Psikoloji (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY065
Ders İsmi: Yetişkin Gelişimi ve Yaşlanma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMİNE BEYHAN MERİÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Emine Beyhan MERİÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı yetişkin gelişimini ve yaşlanmayı incelemektir. Dersin odak noktası genç yetişkinlikten yaşlılığa kadar olan dönem olacaktır. Ders yetişkin gelişimi ve yaşlanmaya ilişkin psikoloji bilimi bağlamında bilgi edinmenizi gözlem, analiz ve yargılamaya dayalı bir bakış açısı geliştirmenizi hedefler.
Dersin İçeriği: Bu ders, yetişkin gelişimi ve yaşlanma ile ilgili kuramsal yaklaşımlar ve modellerin incelenmesi ve güncel araştırma bulgularının değerlendirilmesini kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler yetişkin gelişimi ve yaşlanma sürecinin biyolojik, psikolojik, sosyal, demografik ve biyomedikal yönleriyle ilgili temel gerçekleri öğreneceklerdir.
2) Öğrenciler, seçilmiş belirli yaşlanma teorilerine, özellikle yetişkin gelişimi ve yaşlanmanın biyolojik, psikolojik ve sosyal yönlerini kapsayan teorilere ek olarak yaşam boyu gelişim teorisinin temel ilkelerini anlayacaklardır.
3) Öğrenciler yetişkinlerin zaman içinde nasıl geliştiğini açıklayabilecek ve yetişkin gelişimi ve yaşlanma konusunda bilimsel araştırmanın önemini tanımlayabilecektir.
4) Öğrenciler yetişkin gelişimini ve yaşlılığı açıklayan kuramları ve modelleri karşılaştırabileceklerdir.
5) Öğrenciler güncel araştırma bulgularını değerlendirebileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yetişkin Gelişimi ve Yaşlanmaya Giriş - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
2) Yaşam Boyu Gelişim Teorileri - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
3) Yaşam Boyu Gelişim Teorileri - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
4) Yaşlanmada Araştırma Yöntemleri - Onur, B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
5) Yaşlanmanın Biyolojik Teorileri - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
6) Yetişkinlikte Bilişsel Gelişim - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
7) Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Kişilik Gelişimi - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
8) Vize Sınavı
9) Başarılı Yaşlanma - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
10) Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Sosyal İlişkiler - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi -Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press -Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653. -Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23. -Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.
11) Yetişkinlik ve Yaşlılığa İlişkin Güncel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi İlgili Makaleler
12) Yetişkinlik ve Yaşlılığa İlişkin Güncel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi İlgili Makaleler
13) Yetişkinlik ve Yaşlılığa İlişkin Güncel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi İlgili Makaleler
14) Yetişkinlik ve Yaşlılığa İlişkin Güncel Araştırma Makalelerinin İncelenmesi İlgili makaleler
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Onur,B. (2017). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik- Yaşlılık- Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi

-Baltes, P. B., & Baltes, M. M (Eds.). (1993). Successful aging: perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press

-Ebner, N.C., Freund, A.M., & Baltes, P.B. (2006). Hayflick, L. (1998). How and why we age. Experimental Gerontology, 33, 639-653.
-Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23.

-Hebb, D.O. (1978). On watching myself get old. Psychology Today, 12, 15-23.

-Developmental Review, Human Development, Aging, Psychology and Aging, Journal of Adult Development, Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Current articles.



Diğer Kaynaklar: - Roberts, B. W. & Mroczek, D. (2008). Personality trait change in adulthood. Current Directions in Psychological Science, 17(1): 31-35.
-Wrosch, C., Bauer, I., & Scheier, M. F. (2005). Regret and Quality of Life across the Adult Life Span: The Influence of Disengagement and Available Future Goals. Psychology of Aging, 20:657-670.
-Lachman, M.E. (2004). Development in midlife. Annual Review of Psychology, 55: 305-331.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 2 3
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. 2
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 3 1 3
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 2 1
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. 2 1
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 2 2
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 2
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 3 3
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. 1 3 3
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 3
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 3 2 2
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 1 2
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir.
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır.
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular.
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 65
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 40
Toplam İş Yükü 125