Yazılım Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YAZ102 | ||||
Ders İsmi: | Hesaplamalı Matematik | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FUNDA ÖZDEMİR | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. FUNDA ÖZDEMİR |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı mühendislere temel matematik yaklaşımını kazandırmaktır. Bu dersin amaçları arasında; matematiksel düşünceyi, sebep-sonuç ilişkisi oluşturmayı öğretmek; sayma metotlarına bağlı olarak ilgili problemlerde analiz yapabilmek ve çözüm bulabilmek; ayrık yapılar (kümeler, bağıntılar, ağaçlar) hakkında bilgi sahibi olmak; algoritmik düşünme yeteneği kazanabilmek; ayrık matematik uygulamaları ve modellerinin mühendislik problemlerine nasıl uyarlandığını görmek. |
Dersin İçeriği: | Mantık ve ispat; kümeler, fonksiyonlar, diziler, toplamlar; algoritmalar, fonksiyonların büyümesi, algoritmaların karmaşıklığı; temel sayılar teorisi ve kriptografi; özyinelemeli algoritmalar; saymanın temelleri; ileri sayım teknikleri; ilişkiler; çizgeler ve ağaçlar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Biçimsel mantık argümanlarını anlama konusunda önemli bir deneyime sahiptir. Matematiksel özellikleri, önermeli mantık ve yüklem mantığının biçimsel dili aracılığıyla biçimsel olarak ifade etme becerisi kazanır ve İngilizce gibi ortak bir dildeki bir cümleyi biçimsel mantıkla ifade edebilir. 2) Basit matematiksel kanıtlar yapabilir ve kanıtları doğrulayabilir. 3) Kümeler, fonksiyonlar ve diziler gibi temel matematiksel nesneleri belirleyip kullanabilir ve bu nesnelerin sahip olduğu basit matematiksel özellikleri doğrulayabilir. 4) Sahtekodlarla bilgisayar programlarını biçimsel matematik diliyle yazabilir. Big-O ve big-theta tahminlerini kullanarak algoritmaları zaman karmaşıklığı açısından analiz edebilecektir. 5) Modüler aritmetiğin temel özelliklerini kanıtlayabilir ve kriptografi ve karma algoritmaları gibi bilgisayar bilimi konularındaki uygulamalarını açıklayabilir. 6) Matematiksel tümevarım yöntemlerini öğrenir ve bunları program doğruluğunu göstermede kullanabilir. 7) İlişkiler konusunu kavrayabilir. 8) Çizgeler ve ağaçlar gibi ayrık yapıların bazı temel özelliklerini kavrar ve bunları pratik örneklerle ilişkilendirebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Önerme Mantığı; Önerme Mantığının Uygulamaları; Önerme Denklikleri | |
2) | Önerme fonksiyonu ve niceleyiciler; iç içe niceleyiciler; ispat yöntemleri | |
3) | Kümeler; küme işlemleri; fonksiyonlar | |
4) | Diziler ve toplamlar; Kümelerin eleman sayıları | |
5) | Algoritmalar | |
6) | Fonksiyonların büyümesi; algoritmaların karmaşıklığı | |
7) | Bölünebilirlik ve modüler aritmetik; tamsayı gösterimleri ve algoritmalar | |
8) | Asal sayılar ve en büyük ortak bölen; kalandaşlıkların çözümü | |
9) | Kriptografi | |
10) | Matematiksel tümevarım; güçlü tümevarım ve iyi sıralama | |
11) | Özyinelemeli algoritmalar; program doğruluğu | |
12) | Bağıntılar | |
13) | Çizgeler | |
14) | Ağaçlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill Education, 7th edition. |
Diğer Kaynaklar: | Discrete Mathematics, Richard Johnsonbaugh, Pearson |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
6) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
8) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
11) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
12) Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir. | |||||||||||||||
14) Yazılım alternatiflerini irdeleyerek bilgisayar tabanlı sistemlerin modellenmesi ve tasarımında, algoritma prensiplerini, matematiksel temelleri ve bilgisayar bilimleri teorisini uygulama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık ve ayrık matematik içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte yazılım mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar güvenliği, bilgisayar teorisi, ağ programlama ve makine öğrenmesi alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir. | 3 |
2) | Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir. | |
3) | Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
5) | Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | |
6) | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |
8) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
9) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
11) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
12) | Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir. | |
14) | Yazılım alternatiflerini irdeleyerek bilgisayar tabanlı sistemlerin modellenmesi ve tasarımında, algoritma prensiplerini, matematiksel temelleri ve bilgisayar bilimleri teorisini uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
15) | Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık ve ayrık matematik içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte yazılım mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar güvenliği, bilgisayar teorisi, ağ programlama ve makine öğrenmesi alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 66 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 142 |