ARCH0002 Architecture and Technologyİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH0002
Ders İsmi: Mimarlık ve Teknoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Dr. MEHMET SARPER TAKKECİ
Dersi Veren(ler): Mehmet Sarper Takkeci
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, mimarlık kapsamına odaklanarak, bilgi ve bilişim teknolojilerine tarihsel ve sosyal bir perspektiften eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders ayrıca, bilişim ve bilgi işlem teknolojilerindeki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı, söz konusu kavramlarla ilişkili olarak genişleyen melez pratikler ve yaratıcı pratikler hakkında eleştirel bir anlayış geliştirmek için bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır. Genel olarak ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojinin epistemolojik ve sosyal analizlerinin yapılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram ve radikal bir paradigma değişiminin itici gücü olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerine odaklanmaktadır. Ders kapsamında bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarındaki ilgili dönüşümlere yanıt veren kuram ve pratikler tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilgi teknolojilerinin teorik temelleri ve hesaplamalı düşünme hakkında bilgi kazanmak
2) Sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, mekan ve gerçeklik ile ilgili kreatif pratikler hakkında bilgi edinmek
3) Dijital teknolojilere ve dijital-mimari ilişkisine eleştirel bir bakış açısı geliştirmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş - Mimarlıkta Sayısal
2) Dijital nedir? (ya da soyutlamaların karmaşık tarihi) Reading: Carpo, M. (2017). The Second Digital Turn: Design Beyond Intelligence Movie: The Matrix (1999)
3) Sibernetik nedir? (veya sistemlerin ve modellerin iletişimi) Reading: Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics Movie: "A Communications Primer," by Charles & Ray Eames (1953)
4) Cyborg nedir? (ya da insanın çözülmesi) Reading: Harraway, Donna, A Cyborg Manifesto Movie: Ghost In The Shell (1995), Ex Machina (2015)
5) Yapay zeka nedir? (veya hesaplamalı zihin teorisi) Reading: Mitchell, Melanie, Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans Movie: Blade Runner (1997)
6) Büyük veri ve makine öğrenimi nedir? (ya da androidler elektronik binalar hayal eder mi) Reading: Leach, Neil; Campo, Matias, Machine Hallucinations Movie: Her (2013)
7) Platform nedir? (ya da ağ toplumunun dijital müşterekleri) Reading: Sanchez, Jose, Architecture for the Commons Movie: Hackers
8) Gerçeklik nedir? (veya artırılmış, sanal ve meta dünyaların örtüşmesi) Reading: Lanier, Jaron, Dawn of the New Everything Movie: Ready Player One (2018)
9) Midterm
10) Spekülatif Kurgular - Araştırma
11) Spekülatif Kurgular - Araştırma
12) Spekülatif Kurgular - Öğrenci Sunumları
13) Spekülatif Kurgular - Öğrenci Sunumları
14) Spekülatif Kurgular - Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Carpo, M. (2017). The Second Digital Turn: Design Beyond Intelligence
Diğer Kaynaklar: Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Harraway, Donna, A Cyborg Manifesto
Mitchell, Melanie, Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans
Sanchez, Jose, Architecture for the Commons
Lanier, Jaron, Dawn of the New Everything

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 3 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 2
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2 2 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3 3 3
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 2 70
Sunum / Seminer 1 8 2 10
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 8 2 10
Toplam İş Yükü 100