| Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere sayısal devre elemanları hakkında altyapı bilgileri ve kombinezonsal/ardışıl mantıksal devre tasarımının prensiplerini göstermektir. |
| Dersin İçeriği: |
Bu ders; analog ve sayısal işaretler, sayı sistemleri, ikili sayılar ve aritmetiği, sayısal kodlama, Boole cebri, anahtarlama cebri, temel mantık kapıları, Karnaugh haritaları, Mc Cluskey Yöntemi, kombinezonsal mantıksal devreler, programlanabilir diziler, ardışıl mantıksal devrelerin analizi ve sentezi, kaydediciler ve sayıcılar örnekleri kapsar. |
| Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
| 1) |
Elektriksel işaretlerin sınıflandırılması, mantıksal devrelerin sınıflandırılması Finans mühendisliğine giriş Finans mühendisliğine giriş Finans mühendisliğine giriş |
|
| 2) |
Sayı sistemleri, ikili sayılarla aritmetik işlemler Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri |
|
| 3) |
Boole cebrine giriş, Boole fonksiyonları Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging |
|
| 4) |
Anahtarlama cebri, anahtar devreleri |
|
| 5) |
Kombinezonsal mantık devreleri, temel mantık kapıları |
|
| 6) |
Boole fonksiyonların indirgenmesi: Karnaugh yöntemi |
|
| 7) |
Boole fonksiyonların indirgenmesi: Quine Mc Cluskey (Tablo) yöntemi |
|
| 8) |
Ara Sınav |
|
| 9) |
Bazı kombinezonsal devre elemanları (Toplayıcı, Kod Çözücü, Kodlayıcı,
Çoklayıcı, Veri Dağıtıcı), Programlanabilir Lojik Devreler (ROM, PLA, PAL) |
|
| 10) |
Ardışıl mantık devreleri, ardışıl sistem kavramı, saat işaretleri |
|
| 11) |
Ardışıl devreler: durum tablosu ve durum diyagramı; iki durumlular |
|
| 12) |
Senkron ardışıl devrelerin analizi, zaman diyagramları |
|
| 13) |
Senkron ardışıl devrelerin sentezi, sonlu durum makine (FSM) tasarımı |
|
| 14) |
Özel ardışıl devreler: dizi seziciler, kaymalı saklayıcılar, sayıcılar |
|
| |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
| 1) |
Matematik, fen bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. |
2 |
| 2) |
Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. |
2 |
| 3) |
Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. |
2 |
| 4) |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir. |
2 |
| 5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir. |
2 |
| 6) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. |
2 |
| 7) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. |
2 |
| 8) |
Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. |
|
| 9) |
Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. |
|
| 10) |
Bireysel çalışma becerisine sahiptir. |
|
| 11) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir. |
|
| 12) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. |
|
| 13) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 14) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 15) |
Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
| 16) |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 17) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 18) |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. |
|