Dersin Amacı: |
Dil bilinci oluşturmak, öğrencileri okumaya teşvik etmek, Türkçenin
zenginliklerini, kurallarını ve özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin ilgi alanlarını
genişletmek ve anlama (dinleme anlama, okuma anlama), anlatma (konuşma,
yazma) becerilerini geliştirmek, eleştirel düşünceye ve araştırmaya yöneltmektir. |
Dersin İçeriği: |
Dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi, dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri; günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları; Türkçe yazım kuralları; etkin okuma ve dinleme; yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları; düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri;
resmî yazışmalar.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Türk dili dersinin içeriğinin ve dersle ilgili kaynakların tanıtılması |
Kaynakların gözden geçirilmesi |
2) |
Dilin tanımı, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi Dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri |
Her Yönüyle Dil s. 50-68 |
3) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
4) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu´'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
5) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
6) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
7) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
8) |
Vize |
Sınava hazırlık |
9) |
Etkin okuma ve dinleme |
Modern Araştırmacı s. 45-87, Ders notları II |
10) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 2., 5. ve 6. bölümler |
11) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 7. ve 8. Bölümler |
12) |
Düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri |
Modern Araştırmacı 9. bölüm |
13) |
Resmî yazışmalar: Dilekçe, öz geçmiş, iş mektubu, rapor, tutanak |
Ders notları III |
14) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
15) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
16) |
Final |
Sınava hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: |
Alpay, Necmiye, Türkçe Sorunları Kılavuzu, İstanbul: Metis Yayınları, 2004. Alpay, Necmiye. Dilimiz, Dillerimiz, İstanbul: Metis Yayınları, 2007. |
Diğer Kaynaklar: |
Barzun, Jacques ve Henry F. Graff. Modern Araştırmacı. Çev. Fatoş Dilber. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2001. Hepçilingirler, Feyza. Öğretenlere ve Öğrenenlere Türkçe Dilbilgisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2005. Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK Yayınları, 2003. Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2005. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2009. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. |
|
1) |
-Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
-Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
-Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
2) |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. |
|
3) |
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. |
|
4) |
Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. |
|
5) |
Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. |
|
6) |
Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. |
|
7) |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
|
8) |
Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. |
|
9) |
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. |
|
10) |
Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. |
|
11) |
Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. |
|
12) |
Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. |
|
13) |
Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. |
3 |
14) |
Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
1 |