Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere sayısal devre elemanları hakkında altyapı bilgileri ve kombinezonsal/ardışıl mantıksal devre tasarımının prensiplerini göstermektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; analog ve sayısal işaretler, sayı sistemleri, ikili sayılar ve aritmetiği, sayısal kodlama, Boole cebri, anahtarlama cebri, temel mantık kapıları, Karnaugh haritaları, Mc Cluskey Yöntemi, kombinezonsal mantıksal devreler, programlanabilir diziler, ardışıl mantıksal devrelerin analizi ve sentezi, kaydediciler ve sayıcılar örnekleri kapsar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Elektriksel işaretlerin sınıflandırılması, mantıksal devrelerin sınıflandırılması Finans mühendisliğine giriş Finans mühendisliğine giriş Finans mühendisliğine giriş |
|
2) |
Sayı sistemleri, ikili sayılarla aritmetik işlemler Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri |
|
3) |
Boole cebrine giriş, Boole fonksiyonları Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging |
|
4) |
Anahtarlama cebri, anahtar devreleri |
|
5) |
Kombinezonsal mantık devreleri, temel mantık kapıları |
|
6) |
Boole fonksiyonların indirgenmesi: Karnaugh yöntemi |
|
7) |
Boole fonksiyonların indirgenmesi: Quine Mc Cluskey (Tablo) yöntemi |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Bazı kombinezonsal devre elemanları (Toplayıcı, Kod Çözücü, Kodlayıcı,
Çoklayıcı, Veri Dağıtıcı), Programlanabilir Lojik Devreler (ROM, PLA, PAL) |
|
10) |
Ardışıl mantık devreleri, ardışıl sistem kavramı, saat işaretleri |
|
11) |
Ardışıl devreler: durum tablosu ve durum diyagramı; iki durumlular |
|
12) |
Senkron ardışıl devrelerin analizi, zaman diyagramları |
|
13) |
Senkron ardışıl devrelerin sentezi, sonlu durum makine (FSM) tasarımı |
|
14) |
Özel ardışıl devreler: dizi seziciler, kaymalı saklayıcılar, sayıcılar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği. |
|
3) |
Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği. |
|
4) |
Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği. |
|
5) |
Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği. |
|
6) |
Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri. |
|
7) |
Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği. |
|
9) |
Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık. |
|