PSI406 Psikolojide Ölçme ve Değerlendirmeİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI406
Ders İsmi: Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM
Dersi Veren(ler): Ezgi Ildırım
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Psikolojideki ölçmelerin kuramsal ve kavramsal temellerini anlamak ve ölçmenin kuramsal temelleri ile ilgili ilke ve teknikleri test geliştirme/uyarlama süreci ile ilişkilendirmek ve kullanmaktır.
Dersin İçeriği: Psikolojik değerlendirmede kullanılan kavramlar, ölçme ve değerlendirmenin temel kavramları, psikolojide ölçme yöntem ve araçlarının kullanımı ve tarihsel gelişimi, zekânın, yeteneklerin ve kişiliğin ölçülmesi, ölçme ve değerlendirmede etik ve yasal konular.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik testlerin amaç ve hedeflerini öğrenmeleri beklenmektedir.
2) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik testlerin uygulama yöntem ve şekillerini öğrenmeleri beklenmektedir.
3) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik testlerin sonuçlarını değerlendirme ve raporlama becerisi kazanmaların öğrenmeleri beklenmektedir.
4) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin geçerlik ve güvenirlikte gerekli hesaplamaları öğrenmeleri beklenmektedir.
5) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojide ölçme ve değerlendirme ile ilgili etik kuralları öğrenmeleri beklenmektedir.
6) Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin psikolojik ölçme aracı geliştirmenin aşamalarını takip ederek araştırma amaçlı basit bir ölçek geliştirebilmeyi öğrenmeleri beklenmektedir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders İçeriğinin tanıtılması Psikolojide Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Tarihsel Gelişimi
2) Ölçme ve Ölçek türleri
3) Test Puanlarının Yorumlanması
4) Ölçmede Temel İstatistiksel İşlemler ve Temel Kavramlar: Güvenirlik – Geçerlik - Madde analizi
5) Psikolojide Ölçme Aracı geliştirme (adaptasyon, standardizasyon)
6) Klinik Psikoloji Uygulamalarında Testlerin Kullanılması
7) Klinik Psikoloji Uygulamalarında Testlerin Kullanılması
8) Vize Sınavları
9) Eğitsel Değerlendirmede Testlerin Kullanılması
9) Eğitsel Değerlendirmede Testlerin Kullanılması
10) Zekâ ve Ölçülmesi, Zeka Testleri (Stanford-Binet, Weschsler, Diğer Zeka Ölçümleri)
11) Zekâ ve Ölçülmesi, Zeka Testlerinde Güncel Gelişmeler
12) Farklı Özelliklerin Ölçülmesinde Kullanılan testler : Genel Yetenek Testleri, İlgi Envanterleri, Kişilik Testleri, Tutum Ölçekleri
13) Farklı Özelliklerin Ölçülmesinde Kullanılan Testler: Genel Yetenek Testleri, İlgi Envanterleri, Kişilik Testleri, Tutum Ölçekleri
14) Psikolojik Değerlendirmede Etik ve Yasal Konular
15) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cohen, R.J., Swerdlik M.E. (2015).Psikolojik Test ve Değerlendirme, Nobel Yayıncılık,

Özgüven, İ., E., 2020, Psikolojik Testler, Nobel Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Cohen, R.J., Swerdlik M.E. (2015).Psikolojik Test ve Değerlendirme, Nobel Yayıncılık,

Özgüven, İ., E., 2020, Psikolojik Testler, Nobel Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir.
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir.
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 1
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 2
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 2
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 65
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 80
Toplam İş Yükü 195