Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH097 | ||||
Ders İsmi: | Barınma Pratikleri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BANU ÖZKAZANÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Banu ÖZKAZANÇ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Barınma kavramının sosyolojik, ekonomik, tarihsel, coğrafi etmenler ile bir arada değerlendirildiği, irdelendiği bir derstir. Derste barınmaya dair çeşitli kavram başlıkları (konut / ev / domestisite / göçebelik / mülkiyet vb.) altında sunum ve tartışma yürütülecektir. Bu tartışma aracılığı ile barınmanın fiziksel mimari mekana indirgenmiş öğretisinin ötesine geçebimek, barınmaya dair klişeleri zedelemek, farklı barınma pratiklerini gündeme almek ve mimarlık disiplininin barınmayı kavramsallaştırma biçimlerine dair eleştirel görüşlerin farkına varmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Barınma kavramı ve pratikleri üzerine seçilmiş metinler ve/veya projeler aracılığı ile bir eleştirel okuma çalışmasıdır. Derse hazırlık niteliğinde bir metin, proje veya kavram incelenmek üzere ders öncesinde öğrenciler ile paylaşılacaktır. Buna ek olarak zaman zaman dersin içeriğine dair metin veya görsel formatta ödevler veya araştırma projeleri istenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Barınmaya dair kavramların günlük dilden ayrıştırılarak kuramsal bir zeminde kavranması ve çoğaltılması. 2) Barınma pratiklerinin çoğul biçimlerinin farkındalığına varılması. 3) Barınma pratiğini etkileyen sosyolojik, ekonomik, tarihsel ve coğrafi etmenlerin algılanması. 4) Barınma üzerine fiziksel mekana odaklı olmayan bir düşünme ve tartışma pratiğinin deneyimlenmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, işleyiş ve değerlendirme ile ilgili bilgilendirme | |
2) | Barınmaya dair kavramlar: anlam, kullanım ve farklar üzerine | |
3) | Modern Konut: Barınmaya “ihtiyaç” çerçevesinden bakış, gerekçeler, anti-tezler | |
4) | Konutun ekonomik gerçekliği | |
5) | Konut Üretimi: standartlar, tipoloji, ideal konut | |
6) | Barınmadan dışlanma: dışlanma mekanizmaları, dışlanan demografi, mücadele biçimleri. Dışlanan barınma pratikleri | |
7) | Barınma ve Yerleşiklik | |
8) | ARA SINAV | |
9) | ARAŞTIRMA PROJESİ - Önerilerin Sunulması & Grupların Oluşturulması | |
10) | ARAŞTIRMA PROJESİ - Teknik Açıklama Oturumu - Soru & Cevap | |
11) | ARAŞTIRMA PROJESİ - Genel Çerçeve | |
12) | ARAŞTIRMA PROJESİ - Referanslar | |
13) | ARAŞTIRMA PROJESİ - İçeriğin yapılandırılması | |
14) | ARAŞTIRMA PROJESİ - Taslak Başvuru | |
15) | FİNAL TESLİMİ |
Ders Notları / Kitaplar: | 1-Hilde Heynen (2000). Architecture and Modernity: A Critique, MIT Press. 2-Madden D. & Marcuse P. (2016). In Defense of Housing. Verso, London. 3-prole.info (2012). The Housing Monster. PM Press. |
Diğer Kaynaklar: | 1-Cacciari M. (1980). Eupalinos or Architecture, trans. Stephen Sartarelli. Oppositions 21 (Summer 1980) 2-Adorno T. W. (1998/1951). Minima Moralia. çev. Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan. Metis Yayınları, İstanbul. 3-Laugier M. (1755). An Essay on Architecture [Essai sur l'architecture]. Osborne and Shipton, London. 4-Benlisoy S. (2014). Müşterekleri Anti-Kapitalist bir Program Çerçevesinde Tartışmak. Başlangıç Dergi (https://baslangicdergi.org/musterekleri-anti-kapitalist-bir-program-cercevesinde-tartismak-stefo-benlisoy/) 5-Hayward H. (1991). Attitudes to the Law and Distribution of Land in Britain 1500-1930. https://www.yumpu.com/en/document/read/12427109/attitudes-to-the-ownership-and-distribution-of-land-jubilee-centre 6-Yılmaz S. B. (2019). İlkel Birikim ve Arazi Toplulaştırma Uygulaması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Ozan Zengin). 7-Kaymak M. (2010). Tarımda Kapitalist Dönüşümün Klasik Modeli: İlkel Birikimden Tarımsal Kapitalizme İngiliz Tarımı. Toplum ve Hekim, Cilt 25, Sayı 2, s. 85-102. 8-Marx K. (1867/1986). Kapital 1. Cilt [Das Kapital]. Sol Yayınları, Ankara. 9-Bilgin C. (2019). Türkiye’deki Kadastro ve Mülkiyet İlişkisinin Toplumsal Yaşamdaki Yeri. 17. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara. 10-Stirner, M. (1844/2013). Biricik ve Mülkiyeti [Der Einzige und sein Eigentum]. Kaos Yayınları, İstanbul. 11-Waldron, J. (1991). Homelessness an the Issue of Freedom. UCLA Law Review, 295-324. 12-Bayram M. & Turan M. (2010). Toprağın Menkulleştirilmesi. Memleket Siyaset Yönetim, Cilt 5, Sayı 12, s. 90-101. 13-Nomad T. (2021). The Grand Crash. Inhabit: Territories. https://territories.substack.com/p/the-grand-crash 14-Bivens J. (2019). The economic costs and benefits of Airbnb. Economic Policy Institute. 15-Barron K. & Kung E. & Proserpio D. (2020). The Effect of Home Sharing on House Prices and Rents_Evidence from Airbnb. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3006832 16-Güney E. E. (2020). Alternatif bir Barınma Biçimi Olan Airbnb Evi ve İç Mekan Senaryoları. . yy Konut Tartışmaları Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul Ayvansaray Üniversitesi. 17-Tekeli, İ. (2011). Türkiye'nin Konut Tarihine Konut Sunum Biçimleri Kavramını Kullanarak Yaklaşmak. Konut Sempozyumu, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları. 18-Urban, F. (2011). Social Reform, State Control, and the Origins of Mass Housing (in) Tower and Slab. Routledge, London. 19-Korbi, M. & Migotto, A. (2019). Between Rationalization and Political Project: The Existenzminimum from Klein and Teige to Today. Urban Planning, Volume 4, Issue 3, p: 299-314. 20-Ledent, G. (2018). The Standardization of Housing. From Heroism to Flat Pragmatism. 21-Smith, M. (2014). Housing in Premodern Cities: Patterns of Social and Spatial Variation. International Journal of Architectural Research, Archnet-IJAR, 8(3), p: 207-222. 22-AARP and the National Building Museum, (2019). Making Room: Housing for a Changing America. 23-King, A., Stoneman, P., & Sanders, F. (2018). No Place Like Home? Exploring the Concerns, Preferences and Experiences of LGBT*Q Social Housing Residents. Findings From the 2017 HouseProud HomeSAFE Study. Guildford: University of Surrey. 24-Aydın M., Çelikpala M., Güvenç M., Hawks B., Zaim O., Tığlı S. (2020). Türkiye Eğilimleri - 2019. Kadir Has Üniversitesi. 25-Smith, M. (2014). Housing in Premodern Cities: Patterns of Social and Spatial Variation. International Journal of Architectural Research, Archnet-IJAR, 8(3), p: 207-222. 26-Massey, D. (1994). Space, Place and Gender. International Journal of Architectural Research, University of Minnesota Press. 27-Hayden, D. (1982). The Grand Domestic Revolution: A History of Feminist Design for American Homes, Neighbourhoods and Cities. MIT Press, Massachusetts. 28-Marçal, K. (2018). Adam Smith’in Yemeğini Pişiren Kimdi? Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 29-HEARTH - Home Economics Archive: Research, Tradition, History. Cornell University Digital Libraries, https://digital.library.cornell.edu/collections/hearth |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 1 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 | ||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 1 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 1 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 1 | 3 | 1 | 3 | |||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 1 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ödevler | 6 | 0 | 4 | 24 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |