Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY057 | ||||
Ders İsmi: | Sağlık Psikolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin Sağlık ve hastalığın biyo-psikososyal modeli aracılığı ile nasıl ele alınacağını anlamalarına yardımcı olmak. İkinci olarak, Öğrencilerin sağlığı ve hastalığı etkileyen davranışsal faktörleri tanımlamalarına yardımcı olmak. Üçüncü olarak Öğrencilere hastalıklarla baş etme ve sağlığı geliştirici davranışları anlamalarında rehberlik etmektir. |
Dersin İçeriği: | Sağlık psikolojisi, biyoloji, psikoloji, davranış ve sosyal faktörlerin sağlığı ve hastalığı nasıl etkilediğine odaklanan bir uzmanlık alanıdır. Bu ders, Sağlık Psikolojisinin sağlık ve hastalıktaki davranışsal faktörlerin rolünü anlamalarına yardımcı olmak için ve sağlık psikolojisi alanına bir giriş sağlamak üzere tasarlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık Psikolojini bilimsel bir disiplin olarak tanır, diğer bilim alanları ile ilişkisini öğrenir, tarihsel süreç içinde gelişimini kavrar. 2) Sağlık psikolojisinin temel kavram ve kuramları hakkında bilgi sahibi olur. 3) Biyo-psikososyal açıdan sağlık ve hastalığın temellerini bilir. Sağlık ve hastalığın davranışsal ve psikolojik bağlantılarının önemini kavrar. 4) Sağlık psikolojisinin araştırma ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin aktarılması | - |
2) | Sağlık Psikolojisi tanımı Sağlık psikolojinin tarihçesi Sağlık Psikolojisinin amaçları Sağlık Psikolojinin diğer alanlar ile ilişkisi | - |
3) | Sağlık ve hastalık tanımları Sağlığın belirleyicileri Ruh sağlığı Psikoloji ve sağlık arasındaki ilişki | - |
4) | Biyopsikososyal yaklaşım Bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığın korunması | - |
5) | Sağlığın Geliştirilmesi: sağlık davranışlarını değiştirme | - |
6) | Sağlık davranışları Sağlık inançlarının rolü Atıf kuramı Risk algısı | - |
7) | Sağlık Hizmetleri organizasyonu Birinci basamak sağlık hizmetleri İkini basamak sağlık hizmetleri Üçüncü basamak sağlık hizmetleri | - |
8) | Ara Sınavlar | - |
9) | Yaşam olayları ve stres Strese etkin eden psikolojik faktörler Stresin sağlık üzerindeki etkisi | - |
10) | Stres ve hastalık Akut ve kronik stres Kişilik ve stres | - |
11) | Kronik hastalıklar ve ruh sağlığı üzerindeki etkisi | - |
12) | Yeme davranışı | - |
13) | Eleştirisel Sağlık Psikolojisi | - |
14) | Genel değerlendirme | - |
15) | Final sınavları | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Jane Ogden. Sağlık Psikolojisi, Nobel Yayınevi, 2012. |
Diğer Kaynaklar: | Zuhal Baltaş. Sağlık Psikolojisi: Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi,2007. -Ülgen H. Okyayuz (Ed.). Sağlık Psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları (40), 2013. -Taylor, S. E. (2009). Health psychology (7. baskı). NY: McGraw Hill. -Okyayuz, Ü. H. (1999). Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | ||||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | ||||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 2 | 85 |
Toplam İş Yükü | 124 |