Moleküler Biyoloji ve Genetik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MATH109
Ders İsmi: Matematik 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ŞÜKRÜ YALÇINKAYA
Dersi Veren(ler): Prof. Nazım Ağaoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tek değişkenli fonksiyonlarda limit, süreklilik, türev ve integral kavramlarını öğretmek ve bu kavramları mühendislik problemlerinin çözümünde kullanma becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Fonksiyonlar, grafikler, limit, süreklilik, türev tanımı, türev alma kuralları, zincir kuralı, kapalı fonksiyonlarda türev alma, türevin uygulamaları, belirli integral, belirsiz integral, integralin uygulamaları, aşkın fonksiyonlar başlıklarından oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fonksiyon kavramını, başlıca fonksiyon çeşitlerini ve özelliklerini anlar.
2) Limit ve süreklilik kavramlarını analitik ve grafiksel olarak kavrar ve limit hesabı yapar.
3) Türev kavramını geometrik anlamı ile birlikte öğrenir, başlıca türev alma kurallarını kullanarak türev hesaplar ve türevi çeşitli problemler üzerinde uygular.
4) İntegral kavramını geometrik anlamı ile birlikte öğrenir, başlıca integral hesaplama tekniklerini kullanarak belirli ve belirsiz integral hesabı yapar ve integrali çeşitli problemlerin çözümünde kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fonksiyonlar ve grafikleri, fonksiyonları birleştirmek, grafikleri kaydırmak ve ölçeklendirmek
2) Trigonometrik fonksiyonlar, üstel fonksiyonlar, ters fonksiyonlar ve logaritma
3) Değişim oranları, eğrilere teğet doğrular, bir fonksiyonun limiti ve limit kuralları, limitin kesin tanımı, tek taraflı limitler, süreklilik
4) Sonsuzluğu içeren limitler, grafiklerin asimptotları
5) Teğetler ve bir noktada türev, bir fonksiyon olarak türev, türev alma kuralları, değişim oranı olarak türev, trigonometrik fonksiyonların türevi
6) Zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevi
7) Ters fonksiyonların türevleri, logaritma ve üstel fonksiyonların türevi, ters trigonometrik fonksiyonların türevleri
8) Arasınav
9) Fonksiyonların ekstremum değerleri, ortalama değer teoremi, monoton fonksiyonlar ve birinci türev testi, konkavlık ve eğri çizimi
10) Konkavlık ve eğri çizimi, belirsiz formlar ve L'Hospital kuralı, uygulamalı optimizasyon, ters türevler
11) Sigma notasyonu ve sonlu toplamların limitleri, sonlu toplamla alan tahmini, belirli integral, kalkülüsün temel teoremi
12) Belirsiz integraller ve yerine koyma yöntemi, değişken dönüşümü ve eğriler arasındaki alanlar, doğal Logaritma ve üstel fonksiyonların integralleri
13) Kesitlerle hacim hesabı, silindirik kabuklarla hacim hesabı
14) Temel integral alma formülleri, kısmi integral alma, trigonometric integraller, trigonometrik yerine koyma ile integral alma, basit kesirlere ayırarak rasyonel fonksiyonların integrali

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thomas, G.B. et al., Thomas’ Calculus, Pearson
Diğer Kaynaklar: Lecture Notes

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Moleküler biyoloji ve genetik alanına temel oluşturacak biyoloji, kimya, fizik, matematik konularında teorik bilgiye sahiptir.
2) Biyolojiyi moleküler düzeyde açıklar.
3) Moleküler biyolojinin diğer bilim dalları ile ilgisini kurar, ilgili bilgilerini başka bir alanla birleştirerek zamanı etkin kullanır.
4) Alanın gerektirdiği laboratuvar bilgi ve becerisine sahiptir.
5) Bilimsel etik kurallara bağlı çalışır.
6) Veri analizlerinde ve değerlendirmelerinde yazılım programları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
7) Alanıyla ilgili literatürü ve güncel yöntemleri takip etme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Sağlık, tarım, hayvancılık, çevre, endüstri konularındaki ihtiyaçlar doğrultusunda alanla ilgili edinilen bilgileri teknolojiyle birleştirebilmeye yönelik bakış açısı geliştirir.
9) Biyoloji bilgisine sistem düzeyinde sahiptir.
10) Biyolojiyi evrimsel bakış açısıyla değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
11) Bireysel çalışabilme, proje hazırlama, yürütme, yazılı ve sözlü sunma bilgi ve becerisine sahiptir.
12) En az bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır
13) Toplumsal sorunları saptayarak, disiplinler arası iş birliği içinde çözümler yaratır veya çözümün bir parçası olur.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılıdır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Moleküler biyoloji ve genetik alanına temel oluşturacak biyoloji, kimya, fizik, matematik konularında teorik bilgiye sahiptir.
2) Biyolojiyi moleküler düzeyde açıklar.
3) Moleküler biyolojinin diğer bilim dalları ile ilgisini kurar, ilgili bilgilerini başka bir alanla birleştirerek zamanı etkin kullanır.
4) Alanın gerektirdiği laboratuvar bilgi ve becerisine sahiptir.
5) Bilimsel etik kurallara bağlı çalışır.
6) Veri analizlerinde ve değerlendirmelerinde yazılım programları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
7) Alanıyla ilgili literatürü ve güncel yöntemleri takip etme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Sağlık, tarım, hayvancılık, çevre, endüstri konularındaki ihtiyaçlar doğrultusunda alanla ilgili edinilen bilgileri teknolojiyle birleştirebilmeye yönelik bakış açısı geliştirir.
9) Biyoloji bilgisine sistem düzeyinde sahiptir.
10) Biyolojiyi evrimsel bakış açısıyla değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
11) Bireysel çalışabilme, proje hazırlama, yürütme, yazılı ve sözlü sunma bilgi ve becerisine sahiptir.
12) En az bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır
13) Toplumsal sorunları saptayarak, disiplinler arası iş birliği içinde çözümler yaratır veya çözümün bir parçası olur.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılıdır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 0 3 39
Uygulama 13 0 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 0 3 39
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 23 2 25
Toplam İş Yükü 144