Dersin Amacı: |
Ders, mimarlık kapsamına odaklanarak, bilgi ve bilişim teknolojilerine tarihsel ve sosyal bir perspektiften eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders ayrıca, bilişim ve bilgi işlem teknolojilerindeki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı, söz konusu kavramlarla ilişkili olarak genişleyen melez pratikler ve yaratıcı pratikler hakkında eleştirel bir anlayış geliştirmek için bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır. Genel olarak ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojinin epistemolojik ve sosyal analizlerinin yapılması hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği: |
Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram ve radikal bir paradigma değişiminin itici gücü olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerine odaklanmaktadır. Ders kapsamında bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarındaki ilgili dönüşümlere yanıt veren kuram ve pratikler tartışılacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş - Mimarlıkta Sayısal |
|
2) |
Dijital nedir? (ya da soyutlamaların karmaşık tarihi) |
Reading: Carpo, M. (2017). The Second Digital Turn: Design Beyond Intelligence
Movie: The Matrix (1999)
|
3) |
Sibernetik nedir? (veya sistemlerin ve modellerin iletişimi) |
Reading: Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Movie: "A Communications Primer," by Charles & Ray Eames (1953) |
4) |
Cyborg nedir? (ya da insanın çözülmesi) |
Reading: Harraway, Donna, A Cyborg Manifesto
Movie: Ghost In The Shell (1995), Ex Machina (2015) |
5) |
Yapay zeka nedir? (veya hesaplamalı zihin teorisi) |
Reading: Mitchell, Melanie, Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans
Movie: Blade Runner (1997) |
6) |
Büyük veri ve makine öğrenimi nedir? (ya da androidler elektronik binalar hayal eder mi) |
Reading: Leach, Neil; Campo, Matias, Machine Hallucinations
Movie: Her (2013) |
7) |
Platform nedir? (ya da ağ toplumunun dijital müşterekleri) |
Reading: Sanchez, Jose, Architecture for the Commons
Movie: Hackers |
8) |
Gerçeklik nedir? (veya artırılmış, sanal ve meta dünyaların örtüşmesi) |
Reading: Lanier, Jaron, Dawn of the New Everything
Movie: Ready Player One (2018) |
9) |
Midterm |
|
10) |
Spekülatif Kurgular - Araştırma |
|
11) |
Spekülatif Kurgular - Araştırma |
|
12) |
Spekülatif Kurgular - Öğrenci Sunumları |
|
13) |
Spekülatif Kurgular - Öğrenci Sunumları |
|
14) |
Spekülatif Kurgular - Öğrenci Sunumları |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. |
|
2) |
Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. |
|
3) |
Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
4) |
Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. |
|
5) |
Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. |
|
6) |
Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. |
|
7) |
Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
8) |
Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. |
|
9) |
Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. |
|
10) |
Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
11) |
Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. |
|
12) |
Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
13) |
Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. |
|
14) |
Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. |
|
15) |
Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
|