ICM051 Evrensel Tasarım İlkeleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM051
Ders İsmi: Evrensel Tasarım İlkeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BİLGE YARAREL DOĞAN
Dersi Veren(ler): Bilge Yararel Doğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere evrensel tasarım ilkeleri hakkında bilgi ve anlayış kazandırmak olacaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler, farklı kullanıcı gruplarına yönelik tasarım yapabilme becerisi kazanacaklar ve mekânların engelsiz ve erişilebilir olması için gereken ilkeleri uygulayabileceklerdir. Ders, öğrencilerin farklı engelli gruplarının ihtiyaçlarını anlama ve tasarım sürecinde bu ihtiyaçları dikkate alma konusunda yetkinleşmelerini sağlayacaktır. Ayrıca, ders boyunca öğrenciler, evrensel tasarım ilkeleri ve uygulamaları hakkında pratik bilgi edinecek ve tasarım örnekleri üzerinde çalışarak, kendi tasarım becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği: Evrensel Tasarım İlkeleri dersi, öğrencilere engelsiz ve erişilebilir tasarımın önemini ve evrensel tasarım ilkelerini öğretmeyi amaçlayan bir dersdir. Bu ders, öğrencilere farklı engelli kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını ve tasarım sürecinde bu ihtiyaçları nasıl dikkate alacaklarını öğretmektedir. Ayrıca, öğrenciler evrensel tasarım ilkelerini uygulayarak, erişilebilir ve kullanışlı mekanlar tasarlayabileceklerdir. Bu ders, öğrencilerin erişilebilir ve kapsayıcı mekanlar tasarlama becerilerini geliştirmelerine yardımcı olurken, aynı zamanda sosyal sorumluluk bilinci kazanmalarına da katkı sağlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Engelsiz tasarımın önemini açıklayabilme
2) Farklı engelli kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını anlayabilme
3) Evrensel tasarım ilkelerini uygulama becerisi geliştirme
4) Erişilebilirlik ve kullanılabilirlik standartlarını anlama ve uygulama
5) Engelsiz tasarımın sosyal sorumluluk boyutunu anlayabilme
6) Engelsiz ve erişilebilir mekanlar tasarlama becerisi geliştirme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Tanışma Dersin amacı, içeriği ve beklentilerin belirlenmesi Evrensel tasarımın tanımı ve önemi
2) İşlevsellik İşlevsellik kavramı ve evrensel tasarımda önemi İşlevsellik örnekleri ve uygulamaları
3) Kullanılabilirlik Kullanılabilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Kullanılabilirlik örnekleri ve uygulamaları
4) Erişilebilirlik Erişilebilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Erişilebilirlik örnekleri ve uygulamaları
5) Hafta 5: Algılanabilirlik Algılanabilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Algılanabilirlik örnekleri ve uygulamaları
6) Esneklik Esneklik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Esneklik örnekleri ve uygulamaları
7) Ara Sınav
8) Sürdürülebilirlik Sürdürülebilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Sürdürülebilirlik örnekleri ve uygulamaları
9) Malzeme Seçimi Malzeme seçimi kriterleri ve evrensel tasarımda kullanımı Malzeme seçimi örnekleri ve uygulamaları
10) Renk ve Aydınlatma Renk ve aydınlatmanın evrensel tasarımdaki rolü Renk ve aydınlatma örnekleri ve uygulamaları
11) Estetik ve Görsel Dil Estetik ve görsel dil kavramları ve evrensel tasarımda kullanımı Estetik ve görsel dil örnekleri ve uygulamaları
12) Teknoloji ve İnovasyon Teknolojinin ve inovasyonun evrensel tasarıma katkısı Teknoloji ve inovasyon örnekleri ve uygulamaları
13) Örnek Çalışmalar: Evrensel tasarım ilkelerinin uygulanmasıyla ilgili örnek olay çalışmaları Tartışma ve değerlendirme
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cavington G.A. ve B. Hannah. 1997. Access by Design,
New York, Van Nostrand Reinhold.
Connell, B.R. v.d. 1997. The Principles of Universal
Design, N.C. State University, The Center for
Universal Design.
Goldsmith, S. 1984. Designing for the Disabled, London:
RIBA Publication.
Diğer Kaynaklar: Hacıhasanoğlu, İ. (2003). Evrensel Tasarım . Tasarım + Kuram , 2 (3) , 93-101 . DOI: 10.23835/tasarimkuram.240838

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 1
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 3
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. 1
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. 2
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. 2
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 45