Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI057 | ||||
Ders İsmi: | Aile Psikolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EMİNE BEYHAN MERİÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders aile psikolojisinin temel kavram ve kuramlarını, aile içi ilişkileri ve ailelerle çalışırken kullanılacak teori ve teknikleri tanıtır. Öğrencilerin aile psikolojisinin temel kavram ve kuramlarını öğrenmelerini ve ailelerle çalışırken kullanılacak terapötik tekniklere dair farkındalık kazanması amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Aile Psikolojisi dersinde aile kavramı, kültür ve aile, aile türleri, aile yaşam döngüsü, aile içi ilişkiler, kuşaklar arası ilişkiler, aile modelleri, aile içi iletişim, aile ile çalışırken kullanılacak teknikler gibi konular çalışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Aile psikolojisini psikolojinin bir alt alanı olarak tanır, tarihsel süreç içinde gelişimini kavrar, Aile psikolojisi alanında görev yapan psikologların çalışma konularını ve yöntemlerini bilir. 2) Aileyi bir sistem olarak tanır ve içinde bulunduğu ekolojik sistemini açıklar. Ailenin içinde bulunduğu kültürden nasıl etkilendiğini açıklar. 3) Aile yaşamında ortaya çıkan değişimler hakkında bilgi sahibidir. Aile yaşam döngüsünün gelişimsel evrelerini bilir. 4) Ailenin benlik gelişimi üzerindeki rolünü bilir. Aile içi iletişim örüntülerindeki açmazları kavrar. 5) Aile içi ilişkileri ve kuşaklar arası ilişkileri açıklar. Ailelerle çalışırken problem alanlarını görüp nasıl müdahale edebileceğini tasarlar ve çözüm yolları üretir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | dersle ilgili bilgilendirme ve çalışma planı. İlişkisellik arayışı, temel sosyal güdüler ve aile | - |
2) | Bir sistem olarak aile Aileye ekolojik yaklaşım | - |
3) | Aile yaşam döngüsü | - |
4) | Kültür ve aile | - |
5) | Türkiye'de aile psikolojisi | - |
6) | Aile ve benlik gelişimi | - |
7) | Çocuk yetiştirme pratikleri | - |
8) | vize sınavı | - |
9) | Kardeş ilişkileri | - |
10) | Kuşaklararası ilişkiler | - |
11) | Yapısal aile terapisi | - |
12) | Stratejik aile terapisi | - |
13) | Yaşantısal aile terapisi | - |
14) | İletişim | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Favez, N. (2020). Ebeveynlikte ortaklık sanatı: Çocuk yetiştirirken birbirine destek olmanın önemi (Z. H. Lozue, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları Gehart, D. (2017). Aile terapisi yeterliklerinde uzmanlaşma: Kuramlara ve klinik vaka değerlendirmelerine uygun bir yaklaşım (T. İlhan ve H. Cihan, Çev. Ed.). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | Gülerce, A. (1996). Türkiye’de ailelerin psikolojik örüntüleri. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Matbaası Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | ||||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | ||||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 2 |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | 2 |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 1 |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 2 |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Final | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü | 129 |