Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY059 | ||||
Ders İsmi: | Sensation and Perception | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Gökçer Eskikurt | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, duyuların biyolojik ve psikolojik incelenmesine ve duyu ve algının altında yatan sayısal ve sinirsel mekanizmalara kapsamlı bir giriş sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, duyum ve algının bilimsel çalışmasına bir giriş sağlayacaktır. Çevremizdeki dünyayı algılama yeteneğimizi, gözlerimizi, kulaklarımızı, burnumuzu ve diğer duyu organlarımızı kullandığımızda “bedava” gerçekleşen otomatik bir süreç olarak düşünmeye meyilliyiz. Ancak duyum ve algı, beyinde, omurilikte ve periferik sinir sisteminde yer alan son derece hassas reseptörlere ve güçlü hesaplama makinelerine dayanan aktif bir süreçtir. Algısal yeteneklerimiz, mevcut biçimlerine ulaşmak için milyonlarca yıl boyunca evrim tarafından bilenmiştir. Bu dersin odak noktası, bu duyusal sistemlerin nasıl ve neden çalıştığını incelemek olacaktır. Çeşitli disiplinlerden (felsefe, fizik, bilgisayar bilimi, sinirbilim, psikoloji) içgörü ve yöntemler kullanarak ana duyular (görme, işitme, dokunma, koku, tat) hakkında ayrıntılı konular işlenecektir. Algısal bilginin (örneğin ışık, ses dalgaları) fiziksel temeli üzerinden başlayıp, bu bilgilerin beyinde algılara dönüştürüldüğü biyolojik ve psikolojik süreçler incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tüm duyu modalitelerinde duyusal kodlamanın altında yatan temel nörofizyolojiyi anlar 2) Her duyu modalitesinin temel anatomisini ve fizyolojisini bilir 3) Algıya yol açan duyusal bilgileri yorumlamada beynin oynadığı rolü anlar 4) İnsan duyusu ve algısını anlamamız için hem fizyolojik hem de davranışsal çalışmaların önemini bilir 5) Çağdaş duyum ve algı alanındaki başlıca araştırma alanlarını bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Algıya Giriş | - |
2) | Algının Başlangıcı | - |
3) | Nöral İşlemleme ve Algı | - |
4) | Kortikal Düzenleme | - |
5) | Nesneleri ve Görüntüleri Algılama | - |
6) | Görsel Dikkat | - |
7) | Eyleme Geçme ve Hareketi Algılama | - |
8) | Vize Sınavı | - |
9) | Renk Algısı | - |
10) | Derinlik ve Boyut Algılama | - |
11) | İşitme ve İşitsel Konum Belirleme ve Düzenleme | - |
12) | Konuşma Algısı | - |
13) | Deri Duyusu | - |
14) | Kimyasal Duyular | - |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Bruce E. Goldstein – Duyum ve Algı. Nobel Akademik Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | Ders notları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | |||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | |||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | |||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | |||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | |||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 3 |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 3 |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 3 |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 2 |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 1 |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 1 |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 1 |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 65 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü | 135 |