Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY063 | ||||
Ders İsmi: | Kişilik Psikolojisinde Seçme Konular | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. PERVİN TUNÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | The aim of this course is to comprehend personality disorders and their classification, which is one of the current topics of psychology, in the presence of various institutions. However, it is to be informed about the various problems that personality disorders can cause in general psychology practices. |
Dersin İçeriği: | Psikolojinin güncel konularından biri olan Kişilik Bozuklukları, sıklıkla ihmal edilen, yeterince çalışılmayan ve damgalanan bir grup bozukluktur. Psikoloji ve sağlık alanlarında çalışanlar için kişilik ve kişilik bozukluklarına ilişkin temel bir anlayış gereklidir. Bu ders kapsamında çeşitli teorilere göre Kişilik Bozukluklarının ne olduğu konusunda derinlemesine bilgi edinilecektir. Uluslararası kabul görmüş sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırılan kişilik bozuklukları tartışılacaktır. Tanısal özellikleri sıralanacak, ayırt edici klinik özellikleri çeşitli teoriler ışığında tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Kişilik tarzlarını, özelliklerini ve bozukluklarını tanımlar ve ayırt eder. 2) • DSM -5 de tanımlanan kişilik bozukluklarının temel özelliklerini tanımlar: (paranoid, şizoid, şizotipal (küme A); antisosyal, sınırda, histrionik, narsisistik (küme B); ve kaçıngan, bağımlı, obsesif-kompulsif (küme C). 3) • Kişilik bozukluklarının ayıcı tanı kriterlerini kavrar. 4) Çeşitli kuramlar eşliğinde kişilik bozuklukları semptomlarını tartışabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı Ders kaynaklarını ve ders içeriğini gözden geçirme | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
2) | Kişilik nedir? Kişilik Bozukluğu Nedir? Kişilik bozukluklarının sınıflandırılması, epidemiyoloji | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
3) | Ayırıcı Tanı: Psikoz-nevroz ve nevroz-borderline-psikoza | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
4) | Paranoid Kişilik Bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
5) | Şizotipal Kişilik Bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
6) | Şizoid Kişilik Bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
7) | Antisosyal Kişilik Bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
8) | ARA SINAV | - |
9) | Sınırda Kişilik Bozukluğu - Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
10) | Histrionik kişilik bozukluğu - Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
11) | Narsistik Kişilik Bozukluğu - Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
12) | Kaçınmacı Kişilik Bozukluğu - Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
13) | Bağımlı Kişilik Bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
14) | Obsesif-Kompulsif Kişilik Bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
15) | FİNAL | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
Diğer Kaynaklar: | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 2 | |||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 3 | 2 | ||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 2 | |||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 3 | ||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 2 | |||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 2 | 2 | ||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 | 3 | ||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 | |||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 2 | ||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 | 3 | ||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 | |||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 2 | 2 | ||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 3 | 1 | ||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 65 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü | 125 |