Dersin Amacı: |
Dil bilinci oluşturmak, öğrencileri okumaya teşvik etmek, Türkçenin
zenginliklerini, kurallarını ve özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin ilgi alanlarını
genişletmek ve anlama (dinleme anlama, okuma anlama), anlatma (konuşma,
yazma) becerilerini geliştirmek, eleştirel düşünceye ve araştırmaya yöneltmektir. |
Dersin İçeriği: |
Dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi, dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri; günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları; Türkçe yazım kuralları; etkin okuma ve dinleme; yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları; düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri;
resmî yazışmalar.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Türk dili dersinin içeriğinin ve dersle ilgili kaynakların tanıtılması |
Kaynakların gözden geçirilmesi |
2) |
Dilin tanımı, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi Dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri |
Her Yönüyle Dil s. 50-68 |
3) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
4) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu´'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
5) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
6) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
7) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
8) |
Vize |
Sınava hazırlık |
9) |
Etkin okuma ve dinleme |
Modern Araştırmacı s. 45-87, Ders notları II |
10) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 2., 5. ve 6. bölümler |
11) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 7. ve 8. Bölümler |
12) |
Düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri |
Modern Araştırmacı 9. bölüm |
13) |
Resmî yazışmalar: Dilekçe, öz geçmiş, iş mektubu, rapor, tutanak |
Ders notları III |
14) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
15) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
16) |
Final |
Sınava hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: |
Alpay, Necmiye, Türkçe Sorunları Kılavuzu, İstanbul: Metis Yayınları, 2004. Alpay, Necmiye. Dilimiz, Dillerimiz, İstanbul: Metis Yayınları, 2007. |
Diğer Kaynaklar: |
Barzun, Jacques ve Henry F. Graff. Modern Araştırmacı. Çev. Fatoş Dilber. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2001. Hepçilingirler, Feyza. Öğretenlere ve Öğrenenlere Türkçe Dilbilgisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2005. Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK Yayınları, 2003. Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2005. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2009. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. |
1 |
2) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. |
|
3) |
Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. |
|
4) |
Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. |
|
5) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
1 |
6) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. |
|
7) |
Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. |
|
8) |
Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. |
1 |