EEE201 Digital Logic Designİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE201
Ders İsmi: Dijital Mantık Tasarımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. AYŞENUR ESER
Dersi Veren(ler): Indrıt Myderrizi
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere sayısal devre elemanları hakkında altyapı bilgileri ve kombinezonsal/ardışıl mantıksal devre tasarımının prensiplerini göstermektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; analog ve sayısal işaretler, sayı sistemleri, ikili sayılar ve aritmetiği, sayısal kodlama, Boole cebri, anahtarlama cebri, temel mantık kapıları, Karnaugh haritaları, Mc Cluskey Yöntemi, kombinezonsal mantıksal devreler, programlanabilir diziler, ardışıl mantıksal devrelerin analizi ve sentezi, kaydediciler ve sayıcılar örnekleri kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İkili sayı sisteminde sayılarla gösterim ve aritmetik işlemlerini yapabilir
2) Boole cebrininin temel işlemlerini ve özelliklerini kullanabilir
3) Mantık kapıları ile kombinezonsal devreleri gerçekleştirir
4) Ardışıl devrelerin analizini ve sentezini yapabilir
5) Özel ardışıl devreleri tasarlayıp kullanabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektriksel işaretlerin sınıflandırılması, mantıksal devrelerin sınıflandırılması Finans mühendisliğine giriş Finans mühendisliğine giriş Finans mühendisliğine giriş
2) Sayı sistemleri, ikili sayılarla aritmetik işlemler Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri Forward ve vadeli işlem sözleşmeleri
3) Boole cebrine giriş, Boole fonksiyonları Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging Vadeli işlem sözleşmeleri ile hedging
4) Anahtarlama cebri, anahtar devreleri
5) Kombinezonsal mantık devreleri, temel mantık kapıları
6) Boole fonksiyonların indirgenmesi: Karnaugh yöntemi
7) Boole fonksiyonların indirgenmesi: Quine Mc Cluskey (Tablo) yöntemi
8) Ara Sınav
9) Bazı kombinezonsal devre elemanları (Toplayıcı, Kod Çözücü, Kodlayıcı, Çoklayıcı, Veri Dağıtıcı), Programlanabilir Lojik Devreler (ROM, PLA, PAL)
10) Ardışıl mantık devreleri, ardışıl sistem kavramı, saat işaretleri
11) Ardışıl devreler: durum tablosu ve durum diyagramı; iki durumlular
12) Senkron ardışıl devrelerin analizi, zaman diyagramları
13) Senkron ardışıl devrelerin sentezi, sonlu durum makine (FSM) tasarımı
14) Özel ardışıl devreler: dizi seziciler, kaymalı saklayıcılar, sayıcılar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: M. M. Mano, M. D. Ciletti. (2013), " Digital Design 5/E", Pearson
Diğer Kaynaklar: M. M. Mano, M. D. Ciletti. (2013), " Digital Design 5/E", Pearson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
3) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
4) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
5) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
6) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
3) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
4) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
5) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
6) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuvar 7 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 139