Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PRE304 | ||||
Ders İsmi: | Nöromüsküler Bozukluklar: Değerlendirme ve Yönetimi 2 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ÇİÇEK GÜNDAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Çiçek Günday | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sinir sisteminin hasar görmesine bağlı olarak çeşitli hastalıklarda nörofizyolojik değerlendirme yöntemlerini kullanarak semptom ve sorunları belirlemek ve gerekli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını oluşturup uygulayabilecek bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Ayrıca Bobath, Johnstone, Brunnstrom gibi tekniklerin nörofizyolojik yaklaşım bağlamında analiz edilmesi, belirtilen hastaya uygulanması ve sonuçların takibi hakkında temel bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Sinir sisteminin dejeneratif, idiyopatik, travmatik ve enfeksiyöz hastalıkları ve bu hastalıklara özel fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarının teorik ve pratik uygulamaları. Ayrıca bu ders Bobath, Johnstone ve Brunnstrom gibi değerlendirme ve rehabilitasyonda kullanılan nörofizyolojik yaklaşımları kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nörolojik hastalıkların klinik özelliklerini öğrenir. 2) Merkezi ve periferik sinir sisteminin özelliklerine göre hastalıkları sınıflandırır ve üst ve alt motor nöron etkilerinin klinik özelliklerini öğretir. 3) Nörolojik hastalıkların vücut fonksiyonları, aktivite ve katılım üzerine etkilerini tanımlar ve klinik karar verme sürecinde tedavi programını planlar. 4) Bobath Yaklaşımını rehabilitasyonda kullanır 5) Rehabilitasyonda Johnstone Yaklaşımını kullanır. 6) Brunnstrom Yaklaşımına göre tanı ve tedavi yöntemlerini belirler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Serebrovasküler olaylar ve rehabilitasyon I | Yoktur |
2) | Serebrovasküler olaylar ve rehabilitasyon II Travmatik Beyin Yaralanmaları | Yoktur |
3) | Bobath Yaklaşımına Giriş Üst ve alt ekstremite egzersizleri | Yoktur |
4) | Omurilik Yaralanmaları I Oturma pozisyonunda egzersizler | Yoktur |
5) | Omurilik Yaralanmaları II Mat Egzersizleri | Yoktur |
6) | Vestibüler Disfonksiyon ve Tedavi I Paralel bar egzersizleri | Yoktur |
7) | Vestibüler Disfonksiyon ve Yönetimi II İleri Aşama Egzersizleri | Yoktur |
8) | Arasınav | Yoktur |
9) | Margaret Johnstone Yaklaşımına Giriş Margaret Johnstone Egzersizleri - 1 | Yoktur |
10) | Ataksi ve Yönetimi Margaret Johnstone Egzersizleri - 2 | Yoktur |
11) | Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve yönetimi Brunnstrom Yaklaşımı ile değerlendirme ve tedavi | Yoktur |
12) | Nöropatiler Brunnstrom Yaklaşımı ile değerlendirme ve tedavi | Yoktur |
13) | Nöropatiler II Brunnstrom Yaklaşımı ile değerlendirme ve tedavi | Yoktur |
14) | Alternatif Yöntemler - Ayna tedavisi ve Kısıtlayıcı zorunlu hareket tedavisi | Yoktur |
15) | Final sınavı | Yoktur |
16) | Final Sınavı | Yoktur |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından paylaşılacaktır. - Course notes will be shared by the lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Raine S, Meadows L, Lynch-Ellerington M (2009) Bobath Concept: Theory and Clinical Practice in Neurological Rehabilitation. Wiley-Blackwell Publishing Ltd 2- Kessler M, Martin S. (2016) Neurologic Interventions for Physical Therapy. Elsevier Saunders |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||
2) Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
3) Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||
4) Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||
5) Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
6) Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||
7) Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||
8) Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
9) Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
10) Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||
11) Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
12) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
13) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 1 | 2 | 2 | ||||||||||||
14) Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
15) Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 3 |
2) | Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 3 |
3) | Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 3 |
4) | Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 3 |
5) | Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 3 |
6) | Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 1 |
7) | Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 1 |
8) | Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | |
9) | Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 3 |
10) | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
11) | Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 |
12) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
13) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 2 |
14) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 1 |
15) | Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 122 |