Psikoloji (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY061
Ders İsmi: Ergenlik Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMİNE BEYHAN MERİÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üye E. Beyhan Meriç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste ergenlik psikolojisi ve ergenlik döneminin özellikleri tanıtılacaktır. Fiziksel, bilişsel, sosyal, duygusal, kimlik ve ahlaki gelişim, ergenlikte psikososyal problemler, uyum ve davranış sorunları incelenecektir.
Dersin İçeriği: Fiziksel gelişim, bilişsel gelişim, sosyal duygusal gelişim, kişilik gelişimi, romantik ilişkiler, cinsel kimliğin gelişimi, ergenlikte arkadaşlık ilişkileri, duygu düzenleme, bağlanma, ergen aile ilişkileri ve sosyal ilişkiler, ergenlik döneminde şiddet ve suç, çalışan, engelli ergenler, ergenlikte psikososyal sorunlar uyum ve davranış problemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ergenlikte fiziksel, bilişsel, duygusal, sosyal gelişimin özelliklerini bilir.
2) Ergenlik döneminde ortaya çıkan psikososyal sorunları, uyum ve davranış problemlerini bilir.
3) Ergenlerin karşılaşabilecekleri psikolojik, sosyal problemleri kavrayabilir ve çözüm önerileri üretebilir.
4) Ergenlerle etkin iletişim kurma becerilerine sahiptir.
5) Ergen ve aile arasındaki sağlıklı iletişimin ergen kimliğinin oluşmasındaki rolünü bilir
6) Ergenlerin stresli yaşam durumlarıyla baş etmelerine yardım eden yöntemleri kullanabilir.
7) Ergenlerde sağlıklı kimlik gelişimini destekleyen yaklaşım ve yöntemleri bilir ve uygular

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı ve Çalışma Planı Ergenlik Nedir? Ergenliğin Genel Özellikleri -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul. -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey
2) Fiziksel ve Cinsel Gelişim -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul. -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey
3) Bilişsel ve Sosyal Gelişim -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul. -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey
4) Duygusal Gelişim ve Kişilik Gelişimi -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
5) Romantik İlişkiler ve Cinsel Kimliğin Gelişimi -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
6) Bağlanma, Aile ve Arkadaşlık İlişkileri -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
7) Boşanmanın Ergenler Üzerindeki Etkileri -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
8) Vize Sınavı -
9) Ergenlikte Uyum ve Davranış Sorunları: Dezavantajlı Ergenler, okul, aile, sosyal çevrenin etkileri -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
10) Ergenlerde Davranım Bozukluğu -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
11) Öğrenci Sunumu: Ergenlerde Yeme Bozukluğu -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
12) Öğrenci Sunumu: Depresif Bozukluklar ve İntiharın Önlenmesi -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
13) Öğrenci Sunumu: Ergenlikte Stresle Başetme -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
14) Öğrenci Sunumu: Psikososyal Sorunlar ,Ergenlik Döneminde Şiddet, Gençlik Çeteleri, Suça İtilmiş Ergenler -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara. - Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara, -Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım. -Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Steinberg, L.(2017). ‘Ergenlik’. 3. Basım. Yayına Hazırlayan: Figen Çok. İmge Kitapevi, Ankara.
- Onur, B. (1987). ‘Ergenlik Psikolojisi’. - Hacettepe Taş Yayıncılık, Ankara,
-Kulaksızoğlu, A. (2004). ‘Ergenlik Psikolojisi’. Remzi Kitabevi, İstanbul
Diğer Kaynaklar: -Aydın, B.(2005). "Çocuk ve Ergen psikolojisi.". Atlas Yayın Dağıtım.
-Wicks-Nelson, R.&Israel, C. A. (2009). Abnormal Child and Adolescent Psychology’. Seventh Edition. Pearson Education Inc, New Jersey.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 2
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. 2
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 2 3
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3 2
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 1 3 1
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. 1
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 2 1
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 2
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 3 2
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. 2 2 3
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 2
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 2
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 3 3
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir.
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır.
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular.
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 65
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 40
Toplam İş Yükü 125