Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI070 | ||||
Ders İsmi: | Psikolojinin Felsefi Temelleri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | HANİFE BİLGİLİ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, psikolojinin temelini oluşturan başlıca felsefi kavramlara, konulara ve teorilere tarihsel-tematik bir bakış açısıyla genel bir değerlendirme sunmayı amaçlamaktadır |
Dersin İçeriği: | Bu ders, psikolojinin felsefi temellerini, bu temelleri sağlayan kavramların farklı dönemlerde farklı filozoflarca nasıl ele alındığını tarihsel-tematik bir perspektiften tanıtmaktadır. Ders, dört modülden oluşmaktadır: Antik Yunan’da Psike, Nietzsche’nin Felsefi Psikolojisi, Ruh-Beden Dualizmi, Marx ve Kapitalizmin Psikolojisi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler felsefi metinleri okumayı öğrenecektir. 2) Öğrenciler, felsefi araştırmanın doğası hakkında fikir edinecektir. 3) Öğrenciler, psikolojinin felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 4) Öğrenciler, tarih boyunca psikolojinin temel kavramlarının farklı filozoflarca hangi biçimlerde ele alındığını öğrenecektir. 5) Öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Pythagoras: Ruhun doğası | Pythagoras, Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/pythagoras/ |
3) | Sokrates & Platon: Ruh Kuramı | Platon, Devlet, Seçki |
4) | Aristoteles: Ruhun İşlevi | Aristoteles, Ruh Üzerine, Seçki |
5) | Nietzsche: Bilinç ve Bilinçdışı | Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1, Seçki |
6) | Nietzsche: Güç İstenci | Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Seçki |
7) | Nietzsche: Yeni Psikoloji | Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Seçki |
8) | Vize | |
9) | İbn Sina: Ruh-Beden İlişkisi | Okuma: İbn Sina, Ruh Kasidesi, Seçki |
10) | Descartes: Zihin-Beden İkiliği | Rene Descartes, Meditasyonlar, Seçki |
11) | Locke: Monist mi Dualist mi? | John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme, Seçki |
12) | Marx: Yabancılaşmanın Psikolojisi | 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları, Seçki |
13) | Marx: Meta Fetişizmi | Kapital 1, Seçki |
14) | Marx: Birey, Toplum ve Topluluk | Yahudi Sorunu Üzerine, Seçki |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | - Ahmet Arslan, İlkçağ Felsefe Tarihi 1: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi. - Platon, Devlet. - Aristoteles, Ruh Üzerine. - Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1. - Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde. - İbn Sina, Ruh Kasidesi. - Rene Descartes, Meditasyonlar. - John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. -Karl Marx, 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları. -Karl Marx, Kapital 1. -Karl Marx, Yahudi Sorunu Üzerine. |
Diğer Kaynaklar: | - Ahmet Arslan, İlkçağ Felsefe Tarihi 1: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi. - Platon, Devlet. - Aristoteles, Ruh Üzerine. - Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1. - Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde. - İbn Sina, Ruh Kasidesi. - Rene Descartes, Meditasyonlar. - John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. -Karl Marx, 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları. -Karl Marx, Kapital 1. -Karl Marx, Yahudi Sorunu Üzerine. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | ||||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | ||||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 65 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü | 135 |