16 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 60
Proje 16 24
Ödevler 16 16
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 168