Dersin Amacı: |
Dil bilinci oluşturmak, öğrencileri okumaya teşvik etmek, Türkçenin
zenginliklerini, kurallarını ve özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin ilgi alanlarını
genişletmek ve anlama (dinleme anlama, okuma anlama), anlatma (konuşma,
yazma) becerilerini geliştirmek, eleştirel düşünceye ve araştırmaya yöneltmektir. |
Dersin İçeriği: |
Dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi, dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri; günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları; Türkçe yazım kuralları; etkin okuma ve dinleme; yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları; düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri;
resmî yazışmalar.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Türk dili dersinin içeriğinin ve dersle ilgili kaynakların tanıtılması |
Kaynakların gözden geçirilmesi |
2) |
Dilin tanımı, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi Dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri |
Her Yönüyle Dil s. 50-68 |
3) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
4) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu´'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
5) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
6) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
7) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
8) |
Vize |
Sınava hazırlık |
9) |
Etkin okuma ve dinleme |
Modern Araştırmacı s. 45-87, Ders notları II |
10) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 2., 5. ve 6. bölümler |
11) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 7. ve 8. Bölümler |
12) |
Düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri |
Modern Araştırmacı 9. bölüm |
13) |
Resmî yazışmalar: Dilekçe, öz geçmiş, iş mektubu, rapor, tutanak |
Ders notları III |
14) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
15) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
16) |
Final |
Sınava hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: |
Alpay, Necmiye, Türkçe Sorunları Kılavuzu, İstanbul: Metis Yayınları, 2004. Alpay, Necmiye. Dilimiz, Dillerimiz, İstanbul: Metis Yayınları, 2007. |
Diğer Kaynaklar: |
Barzun, Jacques ve Henry F. Graff. Modern Araştırmacı. Çev. Fatoş Dilber. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2001. Hepçilingirler, Feyza. Öğretenlere ve Öğrenenlere Türkçe Dilbilgisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2005. Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK Yayınları, 2003. Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2005. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2009. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. |
|
2) |
Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. |
|
3) |
Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. |
|
4) |
Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. |
|
5) |
Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. |
|
6) |
Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. |
|
7) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
|
8) |
Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. |
|
9) |
Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. |
|
10) |
İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
11) |
Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
12) |
Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. |
|
13) |
Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. |
|
14) |
Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
|