Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE102
Ders İsmi: Elektrik-Elektronik Mühendisliğine Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. INDRİT MYDERRİZİ
Dersi Veren(ler): Indrıt Myderrizi
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere temel devre elemanları, akımlar, potansiyeller, elektrik şebekesi analizi, alternatif akım özellikleri, yarı iletkenler, diyot mantık kapıları gibi elektrik ve elektronik mühendisliğinin temel prensipleri hakkında teknik temel sağlamaktır. Ayrıca, etik mühendislik sorumlulukları, yasal sonuçlar, sağlık ve çevre güvenliği konusunda farkındalığı geliştiren mühendislerin etik ve toplumsal sorumlulukları hakkında genel bir resim sağlanacaktır.

Dersi başarıyla tamamladıktan sonra, öğrencinin şunları yapabilmesi beklenir:
Doğru ve alternatif akımların temel prensipleri,
Temel devre elemanları ve matematiksel gösterimi,
Sayısal mantık devreleri ve mantık kapıları hakkında bilgiler ve,
Elektrik ve elektronik mühendislerinin etik ve toplumsal sorumlulukları.
Dersin İçeriği: Ders, elektrik ve elektronik mühendisliği programına giriş ve oryantasyon sağlar. DC/AC akımları, elektrik bileşenleri ve mantıksal bileşenler gibi temel kavramlara genel bir bakış, öğrencinin daha ileri düzey dersleri için gerekli temel teorik bilgileri sağlamak üzere işlenir. Ayrıca, öğrenme materyalleri ve konuk dersleri aracılığıyla, bir elektrik ve elektronik mühendisinin günlük yaşamları ve sorumlulukları (etik, toplumsal etki, riskler) hakkında genel bir resim sunulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bir elektrik-elektronik mühendisliği mezununun günlük hayatı
2) Doğru akım devrelerinin temel prensipleri ve bileşenleri
3) Alternatif Akım İlkeleri ve Kullanım Durumları
4) Temel devre elemanları ve matematiksel gösterimi,
5) Dijital mantık devreleri ve mantık kapıları hakkında genel bilgiler
6) Elektrik ve elektronik mühendislerinin etik ve toplumsal sorumlulukları.
7) Problem tanımlama becerileri, son teknoloji araştırma ve raporlama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, İlgili Disiplinler Ders Kitabı
2) SI Birimlerine genel bakış ve Elektrik Tarihi Ders Kitabı
3) Elektrik sistemleri ve özellikleri Ders Kitabı
4) Elektrik sistemleri: Ohm Yasası, Dirençler ve uygulamaları Ders Kitabı
5) Elektrik Devreleri ve Kirchhoff Yasası Ders Kitabı
6) Kapasitans ve Endüktans Ders Kitabı
7) Genel İnceleme ve Laboratuvara Genel Bakış Ders Kitabı
8) Ara sınav Ders Kitabı
9) Alternatif Akım Sistemleri ve özellikleri Ders Kitabı
10) Elektroniğe Giriş: Yarı İletkenler, Diyotlar, Transistörler Ders Kitabı
11) Dijital Sayılara Giriş, İkili ve Onaltılı Gösterim Ders Kitabı
12) Dijital Sistemlere Giriş: Mantık Kapıları Ders Kitabı
13) Elektrik Güvenliği Ders Kitabı
14) Etik ilkeler Ders Kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hughes, Edward. 2016. Hughes electrical & electronic technology.
Diğer Kaynaklar: Fundamentals of Electrical and Electronic principles, Third edition, Christopher R. Robertson Newnes 2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 2 2
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 2 2
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2 2
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 2 2
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 2
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 2
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 2
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 1 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ara Sınavlar 1 15 1 16
Final 1 20 1 21
Toplam İş Yükü 128