Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY410 | ||||
Ders İsmi: | Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Eğitim ve Psikolojideki ölçmelerin kuramsal ve kavramsal temellerini anlamak ve ölçmenin kuramsal temelleri ile ilgili ilke ve teknikleri test geliştirme/uyarlama süreci ile ilişkilendirmek ve kullanmaktır. |
Dersin İçeriği: | Ölçme ve değerlendirme kavramları, psikolojide ölçme yöntem ve araçlarının kullanımı ve tarihsel gelişimi, psikometrinin temel kavramları, güvenirlik, geçerlik, ölçek geliştirme, yeteneklerin ölçülmesi, kişiliğin ölçülmesi, ölçme ve değerlendirmede etik ve yasal konular. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik testlerin amaç ve hedeflerini öğrenmeleri beklenmektedir. 2) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik testlerin uygulama yöntem ve şekillerini öğrenmeleri beklenmektedir. 3) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik testlerin sonuçlarını değerlendirme ve raporlama becerisi kazanmaların öğrenmeleri beklenmektedir. 4) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin geçerlik ve güvenirlikte gerekli hesaplamalarını öğrenmeleri beklenmektedir. 5) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojide ölçme ve değerlendirme ile ilgili etik kuralları öğrenmeleri beklenmektedir. 6) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik ölçme aracı geliştirmenin aşamalarını takip ederek araştırma amaçlı basit bir ölçek geliştirebilmeyi öğrenmeleri beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders İçeriğinin tanıtılması Psikolojide ölçme ve değerlendirmenin yeri ve tarihsel gelişimi | |
2) | Ölçme ve Ölçek türleri | |
3) | Test puanlarının yorumlanması | |
4) | Güvenirlik - Geçerlik | |
5) | Ölçek gelişitirme | |
6) | Madde analizi | |
7) | Ölçmede temel istatistiksel işlemler | |
8) | Ara Sınavlar | |
9) | Zeka ve Ölçülmesi, Zeka Testleri (Stanford-Binet, Weschsler, Diğer Zeka Ölçümleri) | |
10) | Zeka ve Ölçülmesi, Zeka Testleri (Stanford-Binet, Weschsler, Diğer Zeka Ölçümleri) | |
11) | Farklı Özelliklerin Ölçülmesinde Kullanılan testler : Genel Yetenek Testleri, İlgi Envanterleri, Kişilik Testleri, Tutum Ölçekleri | |
12) | Farklı Özelliklerin Ölçülmesinde Kullanılan testler : Genel Yetenek Testleri, İlgi Envanterleri, Kişilik Testleri, Tutum Ölçekleri | |
13) | Farklı Özelliklerin Ölçülmesinde Kullanılan testler : Genel Yetenek Testleri, İlgi Envanterleri, Kişilik Testleri, Tutum Ölçekleri | |
14) | Psikolojide Ölçme Aracı geliştirme (adaptasyon, standardizasyon) | |
15) | Final Sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanı tarafından verilecek güncel kaynaklar |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim elemanı tarafından verilecek güncel kaynaklar |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 3 | 2 | 3 | |||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 3 | 3 | ||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 2 | 2 | ||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | |||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 1 | 3 | ||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 2 | |||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 1 | 3 | |||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 | 3 | ||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 2 | ||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 | |||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 | 3 | ||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 3 | 1 | ||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 2 | 2 | ||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 65 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Final | 1 | 80 |
Toplam İş Yükü | 195 |